Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidskor med stöd för hålfoten!?


globe86

Recommended Posts

Har en liten fundering ! När man köper löparskor så finns det ju sånna som stabiliserar upp hålfoten! Men finns det i skidskor? Har märkt att mina salomon är i princip raka i sulan och ger fruktansvärd smärta på längre stakturer! Blir i alldedes svullen längs hela hålfoten... Men när jag åker skidor fungerar det i och med att jag diagonalar mer då och sträcker ut foten... Eller är det skomakarn som gäller med nya sulor ev ilägg... Men bör väl bli ganska bökigt att få i ilägg inne i pjäxorna......
Link to comment
Share on other sites

Träna fötterna istället globen. Tåhävningar samt "knyckla ihop en handduk med tårna" borde funka på sikt. Handuken ska ligga på golvet.

 

Stöd för hålfoten förtvinar musklerna i fötterna även i löparskorna. Finns många skor som knappt har hålfotsstöd t.ex Adidas Adizero-modeller.

Jag vette tusan om de hjälper! När skona är sådär platta som salomon pjäxorna blir hela foten liksom att falla inåt! Ser de till å med på skidan att den blir att luta inåt! Är nog min fot som är kass!

Link to comment
Share on other sites

Träna fötterna istället globen. Tåhävningar samt "knyckla ihop en handduk med tårna" borde funka på sikt. Handuken ska ligga på golvet.

 

Stöd för hålfoten förtvinar musklerna i fötterna även i löparskorna. Finns många skor som knappt har hålfotsstöd t.ex Adidas Adizero-modeller.

Stämmer verkligen det? jag tycker mig höra överallt att man ska ha ilägg i princip alla skor,och dom ska vara gjutna för just din fot. Fast det är klart att man har ju bara hört det från säljare.

Link to comment
Share on other sites

Träna fötterna istället globen. Tåhävningar samt "knyckla ihop en handduk med tårna" borde funka på sikt. Handuken ska ligga på golvet.

 

Stöd för hålfoten förtvinar musklerna i fötterna även i löparskorna. Finns många skor som knappt har hålfotsstöd t.ex Adidas Adizero-modeller.

Stämmer verkligen det? jag tycker mig höra överallt att man ska ha ilägg i princip alla skor' date='och dom ska vara gjutna för just din fot. Fast det är klart att man har ju bara hört det från säljare.[/quote']

Finns ju relativt många som tom springer barfota nuförtiden alternativt i "Fivefingers". Det finns absolut en trend mot lättare skor dvs tävlingsskor som dessutom är mycket lättare än de vanliga "tjockskorna". Tävlingsskor väger mellan 100-180 gram jämfört med tjockskorna som väger c:a 350 gram.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju relativt många som tom springer barfota nuförtiden alternativt i "Fivefingers". Det finns absolut en trend mot lättare skor dvs tävlingsskor som dessutom är mycket lättare än de vanliga "tjockskorna". Tävlingsskor väger mellan 100-180 gram jämfört med tjockskorna som väger c:a 350 gram.

Det finns väl lätta tävlingsskor med pronationsstöd också? Eller har jag fel? Det är nog högst individuellt vad man föredrar. Trenden är ju dock att man går närmare och närmare barfotalöpningen. Det är väl så vi är skapta egentligen, för att springa utan skor.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick problem med mina fötter för många år sedan efter en vinter med mycket skidåkning. Jag försökte träna bort det (tåhävningar, knyckla ihop handduk med tårna etc), men lyckades aldrig. Numera kör jag alltid med formgjutna sulor i skidpjäxor och löparskor.

 

Den största nackdelen med specialsulorna är att det är ett helsickes jobb att få i dem ett par tajta skejtpjäxor!

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett jätteviktigt ämne och ett problem, som du långt ifrån är ensam om, globe. Tillverkarna av skidskor lägger ner mycket energi på övriga delen av skon och sulan har stora räfflor för att böjas lättare, men man glömmer bort att foten skall trycka på i steg efter steg. Det är mycket stora krafter som tramdynorna och hålfoten skall klara av och minsta lilla ojämnhet under känns så småningom. Jag har haft skidskor med för höga hålfotsinlägg och bara med platt innersula och inget har varit bra utan gett besvär med fötterna. Om man som jag har låga fotvalv blir det lätt ett tryck vid hälens övergång i hålfoten, om inte det finns ett hålfotsstöd, som håller upp foten i synnerhet om skon låser fast foton och den inte kan röra sig uppåt någon mm.

Det bästa är väl om man låter tillverka specialsulor att göra det helst innan man köper nya skidskor och ha med sig dem till affären, så att man kan prova ut så att det fungerar. Viktigt är också att skidskons läst passar till användarens fot, annars hjälper det inte med speciella iläggssulor.

 

Detta är ett ämne, som är väl värt att uppmärksamma.

