Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning i Rollsbo, Kungälv


MrT

Recommended Posts

På torsdagskvällar vid 18-tiden så finns det möjlighet att delta på rullskidträning tillsammans med andra rullskidåkare från Kungälvsområdet. Vi håller till i Rollsbo industriområde och då vi åker runt på en rundslinga och ingen vill vara sist i mål så har träningen de tidigare gångerna varit av intervallkaraktär.

 

Välkomna!

 

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger ute på jobb i veckorna och är vid brobyggena vid 45:an, just nu i Surte. Jag var vid Rollsbo och kikade för några veckor sen...Men åkte aldrig. Åker ni bara runt det där industrikvaretet eller vad man ska kalla det för? Blev inte riktigt klok på vart rullskidåkarna brukade åka.

 

Osis för mig att era träningar är på torsdagar då det är åka hem dagen :P

Link to comment
Share on other sites

Ta med dig rullskidorna så kan säkert någon ansluta och ta ett par varv runt Rollsbo även om det inte är torsdag. Själv åker jag ändå 2-3 pass i veckan, kan lika gärna ta ytterligare ett i Rollsbo.
Link to comment
Share on other sites

Jag är där vid 18-tiden och börjar värma upp. Om du parkerar vid ICA´s stora lager byggnad så kan vi ses där. Jag åker runt på en slinga som tar 10-12 minuter så du behöver inte vänta länge.
Link to comment
Share on other sites

Slingan som tar 10-12 minuter är 3,5km lång, i stort sett samma slinga som Rollsborundan går på fast där vänder man och åker tillbaks.

 

Åker jag med 2-or och ligger på tar det ca. 12 minuter, 10 minuter tar det med tävlingsskidor. Teoretiskt så borde jag mao kunna förbättra mina tävlingsresultat från förra året med 5 minuter per mil. Skall bli intressant om det stämmer, 9 minuter i Rollsbo och nästan en halvtimme på Alliansloppet, vi får väl se om det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för sällskapet, det blev ett bra pass.

Jag skall höra med dom andra på torsdagsträningen ifall det är någon som är uppbokad på tisdagarna. Om inte så kanske vi kan byta dag, själv spelar det ingen roll, brukar ändå ta mig ett träningspass av något slag på tidag.

Jag skall fortsätta att lobba för en målgång på toppen av Rollsbo, att ställa sig och staka i ett motlut den sista kilometern kommer "sålla agnarna från vetet", tyvärr tillhör jag själv "agnarna".

Link to comment
Share on other sites

Tack för sällskapet, det blev ett bra pass.

Jag skall höra med dom andra på torsdagsträningen ifall det är någon som är uppbokad på tisdagarna. Om inte så kanske vi kan byta dag, själv spelar det ingen roll, brukar ändå ta mig ett träningspass av något slag på tidag.

Jag skall fortsätta att lobba för en målgång på toppen av Rollsbo, att ställa sig och staka i ett motlut den sista kilometern kommer "sålla agnarna från vetet", tyvärr tillhör jag själv "agnarna".

Den målgången hade jag inte gillat, gissar ni pratar om backen som går upp till höger bakom starten. Det är den snabba målgången som är lite av det roliga på Rollsborundan

Link to comment
Share on other sites

Tack för sällskapet' date=' det blev ett bra pass.

Jag skall höra med dom andra på torsdagsträningen ifall det är någon som är uppbokad på tisdagarna. Om inte så kanske vi kan byta dag, själv spelar det ingen roll, brukar ändå ta mig ett träningspass av något slag på tidag.

Jag skall fortsätta att lobba för en målgång på toppen av Rollsbo, att ställa sig och staka i ett motlut den sista kilometern kommer "sålla agnarna från vetet", tyvärr tillhör jag själv "agnarna".[/quote']

Den målgången hade jag inte gillat, gissar ni pratar om backen som går upp till höger bakom starten. Det är den snabba målgången som är lite av det roliga på Rollsborundan

Såg på facebook att ni använt mattorna, funkar det bra i hög fart, de ser lite smala ut?

Link to comment
Share on other sites

Tack för sällskapet' date=' det blev ett bra pass.

Jag skall höra med dom andra på torsdagsträningen ifall det är någon som är uppbokad på tisdagarna. Om inte så kanske vi kan byta dag, själv spelar det ingen roll, brukar ändå ta mig ett träningspass av något slag på tidag.

Jag skall fortsätta att lobba för en målgång på toppen av Rollsbo, att ställa sig och staka i ett motlut den sista kilometern kommer "sålla agnarna från vetet", tyvärr tillhör jag själv "agnarna".[/quote']

Den målgången hade jag inte gillat, gissar ni pratar om backen som går upp till höger bakom starten. Det är den snabba målgången som är lite av det roliga på Rollsborundan

Såg på facebook att ni använt mattorna, funkar det bra i hög fart, de ser lite smala ut?

Våra mattor är 2.5 m breda. Det normala är att ha 2 mattor efter varandra dör säkerhets skull så man inte missar någon avläsning. Detta är viktigt att göra om farten är hög. Är farten inte hög kan man lägga dessa mattor i dredd och då får man ett mål som är 5 m brett.

På vår testtävling på lägret (första skarpa chiptestet för rullskidor) så använde vi bara 1 matta och hade alltså inte den extra säkerheten med en matta till.

När vi körde klassisk stil var det inga problem, man kan då se att en spurtande åkare över matta ändå har minst 5 avläsningar.

Men när vi körde skate över mattan så gick det för fort för 3 av dom snabbaste åkarna och vi missade dom, hade vi däremot då haft 2 mattor efter varandra som det rekomederas hade vi haft 100 % rätt.

