Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

utrustning för grus mm - jenex aero 125 RC eller 150 SC eller?


ulrkaa

Recommended Posts

Har denna sommaren fastnat för grus tack vare crossinlines och uppskattar mer och mer backar:

 

Är 50+, tränar bara skate idag (8 tim veckan) på riktigt tunga inlines och vill gärna ha:

 

- bromsar/speedreducer

- en skön resa - luftfyllda däck är härliga

- stabilitet även på lite knixiga spår

- okay att det ser lite töntigt ut...

 

Någon som har erfarenhet av ovannämnda Classic - varianter?

 

- fungerar 150 SC outrigger?

- går 150 SC utan outrigger efter längre träning, även på lite ojämn yta?

- fungerar 150 SC någorlunda för skate också? De är längre än 150 skate

- 125 RC verkar mycket idiotsäkra men kanske tråkiga

 

Sorry Skåningen att det blev en annan inriktning, men vi har mycket fina grusvägar här runt stan - härligt att vara mitt i naturen - tack ändå för dina fina tips ang Eagle SI!

Link to comment
Share on other sites

Har ett par jenex xl 150c bla. bla bla, med broms och "speed-reducer)

 

http://www.xc-elitesports.com/product_info.php?cPath=22_29_187&products_id=1167&osCsid=sst7a6tqsbof70udujflje2km7

 

är ingen rutinerad rullskidåkare, har åkt 4 ggr totalt och endast på den skidan, men har nog rätt bra balans på skidor generellt.

 

Jag är nöjd med dem och tycker det är suveränt att ha en broms. Det är ju inget man tvärnitar med, men det är skönt att på ett kontrollerat sätt kunna bromsa sig nedför backar eller på annat ställe där man vill stanna/sänka farten.

 

Tycker nog att de rullar ganska trögt. Kanske ej är inkörda än. På grus kan det rulla riktigt trögt.

 

Jag kör utan outrigger. Dock att jag stakar i princip endast. Skejt verkar funka OK, vad jag kan bedöma, vilket dock iofs inte är att lita på. Skall väl sägas att jag kör med skejtpjäxor för att få bättre balans/styrsel (nu i början). - att diagonala känns dock lite svajigt för mig.

 

Kvaliten på vissa grejer känns dock kanske sådär (med reservation för avsaknad av jfr-objekt), tex däck, slangar.

Link to comment
Share on other sites

Kanske blir det extra svajigt att diagonla för dig eftersom du just har skejtpjäxor. Dom har ju stel sula så det går ju inte att böja dom vid tån som man skall göra när man diagonalar. Jag har i samband med att man testat någon skida försökt diagonala på vintern med skejt pjäxor.....och det är helt onöjligt. Pjäxan skall vara klassisk när man skall köra klassiskt.
Link to comment
Share on other sites

Hej Carl A,

 

tack för ditt svar - visst hjälpa dina erfarenheter mig vidare i mina funderingar.

 

Hav förtröstan med dina tröga hjul, dvs träna ofta!

 

I våras körde jag med liknande utrustning som du dvs med luftfyllda däck (dock med fast häl - Crosstrainer Fleetstreet) - det var besvärligt - hjulen kändes tröga - jag fick stanna och vila då och då, trots att jag under många år hade åkt med Inlines och stavar.

 

Musklerna (så att det syns...) och flåset kommer med motståndet på någon månad. Därav min förkärlek nuförtiden för grusvägar och stigningar - det är riktigt kul med jobbiga grusvägar och uppför!

Link to comment
Share on other sites

Försöker även att hitta svar på mina frågor om Aero 150 SC och outrigger ute i cyberspacen, t ex det fina gear - forumet på fasterskier.com.

 

@tradesmith: I have never used outriggers with the Aero 150's, and I do more classic skiing with them than I do skating. When I started using them, back in 1998, I only had classic boots, now I use combi boots and feel a little more secure. There is definitely a learning curve, though, and you just learn to feel the wheel. Look at speed skaters, who use ankle-high boots

Link to comment
Share on other sites

Har kört några gånger på grusväg i sommar med mina gamla Swenor från 80-talet. Underbar känsla, mjukare och ett "glid" mer likt skidåkning. Skonsammare för armarna, mer diagonal och glidsteg t.o.m. lite bakhalt ibland. Det blir även ett spår om det är lite fuktigt och man åker fram och tilbaka 2 km som jag gjorde. Följde rådet från skidforum och satte små rörbitar runt plasten på stavspetsarna. Kan rekommendera detta men det ska vara en jämn grusväg utan grovt grus.
Link to comment
Share on other sites

