Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En favorit i repris "Val av rullskidor"


Andreas B

Recommended Posts

Eftersom en annan är en total nybörjare när det gäller längdåkning och rullskidåkning i synnerhet. Min längdskidkarriär startade 3:e januari i år med 5km i Ursvik ... Några mil till har det blivit. Hur som helst.

 

Det jag undrar är vad ska man tänka på när man köper sina första rullskidor?

Får man vad man betalar för?

Vad är det för skillnad mellan billiga Everest och dyra ProSki Flex?

Kommer jag märka av skillnaden? Eller ska man köpa begnade rullskidor via tex Blocket?

 

Mitt mål med Vasaloppet och Öppet spår 2011 är att komma runt på max 7-8 timmar. Till vardags tränar jag mestadels cykel och inlines (speedskate) 2-3 gånger iveckan. Vet inte om detta har någon egentlig betydelse för en rullskidas bra och dåliga sidor, men det kanske ger en liten bild av vad jag är ute efter. Vilket jag själv inte vet.

 

/ En villrådig Öppet spår åkare

Link to comment
Share on other sites

Everest är (ö)kända för att deras hjul rullar trögt vilket iof ger bra träning men det går inte och träna med någon som har normalrullande hjul såvida du inte är betydligt starkare än din kompis.

Om pengarna inte är något större problem så köp flexen, alltid kul att vara bland dom första med något nytt..

Inget fel med att köpa på blocket, kolla bara så hjulen inte är för slitna, ny uppsättning hjul kostar nästan lika mycket som ett nytt par skidor.

 

Nöjer du dig med att träna stakning så går det alldeles utmärkt att bara stå och staka på ett par inlines, ett billigt och oerhört mkt stadigare alternativ än rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte skall köpa Everest, så finns det ett flertal alternativ förutom ProSki att välja på. Ta det lugnt och kolla runt lite här på forumet, så får du en bild av "vad som gäller".

 

Det är ett + att du åkt inlines och tränat upp balansen, när du börjar med rullskidor. Synd att du inte tog chansen och åkte mycket skidor i vinter, det hade du fått betalt för i ÖS 2011. Så ta alla chanser till snöskidåkning kommande vinter, annars kan det bli svårt att uppnå ditt tidsmål.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar bo i Stockholm? Då kanske detta kan vara något??? Citerar en text från vår hemsida...

 

"*****Rullskidsträff******

 

Vällkommen till runnersstors rullskidskväll den 11maj

 

Kom och testa årets rullskidor från pro ski, elpex,globulnero och swenor även swenors senaste tävlings skidor!!!

 

Plats: Fiskartorpsvägen vid lilla cafet bakom stadion!

Tid: 16.00-20.00

 

Även 20% rabatt på rullskidor,holkar,stavar,reservdelar och hjälmar!!!"

 

(Tyvärr kan jag inte komma själv. Jag hade funderingar på nya rullskidor...)

Link to comment
Share on other sites

RS har Oneway classic 5 med tilltalande prislapp. Den ser snygg ut också.

 

Nån som vet om den är bra?

Är naven underhållskrävande eller är det bara att smeta på lite fett och sedan tuta och köra?

Funkar det med råttfälla?

 

Jag förmodar att jag kan få svar ikväll, men kanske mer objektivitet här.

 

Ett klassiskt retail-knep är ju att säga "du den där är egentligen inge bra.. men lägg på en tusing så.."

(har bl.a. parodierats i netonnet-reklamen)

Link to comment
Share on other sites

Visst bor jag i Stockholm, men tyvärr så hann jag inte åka till Fiskartorpet. Barnen hade både fotbollsträning respekive fotbollsmatch samtidigt så då hinns inga utsvävningar med.

 

Kollade i min träningsdagbok hur många mil jag fick ihop - 15 mil blev det. Varken bra eller dåligt.

