Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blåsor i händerna


Recommended Posts

Någon annan som besväras av blåsor i händerna vid rullskidåkning?

Jag får nya, hemska blåsor efter varje tur, och jag kan inte åka så långt som jag vill och inte heller lika ofta pga det här lilla problemet.

 

Har testat olika sorters handskar, innervante och även att köra utan handskar men inget hjälper. Det är inte lätt att försöka tejpa insidan av handen heller. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att bli av med det här. Jag kör med swix c3 om det kan ha någon betydelse.

Kan det vara remmen som sitter på swix stavar som är boven? Verkar som att det är värme plus att insidan av handen gnuggas mot staven vid varje staktag som framkallar såren och blåsorna.

Fick inte alls blåsor i samma omfattning i vintras på snö trots att jag körde med likadana stavar.

Link to comment
Share on other sites

De värsta blåsorna jag någonsin fått var när jag testade cykelhandskar. Så när ni testar detta prova en kortare bit först. Var de korta fingrarna som var boven i mitt fall.

 

 

Annars är det bara att härda. Blir det fördjävligt sätter jag på skavsårstejp innan under härdningstiden. Men man måste åka minst två gånger i veckan, helst 3 för att bli av med blåsorna.

 

Att kolla upp så man har en bra kontrollrem är också att rekommendera. Swix Profit Large fungerar dåligt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ju vilja åka minst 3 ggr i veckan, nu blir det ca 2 gånger beroende på hur ont det gör. Hur gärna man än vill tuffa till sig så går det inte att komma ifrån att man knappt kan greppa staven när man vill öka dosen... Man är ju för ynklig :P

 

Har också profit, ska försöka få ändan ur och testa någon annan rem, tips någon?

Cykelhandskar är ju ganska lika tunna skidhandskar...Nu ska jag iväg på en tur och bättra på blåsorna!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft några problem förrän förra sommaren, hade blåsor hela tiden. Jag köpte nya Swixstavar med svart-röda remmar och det gick inte alls. De äldre remmarna jag haft som är svart-gula funkade perfekt. Ska byta till några andra remmar i år.
Link to comment
Share on other sites

De värsta blåsorna jag någonsin fått var när jag testade cykelhandskar. Så när ni testar detta prova en kortare bit först. Var de korta fingrarna som var boven i mitt fall.

 

 

Annars är det bara att härda. Blir det fördjävligt sätter jag på skavsårstejp innan under härdningstiden. Men man måste åka minst två gånger i veckan, helst 3 för att bli av med blåsorna.

 

Att kolla upp så man har en bra kontrollrem är också att rekommendera. Swix Profit Large fungerar dåligt för mig.

Det finns cykelhandskas med långa fingrar oxå.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte tejpa händerna? Jag drar ett varv sporttejp runt varje hand för att skydda handflatan och ibland lite på något finger. Enkelt sätt att slippa blåsor men ändå kunna köra i tunna hanskar.

Köper inte snacket att man härdas. Det lär ta väldigt lång tid i så fall och hur mycket smärta ska man stå ut med? Fortsätter man köra med blåsor blir det ju köttsår till slut och då lär man få vila tills de läkt.

Link to comment
Share on other sites

Har testat att tejpa en gång men det ville inte sitta kvar, blev mest mos av den inne i handsken, svårt att tejpa just där jag får blåsor...Jag sölade så pass idag att jag hann se Vasas inlägg innan jag drog iväg på en 3-mils vända. Jag hade ett par Lillsport coach hemma och testade dom.

Visst vart det lite blåsor, men inte alls så mycket som förrut. Har ju aldrig låtit skinnet läka ordentligt så det är ganska ofrånkomligt att skinnet korvade sig nu :P Nackdelen är att dom är rätt varma men det får man väl leva med.

 

Ska testa att tejpa händerna igen, TT, sporttejp? Har den något mer namn? Vet inte riktigt vilken tejp du menar.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag har ovanligt tjock hud, men när jag gjort ett längre uppehåll och börjar igen så får jag början till blåsor, efter några ggr har det blivit valkar av det och då kan man ju köra hur mycket som helst sen. så för mig har det aldrig varit ett problem egentligen, skulle inte orka hålla på och tejpa och sånt.

 

Däremot kan man ju få samma symptom om man byter handskar eller stavar, att de måste köras in eftersom skavet kan hamna på nytt ställe. Kör med vanliga montörshandskar för 39:-/paret från närmsta järnaffär funkar perfekt.

 

Tror de flesta har mer eller mindre valkar i händerna framför allt efter rullskidsåkning.