Link to comment
Share on other sites

Formgjutna ilägg från intersport, Gå och Löpkliniken, Ortopedklinikens Ortopedverkstad osv är alldeles utmärkta. Men man måste köpa större skostorlek om det inte finns en iläggssula som man kan ta ut och ersätta med det personliga inlägget. Har själv fått/köpt Ortopedgjutna inlägg apassade till springadojs utan uttagbar sula. det gick det också...

 

Jag har själv märkt att det också är bra med bredare läst. I varje fall för tårna där jag har en artros på innersidan av en av stortålederna. Extremt smärtsamt innan jag fick buckt på utvecklingen genom Naprapat/Akupunktör MM Michael Johansson och Naprapat/Träningsistruktör Ann Peterson Ume Rygg och Ledklinik.

Smärtande tår totalförstör rörelse. Tom gång blir smärtsamt. I princip omöjligt...

 

Massage/Stretsching/Akupunktur/breda skor med mjuk sula gjorde att jag nu är helt fri från smärta. Men stortåleden tycker förtfarande inte om att stortån blir intryckt på snedden mot andra tår. Ibland känns det som att skofabrikanterna vill kapa stortån på mitten och trycka in resten in i dom andra tårna...

 

Jag tränar mkt gymnastik och dans utan skor. Så 5-fingerskon borde vara jättebra för mig att träma i. Men den är under utvärdering...

Efter en långvarig sjukdom med komplikationer så fick jag börja träna upp mig ifrån att gå rak typ ochg då fick jag ont i fötterna. I synnerhet i den fot som varit mest påverkad av sjukdommen.

När jag började träna då så fick jag ont i fötterna. Kunde inte svikthoppa så länge. Jag brukar träna med danstoffla eller barfota. Jag fick bla senadrag i hålfoten, till att bärja med, eftersom det var en hel massa muskler som måste tränas upp. Muskler som blivit försvagade iom komplikationerna. Muskler som även blir slöa när man har skor på fötterna... I synnerhet om dom är styva och stela.

Jag köpte ett par begagnade Graningekängor som eg var för stora men jag har aldrig i hela mitt liv haft så sköna skor på mikg med flera stycken yllesockar i och utan tryck någonstans...

 

Jag har också märkt att det är viktigt att skons snörning inte låser valvets rörelse/öjning. Och att skon viker i rätt läge i förhållande till tårnas... Deta är ju ngt som 5-fingerskorna uppfyller

 

Brukar alltid åka slalom med förhållandevis lösa slalomkängor... Så att foten "lever" i skon. Jag har i övrigt kommit fram till att det nog inte är så bra att strypa blodflödet i benet, kroppen, genom att snöra åt flödet genom fötterna pga alldeles för trånga/felformade skor...

Mina fötter gillar inte heller att jag har för trånga/stela rullskridskor...

 

Jag vet inte om detta är ngt för elitskidåkare...

Jag har själv aldrig tävlat med ngn annan än mig själv så jag kan egentligen inte uttala mig om huruvida konseptet med "lösare" skor är användbart i elitsammanhang...

 

Men! Kroppen och själen mår bättre med bra blodflöde genom fötterna. Det upptäckte jag när jag råkat knäppa slalomkängorna åt skogen för hårt en gång. kroppen och själen fick panik... Bara på en nedfart och halvvägs upp med liften... Kunde inte fort nog få upp kängorna...

Vet som sagt inte om det är användbart för elitskidåkare...

 

Jag har en atopisk Polyvalent Allergi som i unga år hindrade tävlande... Men jag har tränat och motionerat allt möjligt i hela mitt liv.. Till nytta, orkar vara sjuk, och nöje, orkar ha roligt... Jag har varextremt vältränad innan sjukdommen med komplikationer. Nu kämpar jag med att motivera mig att fortsätta träna och motionera och sköta min hälsa så att jag kan ha roligt om jag så blir hundra år...

 

Träningschema för fötterna, gärna till R&R-musik... kan innehålla förljande:

 

1-Stillastående med/utanstöd. Gå upp på tårna och ned. 20*3-fler. Tills foten blir trött.

2-Balansera på ett ben med/utan stöd. Räkna till 50-100...

3-Sitt ner på golvet. Raka ben. Rak överkropp vinkelrät mot golvet. Dvs sitt med böj i höftleden ej i ryggen... Kräver stretschade muskler... Svårt om man inte har det...

Sträck ut och vinkla foten. Kontraktion/Flex. 20*3-flera.

4-Tag händerna till hjälp och snurra framfoten runt runt åt vardera hållet. 20*3-flera.

5-Tag händerna till hjälp och böj framtofen upp och ned. 20*3-flera.

6-Stående svikthopp. 20*3-fler. Tills foten blir trött.

7-Snurrar svänger kringellikrokar som ger olika vinklar på foten i förhållande till underlaget. Tänk rinkbandy/innebandy/fotbollsfinter och annat snabbt.

8-Ovanstående fast med mera skutt. Som en kalv på grönbete...

 

När en fot eller båda börjar göra ont så får ni stretscha och gå över till mera plattfotat version av träningen. Och framför allt! GE INTE UPP!

 

MVH!

Jaröschdå!

(Jag rör då på mig)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...