 

Till att börja med, så här års iallafall, kommer jag nog koncentrera min träning på ren inlines- och cykling. Ett par staver för rullskideåkning (stakträning på mina gamla tröga fitnessinlines) kommer jag köpa relativt snart att inhandla. Får vänta med rullskidor tills dess jag hittar några "billiga".

 

Jag är fortfarande intresserad av att ta del av andras uppfattningar/åsikter när det gäller olika rullskidor och vad man bör tänka på inför ett köp.

Link to comment
Share on other sites

Runners store måste väl vara ganska ensamma om att ordna en testkväll för rullskidor - det skall de ha all heder för så att man inte behöver köpa grisen i säcken.

 

Det var ju synd att inte Andreas tog chansen att testa - vi kan givetsvis ge råd här på forumet - men test i verkligheten är det absolut bästa. Var och en har ju sina preferenser om rullskidor, men det är bara du själv som kan ge det bästa omdömet till dig själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Everest och vill nog rekommendera att välja andra rullskidor.

 

Man bör nog vara mycket starkare än sin kamrat om man ska kunna hålla jämna steg.

Ett exempel... jag har en kamrat som kör ifrån mig på rullskidor och jag tar honom med 1:10 i årets Vasa (6:40 mot 7:50), jag hade erkänt dåligt glid i år...

 

Jag kör nog tills skidorna är utslitna men köper inte lika tröga rullskidor nästa gång.

Personligen vill kag kunna staka i många timmar för att efterlikna Vasans långpass i stakning, men med Everest så ger sig krafterna för tidigt. Det är helt enkelt trögare än riktiga skidor. Bra träning för styrkan men dåliga för uthålligheten.

Jag har kört 160 mil totalt med skidorna och räknar nog att de håller minst 3 år till med nuvarande slitage per år... inte så gigantiskt mycket alltså ca 40-50 mil per år.

 

Mycket vibrationer också förresten, Elpex Wasa 610 (min enda referens förutom Everest) rullar som om det satt en elmotor i :) och silkesmjukt över grov asfalt... men allt är relativt Everest ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är precis sådana här svar jag var/är ute efter. Detta hjälper mig i mitt beslut i vilka rullskidor jag vill köpa och sen kommer att köpa.

 

En fråga till "Knappen" är det hjulen på dina Everest som gör att det känns skakigt? Om jag inte fattat allt fel så har Everest plasthjul medans Elpex har gummihjul. Om man skulle byta hjulen på ett par Everest mot liknande som sitter på Elpex kommer det kännas bättre då?

 

Går det att byta hjul mellan olika tillverkare? På samma sätt som det går att göra med Speedskate inlines.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna blir skakigar ju hårdare (=trögare) hjul som sitter på. Skillnaden är förstås större ju grövre asfalten är. Trälaminerad stomme (tex swenor fibreglass) tar upp vibrationer bättre än al-stomme (elpex, everest, flera pro-ski).

 

Everesthjul är av gummi. Hjul till elpex wasa passar i evereststommen och vice versa, men hjul är dyra.

 

Notera att senare upplagor av everestskidan har mer lättrullande hjul än de som fanns tidigare. Jag har haft turen att hitta en sportaffär med gamla everesthjul i lager och har köpt på mig ett antal hjul som kommer att ge många tröga mil.

 

Visst är det lättare att köra på standardhjul men träningseffekten blir sämre. Om du är nybörjare får du med everestskidan chans att köra mer än bara stakning och åkningen blir säkrare med lägre hastighet. Min uppfattning är att rullskidåkning med standardhjul är lättare än vanligt vinterföre, mer som isföre.

 

Everestskidor i mint condition dyker upp på blocket med jämna mellanrum. Den typiske säljaren skulle åkt vasaloppet men det blev inte av och rullskidorna rullade alldeles för trögt...

Link to comment
Share on other sites

Olle har rätt, det är gummihjul på Everest.

Lösa hjul är överkomliga om man handlar Everest men för övriga märken så kostar en uppsättning hjul ungefär som nya rullskidor.

