Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rundor i Mora


Jolma

Recommended Posts

dom flesta skidåkare i mora åker på turistvägen mot orsa från lasarettet och slänterna i orsa(skeerbacken mfl) vid intervallträning, bra kupering och lite trafik, ingen toppasfalt men helt ok.

Om du svänger höger efter gamla skolan i bergkarlås (står daddbodarna tror jag på skylten) kommer du på en väg som leder till moraklockan(mack vid 45:an mot rättvik) om man håller höger, där du kan åka över 45:an genom färnäs och sen tillbaka ca 30km finns risk för felkörning så kolla karta.

 

Jag själv åker nästan alltid efter turistvägen mot orsa och fortsätter så långt jag orkar och vänder sedan, långa sköna stigningar efter den vägen och går att fortsätta mot skattungbyn furudal om du vil åka långt. Går att åka ner i orsa och ta en mindre väg tillbaka efter orsasjön om man vil ha runda oxå.

 

Orsasjön runt går ju oxå 4mil ca, vil du ha en riktigt tuff och lång stigning vik av till grönklitt, det går att åka ända till toppen på slalombacken.

 

mot sollerön-gesunda-ryssa-vika-mora är ett annat alternativ till runda, ganska platt.

ta SM-backen från cykel-sm upp till liftarna i gesunda om du vill ha 2km rejäl stigning.

 

Vasaloppsvägen går oxå att åka på och göra runda av om man åker över älven till älvdalsvägen via spjutmodammen eller oxberg eller älvdalen beroende på hur långt man vill åka.

 

Rejäla intervallbackar i närområdet:

Bergkarlås-maggås

orsa-viborg (finns många vägar upp)

Skeerbacken från 45:an upp förbi folkparken skeer

Gesundabacken upp mot liftarna, finns 2 vägar

Grönklittsbacken (längst och med mest höjdmeter)

blyberg från 70:an upp mot byn

evertsberg från oxberg och älvdalen

 

en kortare rullskidbana finns i hemus oxå 1.5km eller nått

 

 

finns lite att välja på...

Link to comment
Share on other sites

Har kört rundan över Bomansbergs fäbod till Moraklockan.

Kan meddela att det saknades asfalt på en sträcka av ca ca 500 m

för övrigt var det väldigt skiftande kvalitet på asfalten.

 

Men jag tog mig runt iaf.

Ja den är lite sådär asfalten på många ställen i mora med omnejd, dom är ju förtjust i grovt rödsingel på asfalten vilket inte uppskattas av rullskidåkare :-), å andra sidan finns det många asfalterade småvägar,

Vill du ha mycket kupering och natursköna vägar? i såna fall skulle jag ta bilen till orsa och sen köra alla vägar som finns upp och ner mot stackmora,slättberg,stenberg,viborg, sundbäck,oljonsbyn,skeer och allt vad byarna heter, där är det lite trafik fina små röda stugor att titta på och långa sega uppförsbackar och enorm utsikt över mora-orsa på höjderna, klart "naturskönaste" rullskidåkningen, riktigt vackert där tycker jag, massvis med småvägar som går att snirkla runt på , och tuff terrräng

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...