Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jämförbara längdspecifikationer?


jorge

Recommended Posts

Hej.

 

Har hört att olika tillverkares längdspecifikationer inte alltid betyder samma sak.

T ex har jag hört att Madshus skate 185 inte är längre än Fischer skate 182.

Är det någon som kan ge mig säker information angående detta?

Det har ju betydelse när man ska beställa skidor från fabrik och ska ange önskad skidlängd.

Om man har en skidåkande ungdom i familjen som ska ha några cm längre/styvare skidor i år än i fjol så vill man ju inte få tag i kortare skidor fast man beställer det man tror är något längre skidor. Ungdomsåkare vill man ju inte heller ha för långa skidor till.

 

Tacksam för svar/ Jorge

Link to comment
Share on other sites

Det låter som du ska beställa skate-skidor till en junior. För mig låter det som om någon cm hit eller dit på skidan, är i stort sett helt ointressant jämfört med rätt spann.

 

(Själv har jag tre skate-par jag skulle kunna tävla på. Ett normalpar på 190, ett par ca 180 som jag tävlat på med hund, men som jag även skulle kunna ha på vanlig tävling, samt ett par 161cm som jag tänkte tävla på med hund - men där detta inte blivit av. Men spannet är ju viktigt...)

Link to comment
Share on other sites

Madshus och Fischers skateskidor skiljer sig ganska mycket var balanspunkten är placerad. På Madshus sitter den ganska långt fram och på Fischer ganska långt bak. Jag kan återkomma med en jämförelse på mina par. (klockan är för mycket nu för att gå ut och "spöka" i skidförrådet.)
Link to comment
Share on other sites

Det är ju sant som sägs att det inte spelar någon roll på någon cm hit eller dit men det känns ju snopet om man beställer 195 cm Madshus och får kortare skidor än de 192 cm Fischer man hade ifjol(Klassiska) Skateskidorna var ifjol 182 Fischer och då är hoppet till 190 lite stort om man är 13 år... men om det i verkligheten bara är 187 cm så kan det ju kanske vara OK.

 

MVH/ Jorge

Link to comment
Share on other sites

På sid 2 här på Utrustning kan du läsa en del inlägg om Madshus skateskidor. Mitt sista inlägg handlar om hur placeringen påverkade hur skidan gick. Dock skall tilläggas att mina tester gjordes i säsongens elfte tim samt att jag hade klassisk gummiflex första gången och skateflex sista gången. Hann ej göra fler tester med skateflexen och se om de långa bakändarna på Madshus fortfarande påverkade åkningen. Ev. blir det en tur till skidtunneln i sommar och i så fall skall jag testa under mer vintriga förhållande och med bra spårpreparering och då kan jag kanske återkommer med ytterligare information.:)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...