Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka skidor inför vasaloppet?


champion

Recommended Posts

Hej!

 

Det är så att jag ska åka Vasaloppet nästa år så jag behöver ett par skidor.

 

Var inne på två olika stadium butiker.

Första butiken:

Personalen där säger att skidan ska räcka upp till handleden. Så skidan måste vara 202cm pga min tyng.

 

Andra butiken:

Där säger dom att längden på skidan har ingen betydelse. Det som spelar roll är min vikt och priset på skidan. Så jag skulle ha en skida på 170.

 

Jag själv är 175cm lång.

 

Vad ska man tänka på när man köper skidor? Jag är helt grön i denna värld och kan bli lätt lurad :( :(

Link to comment
Share on other sites

Köp en skida som är 90km lång, så är du i mål direkt ;). Skämt åsido, så låter det ganska vettigt med en skida på 202cm och att spannet är rätt, dvs det passar din vikt, det kan de mäta upp i en butik som kan något om skidåkning. Men en skida på 170cm låter inte som en bra idé, köp inget i den butiken. Berätta var du bor så finns det säkert något på det här forumet som ge dig tips om bra butiker i närheten

Priset har ju viss betydelse - satsar du på en bra tid så får du nog lägga ut 3000-4000 kr men vill du bara koma i mål så kan det räcka med skidor för 1500 kr. Kolla om det finns något begagnat att köpa som passar dig, då kan du få bättre grejor för billigare pris.

Sedan behöver du ju också stavar och skidskor (500-600 kr+ 1000 kr) plus några lämpliga vallaburkar och klistertuber för några hundra, eventuellt i stället tejpvalla som passar i de flesta fören. Några glidvallaklossar för ett par hundra är också lämpligt, såvida du inte vill sickla skidorna med stålsickel, vilken kostar 500 kr, men då slipper på att hålla på att glidvalla för olika fören.

Efter dessa initiala investeringar har du grejor som du kan använda i många år.

Link to comment
Share on other sites

Om du går till "rätt" butik ska du inte behöva tänka så mycket själv Där får du de rätta råden. Som tidigare nämnts i tråden- Tala om var du bor så kommer du att får råd om vilken butik du ska besöka. Tyvärr finns det rätt många sporthandlare som inte riktigt har koll på detta med längdåkning. Kan du inte ta dig till en bra skidbutik är det bättre att handla på nätet av någon av de etablerade nätbutikerna. Funkar oftast bra.
Link to comment
Share on other sites

Godmorgon!

 

Jag bor sthlm och är uppe i sälen just nu för att cykla Cykelvasan.

Tanken är att jag ska försöka fortsätta åka skidor efter Vasaloppet också. Så det känns dumt att köpa skit skidor. Ska ändå åka 9mil. Så det blir en del åkande innan också.

 

 

Finns det några bra butiker kring sthlm eller uppsala? Om det finns i uppsala så kan jag åka igenom när jag ändå åker hem.

 

Tack för alla snabba svar!!

Kanon forum!!

Link to comment
Share on other sites

Champion: Just nu lär inte utbudet vara så stort. Invänta oktober då många butiker har bra erbjudanden. Men välj en bra butik och kanske viktigast en bra person i butiken när du får skidorna utprovade. Berätta din bakgrund och dina mål så plockar dom fram nått lämpligt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...