Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mitt val av rullskidor, era tankar?


anundsson

Recommended Posts

Jag har aldrig stått på ett par rullskodir förut, men vill gärna förbättramig radikalt på öppet spår i vinter, har även planer på att kanske åka några andra lopp i närområdet.

 

Så ett par rullskidor var nödvändiga att införskaffa. Jag skaffade ett par OneWay Classic 11, hade faktiskt tänkt att köpa ett par andra när jag kom till butiken. Men väl där rekommenderade försäljaren som jag har köpt en hel del grejor av förut både längd och mountainbike. Så litade på hans omdöme och tog de han rekomenderade.

 

Har dock inte kunnat läsa så mycket omdömen om dem, någon som kan säga positiva eller negativa saker om dem så man vet vad man har att förvänta sig?

 

Föresten, om någon skulle vilja dra runt en nybörjare på rullskidor i någon bra vända i Falu trakten så hojta till.

 

http://www.onewaysportstore.com/homepage/images/product%20images/rollerski/med/classic%2011.png

Link to comment
Share on other sites

Har testat att åka två gånger nu.. har varit sjuk en stund och haft mina barn och mycket på jobbet :) Måste ju även cykla mountainbike och löpa så blir inte så många pass :)

 

Det var trögare gick saktare än jag hade förväntat mig, ena skidan gled ut från kroppen. Tyckte dock att det var mindre skakigt alltså mjukare gång än förväntat.

 

Första vurpan tog jag i första backen med ett skrapsår på låret som följd, i en backe med en utfart i tog jag av mig skidorna och gick ned istället. Tyckte backarna var väldigt läskiga, men det är väl en vanesak antar jag.

 

Passena har då iallafall gått väldigt mycket bättre än mina första pass jag gjorde på vanliga skidor på snö. Hoppas dock på snabb inlärningskurva och planerar ett pass på lördag och två pass till i nästa vecka.

 

*Kände att jag var tvungen att skriva här hur de gick då responsen på min fråga var total* :)

Link to comment
Share on other sites

*Kände att jag var tvungen att skriva här hur de gick då responsen på min fråga var total* :)

Det är väl att "alla" verkar ha Swenor Fibreglass. :)

 

Du får se fördelen med att de är tröga när snön kommer och det helt plötsligt går lätt.

De som stressar runt på lättrullade skidor får sig en kalldusch när snön kommer.

 

Ett tips är om du vill gå fort Sälen-Mora är att träna just rullskidor i mängd och senare längdskidor.

Man blir ju bra på det man tränar och cyklar eller springer gör du inte i början av mars däruppe på myrarna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Att de inte rullade så lätt som jag hade trott tar jag nog som positivt :)

 

Nej men jag gillar ju mountainbike och löpning oxå, tog ju faktiskt vändan sälen - mora nu i augusti oxå på cykeln. Så gäller ju att blanda hejvilt nu för att sedan i vinter helt gå på skidor :) Jag kommer nog få många mil i benen ändå om jag känner mig rätt.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag ge lite mer om denna skida, jag har dock inget att jämföra med.

 

Åkte 18km idag på dem (har mina barn denna vecka så hinner inga rullskid eller cykelpass på dessa veckor i normala fall men idag var de på barnkalas.)

 

Det känns som en bra nybörjarskida, lite dyr kanske. Jag gav 2800kr utan bindning.

Skidan är skön att åka på, var ganska dålig asfalt idag och skidan tar upp vibrationer väldigt bra.

Skidan känns stabil med bra kvalité.

Jag tror att skidan rullar ganska trögt, med tanke på att jag åker fortare i svagt uppförslut om jag kör frånskjut stakning än jag gör i svagt nedförslut med endast stakning. Borde ju rimligtvis gå fortare nedför oavsett.

Jag är nöjd med skidorna ännu.

 

 

OBS: Jag är dock totalt novis inom rullskidor och ganska novis på längdskidor också så både min teknik och kunskap inom området har mycket att önska, så man skall kanske inte lita på mina tankar :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...