Visst härdas huden efter hand och tjocknar eller blir valkig, testa att gå mycket barfota utomhus så kommer du att märka det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft problem med blåsor i händerna av rullskid- eller inlinesåkning, trots att jag har handeksem och lättirriterad hud. Men jag kör all hjulträning med stavar med de gamla läderremmarna och det fungerar jättebra :),bra kontroll och inga blåsor, troligen skulle jag få problem med sk kontrollremmar.

 

Som handskar använder jag montörshandskar för 40-50 kr och de fungerar OK även om jag ibland får "dra på dem", går även att sätta dit en extra resår vid handleden.

Link to comment
Share on other sites

Har testat att tejpa en gång men det ville inte sitta kvar, blev mest mos av den inne i handsken, svårt att tejpa just där jag får blåsor...Jag sölade så pass idag att jag hann se Vasas inlägg innan jag drog iväg på en 3-mils vända. Jag hade ett par Lillsport coach hemma och testade dom.

Visst vart det lite blåsor, men inte alls så mycket som förrut. Har ju aldrig låtit skinnet läka ordentligt så det är ganska ofrånkomligt att skinnet korvade sig nu :P Nackdelen är att dom är rätt varma men det får man väl leva med.

 

Ska testa att tejpa händerna igen, TT, sporttejp? Har den något mer namn? Vet inte riktigt vilken tejp du menar.

Det är sådan tejp som används för att bl.a. tejpa leder vid skador. Vit, oelastisk tygtejp. Finns i de flesta sportaffärer och på apoteket. Se till att vara torr om händerna och låt tejpen gå omlott dvs ett helt varv runt handen. Det kan vara svårt att få den att sitta kvar när handskarna ska dras på men det går att lirka på även ganska tajta handskar med lite träning.

Linda inte tejpen för tajt (hårt) för då kan handen krampa.

 

Det klart att riktiga arbetarhänder är tåliga sig om de vants vid slitage under lång tid men mina ömtåliga kontorshänder behöver tejpas.

Link to comment
Share on other sites

Har testat att tejpa en gång men det ville inte sitta kvar, blev mest mos av den inne i handsken, svårt att tejpa just där jag får blåsor...Jag sölade så pass idag att jag hann se Vasas inlägg innan jag drog iväg på en 3-mils vända. Jag hade ett par Lillsport coach hemma och testade dom.

Visst vart det lite blåsor, men inte alls så mycket som förrut. Har ju aldrig låtit skinnet läka ordentligt så det är ganska ofrånkomligt att skinnet korvade sig nu :P Nackdelen är att dom är rätt varma men det får man väl leva med.

 

Ska testa att tejpa händerna igen, TT, sporttejp? Har den något mer namn? Vet inte riktigt vilken tejp du menar.

Det skiljer rätt mycket mellan olika märken. Bäst sitter Leukotape (du hittar beskrivning tex här: http://ncsport.e-butik.se/).

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft problem med blåsor i händerna av rullskid- eller inlinesåkning, trots att jag har handeksem och lättirriterad hud. Men jag kör all hjulträning med stavar med de gamla läderremmarna och det fungerar jättebra :),bra kontroll och inga blåsor, troligen skulle jag få problem med sk kontrollremmar.

 

Som handskar använder jag montörshandskar för 40-50 kr och de fungerar OK även om jag ibland får "dra på dem", går även att sätta dit en extra resår vid handleden.

Du som är gammal i gemet kanske känner till skogshuggaren som åkte direkt från skogen med kådiga händer och åkte Vasaloppet utan remmar?

Det behövdes ju inte då stavarna satt som limmade i händerna.

 

Trot eller ej. :)

Link to comment
Share on other sites

Gammal är jag, men inte så gammal att jag tillhör "skogshuggargenerationen". (jobbade dock en vinter i skogen före mitt första VL och åkte på 6.50 på träskidor i inte alltför bra före, så en viss hårdhet gav nog skogsarbetet ändå) Jag vet dock att på Sixtens tid var det många som körde utan skidhandskar, när det var milt före, de klarade det säkert utan problem då de hade valkiga arbetshänder.

En period körde jag rullskidor utan handskar med ett par Exelstavar med nylonremmar och då hände det att jag fick blåsor i händerna, fö var det dålig kontroll med de remmarna, så jag fick säkra stavarna med tummen o pekfingret och inte fullfölja stavrörelsen, vilket var den vanliga på den tiden.

 

Visst finns det skrönor av olika slag. Vi hade en granne som friserade sanningen så han trodde på det själv. När myggstiften kom sa han; "För helgete, pöjkar, det är så bra att det räcker att ha det i fickan, myggen försvinner på flera meters avstånd" Trot om du vill.:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...