Det finns en beskrivning nånstans här på forumet men jag kan inte hitta den. Det var kopparrör det var fråga om som klämdes till runt plasten. Själv hade jag sån tur att jag hittade en rörstump hemma som jag sågade av i 3cm bitar och lyckades pressa på plasten så att bara metallspetsarna stack fram, men det var en hårdare metall och bara nån tiondels millimeter tjock. De har suttit på i några mil nu och gör att spetsarna inte sjunker ned så djupt och att plasten inte slits. Jag kan säkert använda dem på asfalt också men har inte testat det än.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör på grusvägar drygt 1 mil av mina 2 - 3 mil/gången. Dessa har välpreparerat fast grund under tunnt, tunnt ytskikt av sand (=bäst - som i spåret), eller lite smågrus (= också okay), eller grövre grus (= jobbig stakning och därför nyttigt en viss sträcka), eller mer sällan ingen ytskikt alls (= som asfalt, dock utan bilar). Dvs promenad -,cykel - och motionsspår/-leder, sällan grusvägar. Pga underlaget sjunker inte mina spetsar i nämnvärt, men plasten slits fort. Försöker just nu med sega slangbitar/trycklyftsslangar - inte så bra än..., får nog kolla rör med.
Link to comment
Share on other sites

Det finns en beskrivning nånstans här på forumet men jag kan inte hitta den. Det var kopparrör det var fråga om som klämdes till runt plasten. Själv hade jag sån tur att jag hittade en rörstump hemma som jag sågade av i 3cm bitar och lyckades pressa på plasten så att bara metallspetsarna stack fram, men det var en hårdare metall och bara nån tiondels millimeter tjock. De har suttit på i några mil nu och gör att spetsarna inte sjunker ned så djupt och att plasten inte slits. Jag kan säkert använda dem på asfalt också men har inte testat det än.

Jag tror jag hittade inlägget:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=36058#p36058

 

----av MrT----

Jag har ett par stavar med "vanliga" stavspetsar då jag kör på grus. För att förlänga livslängden har jag förstärkt dem med ett 15mm prisolrör, (mjukt koppar rör).

 

Kapa av en centimeter av röret, forma till det med hjälp av en polygrip och knacka försiktigt fast det på staven. Droppa därefter i lite smältlim och kläm fast rörbiten med hjälp av polygripen.

----

Link to comment
Share on other sites

Jenex Aero150 SC /125RC - mina efterforskningar om dessa rullskidor för grus mm med luftfyllda däck, speedreducer och broms

 

Var t ex på sporttaco.com – där finns skidforum som var mest aktivt 2004 – 2007 med mycket läsning

 

- Speedreducern ATRA XL rekommenderas av alla, nästan ingen kritik: även brantare nerfarter fungerar, verkar vara en av marknadens bästa lösningar

- utan att byta hjul kan man även under farten variera träningsmotstånd med XL, eller så minskar folket lufttrycket för bättre träningseffekt

- bromsen kompletterar speedreducern, t ex vid panikbromsningar. Vid kontinuerliga bromsningar värmer de däcken för mycket

 

kolla passbetvingaren som har div kortare filmer på youtube:

 

150 SC

(2 hjul kombi, 710/840 mm, 2100 gr paret/bara chassit, drygt 3900 kr inkl allt)

 

- det finns folk som klarar att åka diagonalt på dessa efter längre balansträning (de har runt däckprofil…), de flesta åker med Outriggers, oklart hur bra dessa fungerar t ex på grus

- flera åker skate med dessa

- problem med hängande skida i luften och ojämn nersläpp verkar finnas och åtgärdas med gummisnodd, Pilotbindningar med extra hård åtdragna skruvar, Rottefella kanske fungerar bättre pga av att fästpunkten sitter närmare foten

 

kolla om gummisnodden http://il.youtube.com/watch?v=8tMenb0FKbA&feature=related

 

125 RC

(3 hjul = enbart classic, 710/840 mm, 2800 g inkl speedreducer, bindning + 1 broms, allt som allt 4500 kr)

Några säger sig har köpt dessa, hitta dock inga kommentarer, den 70 årige Alex Nilsson (svenskfödd) har kört bl a med dessa tvärs över Canada

 

Liknande ännu tyngre (3,4 kg) och dyrare skidor (nästan 6000 kr med riktigt bra bromsar men utan speedreducer) finns på www.siriro.de, där även två filmer finns med dessa skidor i aktion Diagonal - CROSS - ROLLSKI mit Rücklaufsperre ! - S I R I R O

 

Är det någon därute i Sverige som har någon av dessa skidor (de tillverkas i Amerika av svenskfödde Len Johnson)?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...