Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jubileumsstartnummer


Volevodin

Recommended Posts

Jag har inte släppt tanken helt på att försöka moderera min anmälan till VL, så att jag får ett startnummer, som dels slutar på 30 och vars två första siffror har någon koppling till mitt vasaloppsåkande från starten 1970 till det 30:e 2011. Nu är redan 7030 upptaget, så jag får försöka hitta på något annat i det led jag fick på ÖS.

Tex. 6930 med tanke på att det var 1969 jag bestämde mig för att åka det första.

6330 med tanke på att jag är 63 år när jag kör det 30:e

6530 då det var 1965 jag började tävla på skidor

el 8730 med tanke på att det är det 87:e vasaloppet sen starten.

 

Vilket nummer skulle ni välja i min situation eller förslag på annat nummer. (om det nu går att ordna dvs)

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite konfunderad av dina uppgifter, t.ex. att man får välja startnummer och att 8730 kan ge samma startled som 6330.

Eljest är väl 6330 ett "trevligt" och "symmetriskt" tal och lätt att komma ihåg, t.ex. 6 =3+3+0, Genomsnittsvärde = typvärde eftersom (6+3+3+0)/4 =3 och dessutom är 6330 = 2X3X5X211 (211 är primtal, och 2, 3, 5 är början av berömda Fibonaccitalen som lätt leder till gyllene snittet etc.). Men även 6530 är lite märkvärdigt ur primtalssynvinkel eftersom 653 är primtal så primtalsfaktoriseringen blir därför helt enkelt 6530 =2X5X653

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte släppt tanken helt på att försöka moderera min anmälan till VL, så att jag får ett startnummer, som dels slutar på 30 och vars två första siffror har någon koppling till mitt vasaloppsåkande från starten 1970 till det 30:e 2011. Nu är redan 7030 upptaget, så jag får försöka hitta på något annat i det led jag fick på ÖS.

Tex. 6930 med tanke på att det var 1969 jag bestämde mig för att åka det första.

6330 med tanke på att jag är 63 år när jag kör det 30:e

6530 då det var 1965 jag började tävla på skidor

el 8730 med tanke på att det är det 87:e vasaloppet sen starten.

 

Vilket nummer skulle ni välja i min situation eller förslag på annat nummer. (om det nu går att ordna dvs)

Kan du inte kontakta ägaren av 7030 och höra om han vill byta nummer med dig mot att du står för byteskostnaden?

Link to comment
Share on other sites

Tack, Lars-Erik för intressant information, speciellt om talet 6330. Jag kontaktade min yngsta son, som studerar matematik vid Lunds Universitet och frågade om Fibonaccitalen. Han berättade då att det tredje talet är summan av de två föregående, fast man måste börja på 0.

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 osv. Gyllene snittet har jag en svag aning om att det fanns omnämnt i Da Vincikoden av Dan Brown och att jag under läsningen hittade en uppgift om människokroppen som inte stämde med det gyllene snittet. I det läget blev jag kritiskt till bokens historiska äkthet och läste resten med en annan inställning.

 

Lars-Eriks "utredning" har gjort mig övertygad att jag skall ta en förnyad kontakt med Vasaloppsexpeditionen och be dem ordna med så jag får startnr 6330.:) (om det inte redan är upptaget)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte släppt tanken helt på att försöka moderera min anmälan till VL' date=' så att jag får ett startnummer, som dels slutar på 30 och vars två första siffror har någon koppling till mitt vasaloppsåkande från starten 1970 till det 30:e 2011. Nu är redan 7030 upptaget, så jag får försöka hitta på något annat i det led jag fick på ÖS.

Tex. 6930 med tanke på att det var 1969 jag bestämde mig för att åka det första.

6330 med tanke på att jag är 63 år när jag kör det 30:e

6530 då det var 1965 jag började tävla på skidor

el 8730 med tanke på att det är det 87:e vasaloppet sen starten.

 

Vilket nummer skulle ni välja i min situation eller förslag på annat nummer. (om det nu går att ordna dvs)[/quote']

Kan du inte kontakta ägaren av 7030 och höra om han vill byta nummer med dig mot att du står för byteskostnaden?

Det är förmodligen det enklaste, VL-kansliet tror jag inte är så lättflörtade.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag lyckades övertala en kvinna på exp att byta ut det startnr jag fått mot ett som slutade på 30. Jag fick 6630, vilket jag dock inte var nöjd med, men fick vara glad att jag fått byta öht. Jag hade tilldelats startnr 6494 men väntade en aning för länge för att få 6530, som jag hoppats på.

 

6630, vad kan jag hitta för koppling till mitt skidåkarliv? Det skall i så fall vara att jag 16.01.1966 gjorde min första riktiga skidtävling "Ulvadalsloppet" i Huskvarna i Yngre juniorer.*)

 

Sen går ju förstås VL den 6/3 samt att jag är 63 år när loppet går. Vad säger du Lars-Erik, finns det något intressant med talet 6630 i matematiska sammanhang?

 

Sen finns ju alltid en möjlighet att texta nån skylt och sätta på mössan, om man vill uppmärksamma 30 ggr-jubileet samt att köra i lite äldre skidkläder. Träskidsexperimentet har jag dock gett upp, då det skulle ta för lång tid och jag skulle agera bromsklots i nedförbackarna. Vi får se om jag hittar på något eller om jag blir en i mängden.

 

Jag har heller inte bestämt om jag skall inrikta träningen mot att göra ett bra lopp eller ta god tid på mig och njuta av det sista? loppet. (om jag klarar loppet blir det 23 VL 7 ÖS, det som isf skulle få mig att fortsätta skulle vara att få ihop 25 VL eller att sonen ställer upp):/

 

*) Lite komplettande info: Tävlingen vanns av Yngve Wass, IK Vilske på 34.57 och jag blev 27:a på 44.31 bland 34 startande. Efter ett antal års uppehåll gjorde Wass comeback i veteran-SM i Ånnaboda förra året och då slog han mig med bara 1 min på 10 km F, i Falun i år år dock längre före mig på 10 km C.

Link to comment
Share on other sites

"Sen går ju förstås VL den 6/3 samt att jag är 63 år när loppet går. Vad säger du Lars-Erik, finns det något intressant med talet 6630 i matematiska sammanhang?"

 

Kul att du frågar det. Primtalsfaktoriseringen är 6630 =2X3X5X13x17. Dvs. den börjar med de berömda Fibonaccitalen 2,3, 5,... som leder till gyllene snittet och andra fascinerande matematiska fantastiskheter... Och du förväntas få ett fantastiskt lopp kanske tom. med gyllene medalj...

Och så gäller ju

2X3X 5 = 30 och 13+17 = 30

så det passar väl perfekt till ditt lopp nummer 30

Därefter välkomen till Veteranklubben som min kollega...

Link to comment
Share on other sites

Tackar, Lars-Erik, nu har jag lite mer att "hänga upp" mitt startnr på.:)

 

Men du har ju mycket med siffror i ditt huvud, så professor i matematik som du är. Läste fö att du varit i Norge som opponent vid en disputation, vår äldsta son fick sin doktorshatt vid en promovering i Lunds domkyrka den 28 maj 2010 (doktor i klinisk experimentell genetik)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...