Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Drytrack


MC Hammer

Recommended Posts

Nu är ju inte jag personen att svara för Drytracks produkt, men eftersom jag ändå har en del erfarenhet av att utveckla, åka på och kommersialisera artificiellt skidspår så kan jag göra kvalificerade antaganden.

 

Barr är lätt att undvika genom att helt enkelt inte åka i en skog. Man får välja lämpliga platser. Det är lätt att tänka artificiellt skidspår som substitut för snö i det vanliga motionsspåret i skogen. Men då tycker iaf jag att man bör tänka om.

Ungefär som med rullskidor. Om man betraktar rullskidor bara som ett substitut vid frånvaro av snö är det alltför stor risk för besvikelse. Istället bör man se rullskidor som en egen sport med egna kvaliteter och egna förutsättningar.

 

Samma sak med längdskidåkning i artificiellt skidspår. Det är inte ett substitut för snöskidåkning och det är inte ett substitut för rullskidor. Förutom att den personliga utrustningen och tekniken är samma som vid snöskidåkning så är det en egen träningsform och (snart även) tävlingsform.

 

Blöta löv på hösten kommer man dock inte helt ifrån även i öppen terräng. Som alla vet blir det en brun sörja. Då gäller det att ha en struktur i spåret som gör att man inte suger fast.

 

Vet ej om Drytrack-systemet bygger på någon fästvallning. På Hammertrack funkar det med en ordentlig rugg eller fiskfjäll.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...