Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Budgettips !!! Tjäna 700 kr, men missa 2kr i pant.


okomoko

Recommended Posts

Jaha, då är det väl bara att krypa till korset då, och hyvla kortet på en sisådär 5-6-700 krtänkte jag. För det blir ju en massa irriterande pauser och micklande med ryggan på LSD-pass med rullisarna när man ska dricka. Det som ryms i ett flaskbälte räcker ju inte.

Men så tänkte jag att det borde gå att fixa nån grej som funkar lika bra som en svindyr Camelbak. Resultatet blev helt över förväntan !!!

 

GÖR SÅ HÄR: Skaffa en plastslang med 10 mm ytterdiameter och c:a 120 cm så det finns marginal för tillkapning. Jag köpte en bensinslang avsedd för moppar hos en cykelhandlare, 20 kr. (Tål den bensin ska den väl klara hemmablandad sportdryck tänkte jag. Mycket riktigt ger den ingen bismak.)

Borra hål i korken av en PET-flaska. Gör några V-formade jack i ena änden av slangen så den sedan inte suger fast i botten. Trä igenom slangen och kolla så den bottnar, med lite marginal. Kolla nu var slangen möter korken. Dra sedan åt en liten kattstrypare (buntband) om slangen så att det blir en liten antydan till midja. Så att den verkligen sitter fast alltså. Kattstrypar´n kommer nu att hindra slangen från att dras ur flaskan vid anv.

Skruva på korken på flaskan och blås. Pyser det inte ut litet luft kommer det att bli undertryck,och ingen dricka kommer upp. Är det så, jacka försiktigt med t ex en matt kniv i kanten av borrhålet. KLART !

 

Då är det bara att fylla på, stoppa ned valfritt antal PET-flarror i ryggan, fästa slangen på lämpligaste sätt så att den blir gripbar (eftersom den har en "naturlig" böjning pekar den snällt uppåt också) och dundra iväg.

 

FÖRDELAR: Hygieniskt. De sladdriga plastpåsarna i "dyra" vätskesystem är svåra att hålla rena, och möglar om man inte gör det. För att inte tala om vad de de kostar i utbyte sedan de möglat. Ja det är ju valfritt förstås att använda 2-L PET, men vid längre turer behövs 3 L, och det går ju snabbt och smidigt att byta till nästa 1 1/2 L. - PRISET !!!

NACKDELAR: På de flashiga systemen ingår en s.k. bitventil. Kanske kan man fixa en sån om man vill. Men jag har aldrig haft någon olägenhet av dropp. Ja, det är klart nån enstaka droppe kan det väl komma, men om man blåser tillbaka vätskan blir det försumbart. Och handen på hjärtat, kamrater, inte f-n har ni väl Armanisviden på när ni tränar.

 

MVH, och "Be careful out there" :P

 

P.S. Har inte provat det här på vintern, men det borde kanske funka med t.ex en socka e dyl runt flaskan och kanske nån form av isolering runt slangen. D.S.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...