Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Worldloppet


ponlin

Recommended Posts

Hej alla erfarna åkare!

 

Jag är på jakt efter lite info om hur tuffa banorna är i några av loppen som ingår i Worldloppet, gärna i relation till Vasan, Marcialonga och KLL. Lite mer specifikt är jag intresserad av hur backiga dom är (framgår inte alltid helt av banprofilerna), hur svåra dom är tekniskt (jobbiga nerförskörningar, kurvor etc). Även hur mycket trängsel det är och hur beroende man är av en bra startposition är av intresse, samt om man kan/bör seeda sig. Jag har kapacitet för att placera mig typ någonstans i den första tredjedelen.

 

De jag funderar på inför 2011 en eller flera av Dolomitenlauf, La Transjurassienne, Tartu och Bieg Piastow. Alla i klassiskt.

 

Tacksam för all info!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej

 

Jag har själv bara deltagit Tartu Maraton (7ggr) och Vasaloppet 2010. Bana pa Tartu Maraton är mer växlande, mer kuperad än Vasaloppet. Första halvan är svarare- fram till 30 km finns nagra langa uppförsbackar, men de är inte branta. det finns flera roliga nedförsbackar men ingenting farlig finns inte.

Första delen av bana är mer i skogen, i mitten finns rätt stora öppna omrader var kan vara lite blasigt. Sista 15 km är rätt enkelt, mycke stakning i fin skog:)

 

Jag själv tror att Tartu Maraton är roligare att aka än Vasaloppet.

 

Jag tror att detta aret blir intresset att deltaga ännu högre än det var ifjol. Det kan bli ca 7000-8000 deltagare, som är ny rekord efter 80-talet (ca 12 000 deltagare). Jag tror att det gar att seeda upp sig om du har akt nagon annan Worldloppet. Jag rekomenderar att göra det- annars tappar du mycke tid i början- det finns nagra backar var kan bli stopp. Naturligtvis blir det aldrig sa stora problemer i början än det är vasaloppet första backen:)

 

Maila till mig om du har mer fragor eller behöver hjälp med registrering eller boende.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsan,

 

Erfaren ja... Men av de lopp som du nämner har jag åkt Dolomitenlauf och Marcialonga. Första delen av Dolomitenlauf går fram och tillbaka litet upp och ner på en åkerplätt vid en sluttning. Jag personligen tyckte den delen var ganska tråkig. Sen kom det en lång men inte brant uppförsbacke som tog en dryg timme för mig och sista kilometrarna var litet nerför igen. Fina spår, fint arrangemang, gratis buss från Lienz samt trevliga kvälls'fester' (=pasta) i tävlingscentret.

Marcialonga är dock en tävling jag kommer att åka flera gången, trots sistsa uppförsbacken...;)

Jizerska och Tartu Maraton står på turen denna vinter.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

jag åkte König Ludwig Lauf för några år sedan. Det går i äkta alpomgivning i en by nära Garmisch, och banan går mellan vackra toppar vilket ger en karaktär man inte är van vid hemifrån. Banan kändes ganska tuff med VL som referens, första halvan mest plant genom skogen och uppför, med en ganska tuff avslutning upp mot "vändpunkten". Efter den gäller det att ha krut kvar i armarna, då det handlar mest om stakning på vägen hem.

Link to comment
Share on other sites

Piastów är utmärkt :-). I år (2011) blir det två tuffa stigningar Den första har 3km och total stigning är 200 meter ungefär, sen finns det en lite mer teknisk passage med små stigningar och mycket kurvor, det finns också mycket platta platser där man måste jobba hårt och staka mycket och den andra stigningen kommer efter ca 38km och den är tuff, har totalt 3,5km och den gör ont :-). Sen blir det nästan bara utförs och stakning och så målet :-). Specifiken på det här loppet är att riktningen ändras varje år. Ta en bälte med mycket vätska i därför att du för dricka bara 3 ggr under hela loppet som inte alls är lätt - jag hann inte dricka nu sist och det kostade mycket - åkte nånstans runt 15-20e plats och till sist blev 55a totalt och led hela andra halvan av loppet. Mindre stakning än på Vasan, Marcia elle König men ändå ganska mycket, två hårda backar och en mycket teknisk passage, men det är härligt, naturen runt omkring liknar sig lite Sverige - sånt är "Kungaloppet" som det kallas i Polen. Lycka till och njut det, jag tyvärr hinner inte till Vasan annars skulle jag starta i alla fall (har det ca 4 mil hemifrån)!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hejsan, åkte Jizerska i söndags. Regn på fredag och lördag +3 grader på söndagen under loppet. Märkligt land Tjekkien. Trots att start och mål låg på samma plats så var det bara uppförsbackar i spåret ;). Allvarligt talat så var det en tuff tävling fyra fem lååånga backar som man dock kan diagonala i om man har fäste. Åkte själv på 4.08 och kroppen var helt slut efteråt. Tyngsta Worldloppet åket hittills för mig. Ett tips för er som åker dit i bil, köp en parkeringsbiljett så slipper ni strulet med bussarna. Utan p-biljett kommer man inte till startområdet med bil. Hotell Ebocha 4km från start var bra. Tävlingen kan rekommenderas.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...