Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på bra skoter


Esa

Recommended Posts

Hejsan, har funderingar på att köpa en BRA skoter för max 25000 kr. Den ska användas till spårdragning o till barnen som vill ta en tur då o då. Har haft en Ockelbo som var väldigt jobbig och köra. Har hört att Yamaha viking är en bra skoter. Någon som har erfarenhet och kan tipsa om någon bra modell. Mina krav är hög o lågväxel, elstart. Tacksam för svar.
Link to comment
Share on other sites

Kravet för spårdragning bör vara 50 cm. bredd på mattan. Det finns skotrar med förlängd, fjädrande bakre del för bättre framdrivning. Själv kör jag Lynx 6900 ( 60 ) matta.

Suveren maskin, men lite för högt pris för dig, dock.

Lynx 5900 finns i många varianter o prislägen. Lynx 650 är föregångaren till denna, bra, men något gammal, kanske.

Övriga märken har jag ingen erfarenhet av, men tror säkert din Yamaha är bra.

Ockelbon med bredband är bångstyrig.

Välj skoter med bred matta och två styrskidor!

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare att du skall välja en med 50 eller 60cm matta, men skall du även använda den för familje utflykter så är nog 50cm bästa alternativet. Både Lynx 5900 och Viking III passar nog bra för detta ändamål. Skall du använda skotern för spårdragning så skall du nog även ha en luftkyld för att slippa varmgång (vilket båda oven är), vätskekylda vill gå varm vid låga farter, hårda spår och tung belastning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...