Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejtrullskidor med inlineshjul


jola61

Recommended Posts

Eftersom jag för tillfället går med halsont och hosta så tänkte jag att jag skulle experimentera lite med mina skejtrullskidor. Satte på ett par inlineshjul i storleken 80 mm och körde några hundra meter för att testa. Funkade utmärkt. Nu undrar jag om någon av er har någon erfarenhet av liknande. Det skiljer ju trots allt en hel del i pris mellan inlines och rullskidshjul. Tror dock att om man vill ha trögrull så är man hänvisad till rullskidhjulen, men för snabbrull borde inlineshjulen funka helt OK.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med inlineshjul på mina skejtrullskidor. Och vi testade lite rull efter King of the hill i Söndags, resultatet blev att jag rullade lite snabbare på mina hjul än en annan på sina Eagle. Hans var lite snabbare i starten men vid högre fart så rullade jag förbi, vi väger lika mycket men jag är kompaktare ;). Sen tror jag kanske inte att mina är snabbare ändå det finns mer aspekter än bara fart när det gäller hjul men det fungerar perfekt till det mycket lägre priset. Vill du ha på större hjul så bara fila lite.
Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit lite om det i flera tidigare trådar. Det går alltså alldeles utmärkt. Men vi pratar självklart bara om snabba hjul. (Själv har jag inlineshjul på ett par gamla skaterullskidor, men då jag oftast vill åka trögt numera, så använder jag dem inte så mycket.)

 

Det finns två aspekter förutom att de är snabba och mycket billigare. Oftast har inlineshjul lite sämre greppförmåga. Med bara två hjul under varje fot bör man tänka på det ibland. Men på torr asfalt är det inget problem. Sedan tycker jag oftast inlineshjulen är lite hårdare. D.v.s. det blir lite stötigare åkning. Men är det jämn asfalt är det inget problem. Sedan finns det ju bra inlineshjul i både 100mm och 110mm nuförtiden, vilka är vanliga mått för skaterullskidor. (Själv har jag 100mm.)

 

Själv tycker jag man bör satsa på ett par kvalitetsinlineshjul med så bra greppförmåga som möjligt. Själv skulle jag vända mig till en specialbutik. Jag köpte nog mina av Joel Eriksson via detta forum för ett antal år sedan. (Alltså Göteborgaren som är med i skridskolandslaget...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...