Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor inför Tjejvasan


Kimman

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har aldrig stått på ett par skidor och ska åka Tjejvasan i februari. Som Malmöbo kommer större delen av träningen att bestå av rullskidor och det jag främst är intresserad av är att träna upp viss teknik samt att bli lite starkare i överkroppen för stakningen. Som jag förstår det går det att välja vanliga rullskidor eller Skikes. Eller är det så? Fungerar Skike för klassisk åkning eller enbart skate och hur likt vanlig klassisk åkning blir det med Skike? Är det så att tekniken skiljer sig, så rent träningsmässigt ger det mycket, men om jag vill lära mig lite om klassisk åkning så är det ett dåligt köp? Vilka rullskidor rekommenderar ni annars för en nybörjare? Hur viktigt är det med bindningar, pjäxor och stavar? Går det bra att ta vad som helst, eller bör jag lägga ner en liten summa på dessa också?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Skike kan du inte jämföra med vanlig rullskidåkning eller längdskidåkning. Det är en annan teknik och är säkert roligt för dom som gillar den typen av åkning. Men är inget du använder om du vill vara bra på att åka längdskidor.

Då är det vanliga rullskidor du bör åka.

Om du bor i Malmö bör du ju komma till Skryllegården utanför Lund imorgon kl 18.00 då det är prova på dag för rullskidor

http://www3.idrottonline.se/templates/PageWide.aspx?id=543869&epslanguage=sv

Där får du veta vad du behöver veta om utrustning och får möjlighet att testa och få teknikutbildning också.

Link to comment
Share on other sites

Ah, okej då vet jag att jag bör satsa på vanliga rullskidor åtminstone. Prova på dag låter ju alldeles utmärkt, tyvärr är jag dock upptagen imorgon kväll annars hade det ju varit helt fantastiskt bra att få en sådan chans!
Link to comment
Share on other sites

Ah, okej då vet jag att jag bör satsa på vanliga rullskidor åtminstone. Prova på dag låter ju alldeles utmärkt, tyvärr är jag dock upptagen imorgon kväll annars hade det ju varit helt fantastiskt bra att få en sådan chans!

Vi har samma sak varje vecka hela hösten med start i september så då får du ny chans igen. Fast vid dom tillfällerna är det bäst om du har egna pjäxor eller hör av dig innan så vi kan låna fram pjäxor.

Dom här prova på dagarna som vi redan haft en i vår och har en imorgon är för dom som vill komma igång med egen träning redan nu och träna själva under sommaren. För att sen under höst/vinter kanske deltaga på våra teknikräningar som vi har varje vecka. Under hösten är vi då ca 40-50 personer på träningarna varje vecka.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kimman! Naturligtvis ska du satsa på skorna och stavarna. Köp stavar med en rem som passar din hand och skor som passar din fot. Bindningar väljer du när du valt sko. På rullskidstavar har du en speciell hårdmetallspets som du enkelt byter till en vintertruga när du ska åka "riktiga" skidor. Köp inte för billigt! Skorna slits fortare när du åker rullskidor så här kan du överväga att satsa på två par. Du kanske kan hitta ett par begagnade för rullskidåkningen.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Köpa på nätet är ju normalt sett billigare, men finns det någon affär här nere i Malmö eller omnejd som ni kan rekommendera där det finns visst utbud så att man kan klämma lite på grejerna? Det är ju till exempel helt omöjligt att köpa skor på nätet om jag inte testat dem innan!
Link to comment
Share on other sites

Köpa på nätet är ju normalt sett billigare, men finns det någon affär här nere i Malmö eller omnejd som ni kan rekommendera där det finns visst utbud så att man kan klämma lite på grejerna? Det är ju till exempel helt omöjligt att köpa skor på nätet om jag inte testat dem innan!

Team Sportia Lund på Mårtenstorget

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...