Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

teknik på rullskidor


Madshusracer

Recommended Posts

jag har en fråga angående tekniken på rullskidor

 

Jag blir nämligen väldigt sittandes när jag stakar och stakar med frånskjut . Höften skjunker lixom ihop neråt. Är det fel? Bör jag få upp höften?

 

Jag har kollat på några i eliten hur de åker och faktum är att vissa även där "sitter" när de åker.

 

Det känns faktiskt bra när jag åker "sittandes" men vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Det en generell regel i många sporter att det gäller att få fram höften i steget tex löpning, tävlingsgång, dans. Genom att ha höften i det läget tar man vara på kraften på ett bättre sätt och får den mer riktad framåt. Om man "sitter" går en del kraft förlorad ner i marken till ingen nytta.
Link to comment
Share on other sites

Lukas bauer åker classic väldigt bra men har en lite sittande stil eller ialla fall lite mer böjda ben. Men på så sätt så får han väll lite längre sträcka att kicka ifrån. Hans ben blir ju liksom längre. Kanske inte något att eftersträva men det verkar ju funka bra för han ;)
Link to comment
Share on other sites

"Skåningen" har en poäng, "Madshusracer". Du kan också ha en mental bild om hur du ska sträcka på kroppen. T.ex. kan du erinra dig hur du gjorde i ett obevakat ögonblick i 4-5 årsåldern när morsan hade satt karamellskålen så högt att du inte skulle nå den (trodde hon). ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...