Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Får inte av den förbaskade Swix stavspetsen!


Erwin

Recommended Posts

Hur ska jag göra, jag har ett par CT1 inline racing stavar. och spetsen gick av... jag får verkligen inte av den förbaskade spetsen!

har haft den i kokande vatten i över 2 minuter, går inte o rubba!!!

 

hur ska jag göra?

Hur brukar ni göra?

 

finns det någon risk för att jag förstör staven om jag har den i kokande vatten i över 5 minuter?

Link to comment
Share on other sites

hur många grader kör du på då?

jaha.. jag har försökt att ha spetsen i vattnet i över 3 minuter, ingenting händer, vad fan har dom limmat den med?!

 

1h... nedrans. men drar du med handen.

 

Hoppas den inte går sönder, för jag måste få loss den.

 

märkte också att jag fick små hål på mina pjäxor efter en vurpa!

 

ahhh. kan dagen bli bättre?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan man vara säker på att man kan få bort spetsen gjenom att varma den? Försöker få bort spetsen på ett par billiga men ok aluminium stavar men får inte loss den. Man ser en del av limet och jag skulle gissa att det är epoxi och inte värmelim...
Link to comment
Share on other sites

Kan man vara säker på att man kan få bort spetsen gjenom att varma den? Försöker få bort spetsen på ett par billiga men ok aluminium stavar men får inte loss den. Man ser en del av limet och jag skulle gissa att det är epoxi och inte värmelim...

Epoxi lossnar oxå av kokande vatten.

Link to comment
Share on other sites

Kan man vara säker på att man kan få bort spetsen gjenom att varma den? Försöker få bort spetsen på ett par billiga men ok aluminium stavar men får inte loss den. Man ser en del av limet och jag skulle gissa att det är epoxi och inte värmelim...

Epoxi lossnar oxå av kokande vatten.

Om jag limmar använder jag alltid super epoxi odet släpper med värme det också som sagt, kockande vatten eller värmepistol

Link to comment
Share on other sites

Talar vi om spetsen eller holken ? Är det vanligt att bara byta spetsen, blir det inte att byta hela holken. (vilket konstigt namn egentligen, i en holk bygger ju fåglar bo)

 

Jag skulle i vintras ta bort handtaget från en Exelstav med koniskt rör. Det var inte lätt, då jaginte kunde snurra loss det. Jag fick värma länge i både varmt och kokande vatten och lyckades till slut få loss handtagen genom envetet arbete. Jag övervägde att ta med dem till jobbet och spänna fast handtaget i skruvstädet och dra, men behövde inte det till slut. Men det borde väl vara en metod för att få bort spetsen, att spänna fast den i ett skruvstäd och dra ut den.

Link to comment
Share on other sites

jag fick koka min i 2-4 omgångar á 3-5 minuter för att få av dom holkarna!

Nu behöver jag kapa staven, som tur var så tror jag inte att det är orginal klister på staven eftersom den har blivit kapad tidigare.

 

När ni kör med värmepistol, vad använder ni för någon?

såg på CO att det fanns 2 st.

första billigare.

Varmluftpistol Cotech

med två temperaturlägen och två fläktlägen. Lämplig för färgborttagning, formning av plast, tina frusna rör m.m. Effekt 2000 W. Temperatur 300/600 °C. Luftmängd 300/500 l/min.

 

andra mer pro varianten.

Varmluftpistol Cotech

med steglös temperaturreglering och steglös fläkt. Lämplig för färgborttagning, formning av plast, tina frusna rör, torka färg och spackel, värma krympslang m.m. Effekt 2000 W. Temperatur 60- 600°C. Luftmängd 200-500 l/min.

 

spelar det någon roll här eller? 120 pix är skillnaden.

tänker främst på 60 vs 300 °C, vad den kan ha för påverkan senare. om man ska använda det vid vallor eller liknande. då kanske det är bättre med ett vanligt styrk/valla järn?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...