Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka typ av hjul skall jag välja ?


andersbergstrom

Recommended Posts

Jag blir också tvungen att investera i ett par Fibreglass.

Då vägbeläggningen är så dålig där jag tränar brinner det i fötterna när man kör med Everest.

Hoppas då att det ska bli bättre.

 

En detalj som jag märkt som påverkar hastigheten högst påtagligt är just vägbeläggningen.

Kör jag för fullt med mina rullisar på likvärdigt höjdkuperade vägar i en timme på å ena sidan en med normal asfalt och en med hälften bedrövlig beläggning (rund singel infällt i olja) så skiljer det ganska exakt 1 km/h.

Det tyder på att det rör sig om någonstans runt 2 km/h i skillnad mellan den bra och dåliga beläggningen vilket väl är större skillnad än mellan 2or och 3or och mellan låga och höga temperaturer.

 

Nu när man läser att 3or är trögare än Everest så funderar man på att det blir väldigt jobbigt.

Å andra sidan känns det som att 2or (Swenors i synnerhet) blir alldeles för lätt när sommarvärmen smyger på.

 

Synd att man inte möter någon när man är ute så att det kunde testbytas skidor under passen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att kör tvåor tills man är ganska van åkare, annars blir det bara tråkigt och jobbigt om man är ovan.

Är man van åkare är det bra att köra trögare ibland för att variera motståndet.

 

Men tränar man för att bli snabb på rullskidor och att tävla är det råd som Everest brukar ge att föredra.

Blanda med att träna på tävlingshjul och treor........men som sagt detta är inget för nybörjare.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att kör tvåor tills man är ganska van åkare, annars blir det bara tråkigt och jobbigt om man är ovan.

Är man van åkare är det bra att köra trögare ibland för att variera motståndet.

 

Men tränar man för att bli snabb på rullskidor och att tävla är det råd som Everest brukar ge att föredra.

Blanda med att träna på tävlingshjul och treor........men som sagt detta är inget för nybörjare.

Men tror du inte Swenors 2or blir för lätt nu när man är van Everests 2,5or?

Enda jag oroar mig för är att treorna är supertröga på dåligt underlag, skrovligt olje/asfaltsgrus.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att kör tvåor tills man är ganska van åkare' date=' annars blir det bara tråkigt och jobbigt om man är ovan.

Är man van åkare är det bra att köra trögare ibland för att variera motståndet.

 

Men tränar man för att bli snabb på rullskidor och att tävla är det råd som Everest brukar ge att föredra.

Blanda med att träna på tävlingshjul och treor........men som sagt detta är inget för nybörjare.[/quote']

Men tror du inte Swenors 2or blir för lätt nu när man är van Everests 2,5or?

Enda jag oroar mig för är att treorna är supertröga på dåligt underlag, skrovligt olje/asfaltsgrus.

Du är väl ingen nybörjare längre eller hur

Link to comment
Share on other sites

Så nu har man gjort premiären på rullskidor skit kul men åter till ämnet testade swenor fibreglas

med 3 or kanske lite tröga för en nybörjare men vill man att det ska ta lite så kan jag nog rekommendera 3 or men skall man enbart köra stakträning och längre sträckor så är det nog 2 or som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte 2or i fram och 3or i bak? Så kör jag ganska ofta. Motivet till att ha treorna i bak är att man har mer tyngd på bakhjulen, iaf jag, vilket ger lite mer motstånd. Tycker iaf den kombinationen är lagom trög.

Jag kör också ofta 3or bak och 2or fram. Det går tillräckligt trögt för mig. Ett sätt om man vill variera sig kan ju vara att köpa ett par extra bakhjul (3or) som komplement till standardhjulen. Så körde jag innan jag köpte ett par extra skidor för att slippa skifta hjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hej

 

Skall starta upp träningen inför vasan 2011 med att skaffa rullskidor har bestämnt mig för swenor fibreglass men nu till frågan:

 

Vilka hjul skall man välja 2 or eller 3 or vill ju ha lite motstånd när man åker samnt att det inte går så atans fort utför :)

 

 

Tacksam för svar.

Köp 4:or då slipper du vara rädd när det går utför samt får man bra träning.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser ingen ide alls i att köra på 2or om du nu inte har råd att köpa 3or också!

Enligt mig så är det ju skidkänsla man vill ha och det blir nästan bara stakning för mig med 2or. Med mina swenor 3or så måste jag köra lite frånskjut ibland då det nästan är platt och det är ett väldigt behagligt motstånd i uppförsbackar med 3or.

Det är kul med 3or och man får använda benen jämfört mot 2or då det blir lite för lätt genom hela passet.

 

I alla fall vad jag tycker :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Skall starta upp träningen inför vasan 2011 med att skaffa rullskidor har bestämnt mig för swenor fibreglass men nu till frågan:

 

Vilka hjul skall man välja 2 or eller 3 or vill ju ha lite motstånd när man åker samnt att det inte går så atans fort utför :)

 

 

Tacksam för svar.

Varför kan du inte köra med Everst hjul till dina nya rullskidor ibland.t ex under sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...