Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Terrorattack av bilist


okomoko

Recommended Posts

Var ute på en 50 km LSD-tripp idag. Paddlade på i godan ro och dagdrömde efter en större landsväg. Inte speciellt mycket trafik. Hör i fjärran en bil närma sig bakifrån (Jag rullade på vänster sida, som oftast.). Precis när han (Antar det var en han. En kvinna skulle aldrig göra så.) var sisådär 5 m bakom mig tutade han, samtidigt som han hade svängt över i vänster körfält och passerade på c:a 1 - 1,5 m avstånd. Uppenbarligen för att skrämma skiten ur mig, vilket nästan lyckades. Eftersom han uppskattningsvis körde 110 - 120 km/h hann jag inte se mer än två bokstäver på reg. skylten.

 

Har upplevt några liknande incidenter, men inte i paritet med detta. T.ex. fick jag en gång reflexmässigt hoppa (Tätbebyggt område, 50-gräns.) över kantstenen upp på en gräsmatta då en mötande bil gjorde en snabb rattrörelse och kom rakt mot mig.

En lastbil släppte luftbromsen (Heter det så?) precis jämte mig efter en landsväg en gång. Klarade kalsongerna då också, men funderade skarpt på att besöka äldreboendet och tigga till mig vuxenblöjor inför kommande träningsrundor.

 

Spontant ställer jag mig alltså frågan vad det är för underart av mänskligheten som beter sig så.

Tycker dom att enbart bilister har rätt att färdas på - ALLMÄN - väg?

Är dom drogade (Inte speciellt vanligt i norrbottens inland)?

Är dom så otränade och/eller feta att de upplever en spontan avundsjuka och hat, och får ett s.k. impulsgenombrott, när de ser en motionär?

 

En öppen fråga till er, kamrater, lyder som så: är det någon som upplevt något liknande?

Eller är det bara i de här obygderna som folk är så ociviliserade?

 

MVH, och "be careful out there" :mad:

Link to comment
Share on other sites

Har upplevt liknande saker men inte på rullisar. Jag och en kompis körde landsväg på en saml väg söderut från där jag bor och blev nästintill "touchad" av bilistens högerbackspegel, (ingen mötande trafik, inte dold sikt). Han fick "fingret", döm om min förvåning när han stannar och kliver ur.

Det är helt klart så att det är en underart av människor, denna människa påstod i stort sett att cykler var ok att köra över......

Ni kanske förstår att det inte gick att få denne person att inse ngt annat, jag tog hans regnummer men mer blev det inte.

Nästa gång tar jag reda på adressen och teckan en prenumeration på lämplig tidning eller annat kul ;-)

Detta hände på Hammarö söder om Karlstad

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit med om någon allvarlig incident, men händer då och då att någon bilist kör om mig alldeles för nära min rygg, ca 1-1,5 m från. Så jag har tagit för vana att ha stenkoll bakåt när jag hör att bilar närmar sig så man inte blir för överraskad. Jag åker ofta rullskidor på mindre länsvägar som har 70-80 km/h som fartgräns ikring Skellefteå och på cykelvägar. Åker aldrig på större vägar.

 

När jag vänder på huvudet för att kolla in hur nära bilen kommer så märker jag ofta att bilisten tar ett större säkerhetsavstånd till mig. Man skulle nästan ha en pinne med en flagga som sitter fast på ryggen och sträcker sig en bit in på vägen.

Vid ett par tillfällen när bilister kört om för nära så viftar jag till med stavarna för att uppmärksamma bilisten på det. Då har det hänt att det hoppat ut en uppretad bilist ur bilen och jag har fått hänvisa till trafikregler som finns att läsa hos trafikverket och att rullskidåkare har samma rätt att färdas på vägar som bilar.

En del bilister sitter och blir förbannad för att de inte kan köra minst 70 när skyltarna visar max 70.

Link to comment
Share on other sites

Kör på höger sida och gå gärna ut och ta lite plats om det är trångt eller innan en korsning. Min erfarenhet från både rullskidor och cykel är det blir mer snäva omkörningar om man håller sig tätt efter kanten, går man ut i vägbanan och tar lite mer plats brukar bilisterna ge lite mer säkerhetsmarginal plus att de också oftast saktar ner farten.
Link to comment
Share on other sites

En gång när jag var ute och gick på vänster sida kom det en mopedist mot mig. När han var 10-15 m framför mig svängde han med dödsförakt rakt emot mig i syfte att ramma gångaren. Jag kastade mig ner i diket i absolut sista stund och klarade mig med nöd och näppe. Blev både skraj och förbannad, förstår nu att det finns människor som vill införa diktatur och bara tillåta det som de själva gillar.

Såna "talibanfasoner" bör polisanmälas om man har uppgifter som spårar galningen, annars är det ingen idé.:(

Link to comment
Share on other sites

Kör på höger sida och gå gärna ut och ta lite plats om det är trångt eller innan en korsning. Min erfarenhet från både rullskidor och cykel är det blir mer snäva omkörningar om man håller sig tätt efter kanten, går man ut i vägbanan och tar lite mer plats brukar bilisterna ge lite mer säkerhetsmarginal plus att de också oftast saktar ner farten.

precis.... jag gör nästan alltid så att jag går ut en meter i vägen när de kommer en bil...o sen svänger man in till väggrenen precis när han passerar. då får man ett avstånd på 2m typ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...