 

Jag bytte bakhjul efter ca 50 mil eftersom de var kraftigt snedslitna. Eftersom det var så trögt (en enda backe på min runda var brant nog för att slippa staka nedför) så blev det mycket stakning med frånskjut, dessa frånskjut blev sneda (tekniken är bättre nu) och numera så är jag starkare (efter styrketräning) och har bättre teknik och hjulen slits jämnare.

Om man har möjlighet (trafiksituationen) så är det bra att växla sida av vägen eftersom hjulen slits snett annars (en cykelväg har eventuellt inte samma problem).

 

Aluminiumstommen förmedlar vibrationer bra, men det är hjulen som är boven i dramat.

De snurrar ungefär som på Elpex om man håller skidan i luften men på backen... och det beror på hårdheten. Varmare väder ger varmare hjul och mindre hårt gummi. Det går betydligt snabbare på sommaren än på vintern!

 

Rullskidor finns ofta på Blocket men just i år har det varit mer tunnsått än förra året, jag kikar ibland och drömmer :)

 

Visst är det bra träning med mina rullskidor men det är lätt att tröttna om man inte är envis som nybörjare, de ger inte så mycket fart för pengarna. Jag körde om en kille förra året som sa just så, "Everest så att det går lugnare i nedförsbackar och är säkrare inför vägövergångar (mycket svårt att bromsa med rullskidor, jag upplever Everest som svårare än Elpex Wasa).

Link to comment
Share on other sites

Skidorna blir skakigar ju hårdare (=trögare) hjul som sitter på. Skillnaden är förstås större ju grövre asfalten är. Trälaminerad stomme (tex swenor fibreglass) tar upp vibrationer bättre än al-stomme (elpex, everest, flera pro-ski).

 

Everesthjul är av gummi. Hjul till elpex wasa passar i evereststommen och vice versa, men hjul är dyra.

 

Notera att senare upplagor av everestskidan har mer lättrullande hjul än de som fanns tidigare. Jag har haft turen att hitta en sportaffär med gamla everesthjul i lager och har köpt på mig ett antal hjul som kommer att ge många tröga mil.

 

Visst är det lättare att köra på standardhjul men träningseffekten blir sämre. Om du är nybörjare får du med everestskidan chans att köra mer än bara stakning och åkningen blir säkrare med lägre hastighet. Min uppfattning är att rullskidåkning med standardhjul är lättare än vanligt vinterföre, mer som isföre.

 

Everestskidor i mint condition dyker upp på blocket med jämna mellanrum. Den typiske säljaren skulle åkt vasaloppet men det blev inte av och rullskidorna rullade alldeles för trögt...

Olle, har du lite kilometertider som du kan ge oss?

Everesttider och kanske någon mer lättrullande referens?

 

Jag är lite nyfiken eftersom jag har svårt att jämföra mig själv mot andras resultat (värdemätare inför vintern, bara nyfikenhet...).

Min egen kilometertid varierar mellan 4:20 på kortare stäcka (dryga milen) och 4:45 på länge sträcka (ca 3 mil). Pulsen ligger på ca 85%.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna blir skakigar ju hårdare (=trögare) hjul som sitter på. Skillnaden är förstås större ju grövre asfalten är. Trälaminerad stomme (tex swenor fibreglass) tar upp vibrationer bättre än al-stomme (elpex, everest, flera pro-ski).

 

Everesthjul är av gummi. Hjul till elpex wasa passar i evereststommen och vice versa, men hjul är dyra.

 

Notera att senare upplagor av everestskidan har mer lättrullande hjul än de som fanns tidigare. Jag har haft turen att hitta en sportaffär med gamla everesthjul i lager och har köpt på mig ett antal hjul som kommer att ge många tröga mil.

 

Visst är det lättare att köra på standardhjul men träningseffekten blir sämre. Om du är nybörjare får du med everestskidan chans att köra mer än bara stakning och åkningen blir säkrare med lägre hastighet. Min uppfattning är att rullskidåkning med standardhjul är lättare än vanligt vinterföre, mer som isföre.

