Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slutspann på skidor - glidförmåga?


Knappen

Recommended Posts

Hej, jag måste säga att jag reagerade lite på senaste numret av Vasalöparen som damp ner i lådan i fredags.

 

Jag läser att Fischer RCS gled sämre än en billigare Fischer skida, Lasse Persson kommenterar det med att han gissade detta när han vallade skidorna eftersom RCS hade ett lågt spann (slutspann?). Normalt sett 1,5-2,5 mm där det högre spannet lämpar sig bättre för konstsnön (där man testade glidet).

 

Nu undrar jag om ni på Skidforum kan hjälpa mig att reda ut det här inför eventuellt skidköp i höst.

Hur ska jag se om spannet (slutspannet?) är bra för de förhållanden som jag ska tävla i?

Absolut konstsnö eftersom det är i södra Sverige, Vasaloppet har väl också mosig snö och i många fall konstsnö?

 

Jag vill givetvis ha bra glid (och fäste) så detta med högre spann kändes viktigt.

 

Hjälp mig om ni kan (många undrar nog efter artikeln)

 

Jag undrar också om ni har hört något om jämförelsen mellan Fischer och Atomic som Vasalöparen avstod från att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inte helt rätt man att svara på detta men......

Mitt råd är:

-Sök upp en erkänt duktig handlare. Åk gärna dit så att du får personlig rådgivning även om avståndet i mil är stort.

 

När det gäller jämförelsen mellan Fischer och Atomic har det nog att göra med att Fischer är officiell sponsor till Vasaloppet och att du säga att Atomic är bättre kan ju vara lite känsligt (om dom nu var det)

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kan säga är att en skida med högt spann ger mer "kick" i steget än en med lågt mjukt spann med hårt slutspann. Jag föredrar det förstnämnda, men smaken är som baken delad.

Fast i VL skidtest fick man inget klart besked om spannets utseende, det måste man se i verkligheten i en skidbutik och gärna stå på en skidplatta och trycka ner skidan och känna hur spannet känns. Allra bäst är ju test i verkligheten och om jag inte är helt felunderrättad så erbjuder Aktiv X i Malung den möjligheten under snösäsongen. Det hade varit kanon att slippa "köpa grisen i säcken":)

Link to comment
Share on other sites

cold eller plus e bara skillnad på belaget.. plus går bättre om de inte är kallt och torrt. Sen har dom ett helt gäng olika spannkurvor.

Så det är i princip olika struktur i stenslipen då?

 

Man funderar ju då på hur herr Jonsson tänkte när han skickade RCS med så låg spannhöjd till ett test.

Link to comment
Share on other sites

Tack för inlägg, jag tar med mig detta vid mitt skidbutiksbesök.

 

Men kanske en utvikning till om detta med 1,5-2,5 mm?

Är det ett spann som blir kvar när man trycker på tå med max tryck? Slutspann?

Hur långt brukar ett sådant "slutspann" vara?

 

Jag kanske inte behöver bry mig om säljaren gör sitt jobb rätt, men jag är ändå nyfiken :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...