Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alpina RSK Skate


Fkmd

Recommended Posts

Tänkte höra med er här som har lite koll!

Hur pass bra är denna skidsko?

Jag är en väldigt ambitiös skidåkare av motionsklass, men jag satsar på det här med skidor, tycker det är superkul och vill ha saker med kvalité men inte för svindyrt!

 

http://www.alpina.si/en/izdelki/sport_09_10/cross_country/racing/?v=ssk

 

Så nån som testat dessa skor och vad tycker ni om dom? finns det andra alternativ nånstans som ger mer för pengarna?

 

Tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

Jag har breda fötter och jag fick leta som tusan innan jag hittade en modell som passade. Har för mig att det var Salomon som också var rätt breda. Mitt råd är att inte köpa några skidskor utan att ha provat dom först. Det skiljer en hel del mellan olika modeller och märken även om dom flesta har rätt smala läster.
Link to comment
Share on other sites

Jag har provat både RSK och ECL i klassiska modeller. Jag tyckte RSK var för bred och klumpig och lästen passade inte min fot. ECL var smalare och kändes smidig och med en läst mer passande min fot. Mitt förslag är att du provar ECL innan du bestämmer dig, speciellt som du har smala fötter.
Link to comment
Share on other sites

Har du smala fötter ska du definitivt ha Salomon. Fast du får du byta bindningssystem. Jag har gjort bytet tvärtom eftersom Salomon är för smala för mig.

Köpte ett par SCL (Alpinas klassiska variant av SSK) av fjolårets modell häromveckan. Har en handlare i närheten (Filipstad) som tar hem så att man får prova utan köptvång. Provade även den röda värstingen som satt något bättre på min fot men inte tillräckligt mycket bättre för att motivera ett köp. Dessutom tror jag att SCL, SSK varianten klarar -15 betydligt bättre.

Nu svamlade jag till det lite. Rådet är:

-Prova innan köp och om det behövs överväg bindningsbyte.

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte vänta tills skidträffarna kommer i höst, då brukar det vara 20 % rabatt och då har du möjlighet att prova flera modeller före köp.

 

Fundera mer än en gång om du skall byta till salomonbindning - rotterfella är garanterat problemfri vad gäller snö som kommer in i "maskineriet".

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte vänta tills skidträffarna kommer i höst, då brukar det vara 20 % rabatt och då har du möjlighet att prova flera modeller före köp.

 

Fundera mer än en gång om du skall byta till salomonbindning - rotterfella är garanterat problemfri vad gäller snö som kommer in i "maskineriet".

Visste inte om att det fanns nått sånt, när hur och var håller dessa till?

Det är ingen brådska med bindningar än, ingen snö ute! :)

Link to comment
Share on other sites

I Vasalöparen brukar annonseras om inköpskvällar på olika platser i Sverige, vissa år har Stadium haft en samlad annons på vilka platser de har inköpskvällar, till detta kommer lokal annonsering i ortstidningen.

På dessa inköpskvällar brukar också representanter från skidmärken, pjäxor och stavar samt kläder finnas på plats och ge goda råd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...