Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Femmilar och tremilar på väg bort?


Niklas

Recommended Posts

Jag hörde på morgonnyheterna att det inte blir en enda femmil för herrarna eller tremil för damerna i Världscupen kommande vinter. Enda undantaget är VM i Holmenkollen. Trist. I och för sig var det ju sällan så mycket underhållningsvärde kvar efter att FIS infört sina älskade mass-starter, men om nästa steg är att skippa de längre distanserna helt så vore det ändå ett steg i fel riktning, tycker jag. Men visst stämmer det bra med vad som sagts i SVTs sändningar i vinter att gubbarna i FIS inte vill ha för korta sprintlopp för att de vill att alla olika distanser skall vara såpass lika varandra att en fixstjärna skall kunna dominera allt.

 

TILLÄGG: Fler detaljer om detta och övriga ändringar här.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske detta som kallas utveckling. Jag är lite kluven. Dock tycker även jag att de längre distanserna skall vara kvar. Motorn i svensk skidåkning är ju, tror de flesta håller med om det, Vasaloppet och de seedningslopp som anordnas pga av Vasan. Det borde kanske vara SM som är höjdpunkten på Sverigesäsongen men det är den nog bara för ett fåtal. Jag skulle vilja se en "riktig" långloppsvärldscup med VM vart annat eller vart fjärde år. Fast de yngre är nog mer sprintinriktade och det är ju trots allt de som är framtiden.
Link to comment
Share on other sites

Jag läste artiklen men förstod inte riktigt om det är sant eller mer en "kvällstidningvinkling".

 

Tidigare har det ju bara funnits en 5-mil på världscupen och det är den i Kollen sedan har 5-milen alltid vart mästerskapsdistans. Så egentligen är det bara mästerskapsäsonger det varit 2 st 5-milar, övriga år 1 st femmil.

 

Kommande säsong går mästerskapet i Homenkollen så då är det ju ganska logiskt om det bara blir en 5-mil, det stog inget om att man i fortsättningen hopp ar över 5-milen i Holmenkollen på WC.

 

Tar man bort 5-milen i Kollen för gott är det riktigt tragiskt för den är de ju en av de roligaste, mest stämningsfulla och klassiska av alla WC-tävlingar. Men tolkar det mer som att det gäller kommande säsong när VM:et ändå går i Oslo.

 

Det här kan ju leda till att fler och fler går över till långloppscirkusen vilket komme ratt höja statusen på de tävlingarna istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite nyheter om föreslagna nyheter för kommande säsonger här.

 

Positivt var ju "Capol acknowledged those concerns, and he noted that the individual-start 50-kilometer would return next year."

 

Resten kan man ju ha lite frågetecken kring. Lät spontant mer som ett uppslag för någon enstaka jippotävling, men vi får väl se... =)

Link to comment
Share on other sites

Alltså, finns det ngt förbund som sabbat en sport mer än FIS? Alla traditioner försvinner, olika typer av lopp som ingår i OS och ändras från ett OS till nästa vilket gör att det inte går att jämföra med historiska OS etc, etc.

 

Troligen måste det ge ngn form av mervärde eftersom det utförs. Jämför med FIFA som knappt ändrar ngt utan tvärtom inte ens vågar införa målkameror trots oerhörda tveksamheter i senaste VM. Men de har ju redan en guldprodukt förstås...

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en tradition inom skidsporten. På Stenmarks (här handlar det i och för sig om utförsåkning) ändrades reglerna varje år för att han var för överlägsen. Nu ändrar man reglerna för att passa Petter Northug (kanske lite elakt skrivet).

Trots allt är jag lite kluven. Massstarten i femmil kan vara rätt tråkig, men å andra sidan var dubbeljakten i OS rätt fin underhållning. Om det sen är sportslig kan ju alltid diskuteras.

Det som inte behöver diskuteras däremot är det faktum att det alltid är den som är bäst under just den där dagens förutsättningar ,förhållanden och regler som vinner.

Link to comment
Share on other sites

Son Of Wassberg: När du skriver skidbyten så antar jag att du menar när de byter skidor för att få ett par som är annorlunda vallade, inte dubbeljakt?

Om jag antar rätt så håller jag med om det, tycker att man bara ska få ha det skidparet man har när man startar(om inte man bryter av en skida eller om bindningen går sönder, då måste man ju få byta åtminstone den trasiga skidan).

 

jola61: Petter Northug gör ju bra ifrån sig på de flesta distanser, han visade ju även i vintras att han kan åka bra "individuellt"(vad heter det? alltså "ensam i täten"). Så att säga att reglerna anpassas efter honom är väll inte rätt. Petter är en unik åkare som vinner mycket för att han har nästan allt en skidåkare bör ha.

 

Egentligen gillar jag de korta distanserna mer än de långa tex. Vasaloppet ger mig inte några som helst förebilder när det gäller skidåkning. Det är en enorm prestation, absolut! Men om jag en dag blir elit-åkare, då vill jag slåss om WC- och OS-medaljer på "Northugs" vis =).

Men samtidigt tycker jag att det är dumt om dom tar bort ALLA längre distanser, men ett eller max två lopp över 30 km är fullt tillräckligt i WC och OS.

 

Kanske är jag för ung för att förstå som sagt =).

Link to comment
Share on other sites

Får ett "internettroll" säga något ???

Naturligtvis håller den s.k. skidcirkusen på att spåra ur (om uttrycket tillåts).

Har svårt tänka mig att kaoset med regeländringar skulle tillåtas i andra idrotter. Liknande saker skulle vara otänkbara inom t.ex. fotbollen. Hej svejs skulle Maradonas "Guds hand" vara tillåten.

Nää, tillbaka till ursprunget !!! MVH / :cool:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...