 

Everestskidor i mint condition dyker upp på blocket med jämna mellanrum. Den typiske säljaren skulle åkt vasaloppet men det blev inte av och rullskidorna rullade alldeles för trögt...

Everest-orginal kommer att få samlarvärde ungefär som första numret av Fantomen.

Köp allt ni kommer över! Även stommarna som typ släppte i svetsarna vid första gupp..

 

Jag själv har wasteat ett antal Everest bärstolar där metallramen verkar vara gjord i tenn.

 

Men varför har du alls hjul om det ska gå så trögt?

Sätt dig på knä i en kundvagn på Willys-parkeringen om du vill ha bra stakträning. Billigt också. Tiokronan får du i retur.

Link to comment
Share on other sites

"Men varför har du alls hjul om det ska gå så trögt?

Sätt dig på knä i en kundvagn på Willys-parkeringen om du vill ha bra stakträning. Billigt också. Tiokronan får du i retur."

 

Inte säker på att du får tian tillbaka när Farbror Blå kommer och tar med dig till psykakuten. Skulle vara kul att se någon sittade i en kundvagn stakande sig runt parkeringen.

Link to comment
Share on other sites

Köp allt ni kommer över! Även stommarna som typ släppte i svetsarna vid första gupp..

Jag själv har wasteat ett antal Everest bärstolar där metallramen verkar vara gjord i tenn.

Att just du kör sönder ett par rullskidor säger ju inget om kvaliteten. Jag har sett dig gå loss på GIH:s laboratorium och sedan var inte mycket helt. Jag tror att Evereststommen är en omlackad elpexprodukt, Jag har inte haft problem med hjulen heller. Jag erkänner förstås att dessa skidor inte är någon glädjespridare men man blir aldrig förslappad på dem som man kan bli när man står i medvinden på ett par swenor 2or och känner sig stark.

 

Olle, har du lite kilometertider som du kan ge oss?

Everesttider och kanske någon mer lättrullande referens?

På torr och hyfsat slät bana med hygglig asfalt vid 10 plusgrader håller jag kanske 3.40/km, puls då 75%-80% av max. Grovt räknat kör jag ca 5 min/km snabbare på tvåor men jag använder dem sällan.

Link to comment
Share on other sites

Olle' date=' har du lite kilometertider som du kan ge oss?

Everesttider och kanske någon mer lättrullande referens?[/quote']

På torr och hyfsat slät bana med hygglig asfalt vid 10 plusgrader håller jag kanske 3.40/km, puls då 75%-80% av max. Grovt räknat kör jag ca 5 min/km snabbare på tvåor men jag använder dem sällan.

Det var inte illa, det lär bli tufft att försvara DM-guldet om du håller -1.20min/km. Med tvåor dessutom. ;)

Link to comment
Share on other sites

Andreas:

Flera här på forumet har vittnat om att de haft problem med täckbrickan på sina ProSki. Den har inte hållit tätt och vatten har kommit in i lagret med åtföljande lagerhaveri.

 

Jag har Marwe och har inte haft några problem med lagren - dock börjar hjulen bli snedslitna, men så är de snart 10 år. Vet inte om hjulen är 2:or eller 3:or, skulle tippa att det är 2½. Jag har fått uppfattningen att man utgår från Swenors hjul, när man bedömer hårdheten, stämmer det ?

Link to comment
Share on other sites

Det var inte illa, det lär bli tufft att försvara DM-guldet om du håller -1.20min/km. Med tvåor dessutom. ;)

Japp, i år blir det åka av. Med den farten är jag i mål före starten har gått.

 

 

 

....skulle förstås varit 5 min/mil snabbare....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag köpte ett par pro-ski med 2:or som mina första skidor. Jag tycker dom går riktig trögt, tror inte jag åkte på ett sånt före på hela vintern gick mycket lättere på snö. Kan det va så att man måste "köra in" hjul o lager?

 

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...