Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Suunto T3 - för och nackdelar


TV-åkaren

Recommended Posts

Jag har en T3c och tycker den funkar kanon! Den har alla funktioner som jag behöver, det ända som jag saknar litegrann är att kunna ställa in intervaller med olika längd, till exempel 1,2,3,4,3,2,1-intervaller. Men det är ju bara att hålla koll på tiden. De tillbehör som man kan köpa till verkar också riktigt bra. Dessutom tycker jag den är riktigt snygg, mycket snyggare än de flesta andra pulsklockorna på marknaden.
Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen pulsklocka (just nu, den gamla trasig) men har kikat lite på specarna för Suunto, Polar och Garmin.

 

Jag tror att man absolut ska tänka ut vad man vill ha av sin klocka och sedan kolla de olika modellerna.

 

T3:an är snygg, smidig storlek och har ett bra rykte men har sina begränsningar.

En hel del "jag vill ha" känsla över Suunto modellerna i mina ögon :)

En begränsning som jag märke till är att den inte verkar registrera med korta intervaller t ex varje sekund utan du får mellantidens medelpulsvärde sparat. Givetvis har man nuvärdesvining men det sparas inte så många pulsvärden för efteranalys.

Garmin har relativt kontinuerlig lagring på både 305, 310 och 405 medans Polar och Suunto verkar ha detta enbart på sina toppmodeller (rätta mig om jag har fel).

 

Det finns fler modeller t ex Topcom som har många datapunkter sparade (jag tror att man väljer med vilken intervall som värdena ska sparas?).

Kvalitetsrisk? Inte vet jag men jag hade satsat på någon av de stora eller tagit någon ruggigt billig variant (kanske prenumerera på någon tidning med erbjudande om pulsklocka).

 

Om du inte har behov av pulskurvor från ditt pass så tror jag att det är en klocka som passar både "civilt" och på träningspasset. Möjlighet till GPS ockå, det finns paketpriser om du letar (men kanske nöjd med telefon-GPS?).

Helt klart en bra klocka men kolla om den räcker till dina behov.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsrisk? Inte vet jag men jag hade satsat på någon av de stora eller tagit någon ruggigt billig variant (kanske prenumerera på någon tidning med erbjudande om pulsklocka).

Jag rekommenderar inte billighetsalternativet. Jag fick en på köpet när jag prenumererade på nån tidning. Pulsvärdena hoppade upp och ned och det var aldrig någon ordning. Under en intervall på motionscykeln så låg jag och maxade med en puls på 130 för att därefter slå av på tempot och nå imponerande 213 slag/min (min maxpuls ~190) Tror inte det berodde på batteritorsk eftersom klockan bara var några månader gammal.

 

Oron över akuta hjärtproblem var större än behållningen av pulsvisningen. Fingret på halsen gav dock besked om att hjärtat mådde bättre än klockan...

 

För min del blir det Garmin men det är nog värt att fundera över sitt eget behov innan man slår till eftersom märkena erbjuder lite olika funktioner

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Suunto T3 med GPS pod. (ett par år gammal). Helt OK och bra pulsklocka. Snygg och smidig. Mycket bra när man vill köra längre pass i en viss pulszon. Piper om man går för hårt eller för sakta.

 

GPS podden är lite klumpig att bära med sig tycker jag, så klumpig att jag oftast lämnar den hemma. Den kunde vara minst dubbelt mindre. Klockremmen är dessutom av dålig kvalitet och måste bytas efter ett tag om du använder pulsklockan som ett vanligt armbandsur också mellan passen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...