 

2.5 m bredd är en normal bredd för en löpartävling, det är heller inga problem för 2 rullskidåkare i bredd. Men fler än det blir trångt. Men er målgång vid parkeringen ni brukar ha på Rollsborundan är den verkligen mycket bredare än 2.5-3 m?

Om ni skulle använda dessa mattor som vi pratar om och har kvar den vanliga målgången så är maxbredd på målet 2.5 m då man måste ha 2 mattor efter varandra.

Om ni däremot flyttar målet till backen, så kan man lägga dom bredd och få en målgång som är 5 m bredd.

Gissar det är den backen jag var med och tränade i häromåret Kustlöparn?

 

Har svårt att tro att någon kan hålla över 20 km/h över målet i den backen

Link to comment
Share on other sites

Jo det är den backen och där blir det nog inga klungspurter. Mest har den väl kommit upp som alternativ för manuell tidtagning då det är ohållbart med dagens upplägg.

Får vi tillgång till er tidtagningsanläggning tycker jag man ska testa det först sen kian det visa sig att det blir för trångt ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tack för sällskapet' date=' det blev ett bra pass.

Jag skall höra med dom andra på torsdagsträningen ifall det är någon som är uppbokad på tisdagarna. Om inte så kanske vi kan byta dag, själv spelar det ingen roll, brukar ändå ta mig ett träningspass av något slag på tidag.

Jag skall fortsätta att lobba för en målgång på toppen av Rollsbo, att ställa sig och staka i ett motlut den sista kilometern kommer "sålla agnarna från vetet", tyvärr tillhör jag själv "agnarna".[/quote']

Den målgången hade jag inte gillat, gissar ni pratar om backen som går upp till höger bakom starten. Det är den snabba målgången som är lite av det roliga på Rollsborundan

Den aktuella backen jag menade är om man fortsätter rakt fram i rondellen på sista varvet istället för att ta vänster mot idrottsplatsen, (cirka 1,5km från målet). Den är nog nästan 1 km och sluttar svagt upp, -backen vid starten är alldeles för brant.

Link to comment
Share on other sites

Tack för sällskapet' date=' det blev ett bra pass.

Jag skall höra med dom andra på torsdagsträningen ifall det är någon som är uppbokad på tisdagarna. Om inte så kanske vi kan byta dag, själv spelar det ingen roll, brukar ändå ta mig ett träningspass av något slag på tidag.

Jag skall fortsätta att lobba för en målgång på toppen av Rollsbo, att ställa sig och staka i ett motlut den sista kilometern kommer "sålla agnarna från vetet", tyvärr tillhör jag själv "agnarna".[/quote']

Den målgången hade jag inte gillat, gissar ni pratar om backen som går upp till höger bakom starten. Det är den snabba målgången som är lite av det roliga på Rollsborundan

Den aktuella backen jag menade är om man fortsätter rakt fram i rondellen på sista varvet istället för att ta vänster mot idrottsplatsen, (cirka 1,5km från målet). Den är nog nästan 1 km och sluttar svagt upp, -backen vid starten är alldeles för brant.

Kan en backe vara för brant när man kör uppför?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ett par varv till efter att du lämnat, jag låg ju några varv minus kontra dig när jag startade, efter tredje vändan i backen började magen och armarna ge upp. Känns ordentligt idag.

Ni ska inte behöva ändra träningsdag bara för att jag ska kunna vara med, går på semester efter nästa vecka men oavsett vilken dag ni har träningarna på så kommer jag säkert dröja mig kvar någon timma någon torsdag för att vara med. Betydligt roligare att åka fler även om man får agera ankare längst där bak :D

 

Nu har jag varken åkt eller beskådat Rollsborundan men som åskådare så skulle jag nog tycka det vore kul med en riktig backig uppgörelse på upploppet.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varken åkt eller beskådat Rollsborundan med som åskådare så skulle jag nog tycka det vore kul med en riktig backig uppgörelse på upploppet.

Det publiken kommer få se då är nog stapplande teknik på många åkare där i backen.

Fast jag håller med om att den kan avgöra en del. Men det finns ju redan en sån tävling i cupen, nämlingen Landvetterrundan.

Tror också publiken gillar se en spurt som idag. Smalt upplopp och farter på över 35 km/h är action det också

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ett par varv till efter att du lämnat, jag låg ju några varv minus kontra dig när jag startade, efter tredje vändan i backen började magen och armarna ge upp. Känns ordentligt idag.

Ni ska inte behöva ändra träningsdag bara för att jag ska kunna vara med, går på semester efter nästa vecka men oavsett vilken dag ni har träningarna på så kommer jag säkert dröja mig kvar någon timma någon torsdag för att vara med. Betydligt roligare att åka fler även om man får agera ankare längst där bak :D

 

Nu har jag varken åkt eller beskådat Rollsborundan men som åskådare så skulle jag nog tycka det vore kul med en riktig backig uppgörelse på upploppet.

Du kommer inte att agera ankare, jag tyckte att vi åkte ganska jämt, tyvärr tror jag att det kommer vara ändring på det redan innan vintern, du har potential till medalj i Vasaloppet, kanske redan till 2011. Om du känner för att komma någon mer gång så hör av dig innan så skall jag maila/ringa runt och be att dom andra tar med sina 2-or.

 

Jag skall höra med dom andra i kväll angående byte av dag, för min del spelar det ingen roll, tränar ändå båda dagarna. Du skall inte känna att du är till besvär eller att du måste komma varje tisdag ifall det går att byta dag, vi har bestämt en dag i veckan sen kommer den som kan och vill.

 

Ha en bra semester, mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...