Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fartreducerare till rullskidor - tankar och idéer?


victorpersson

Recommended Posts

Hej igen,

 

Jag skrev för någon vecka sen ett inlägg här angående intresset för någon slags bromsande anordning.

 

Vi har beslutat att fortsätta med det här projektet, efter att ha kollat runt på marknaden efter liknande produkter.

 

Vi har en kravlista, samt ca 13-15 möjliga lösningar, som är kombinationer av olika idéer.

 

Nu vill jag fråga er vad ni tycker!

 

Vad skulle ha för krav på en bromsande anordning som monteras externt på rullskidan/rullskidorna?

Hur mycket skulle ni vara beredda att betala?

 

Lite mer specifika frågor kan t.ex. vara:

 

var vill ni ha "bromspunkten", som t.ex. bakhjulet, framhjulet, marken, kombination?

Hur vill ni styra bromsen, vajer, stav, foten osv?

Hur mycket får den slita på exempelvis hjulen?

Hur pass stor bromsverkan behöver ni?

 

 

Det vore nyttigt och roligt att höra era åsikter, i projektgruppen har vi en nybörjare, en motionär och en åkare med lite mer tävlingserfarenhet, vilket hjälper oss att utveckla en anordning som passar både nybörjare och proffs.

 

Tack för era åsikter på förhand!

 

MVH

Victor

Link to comment
Share on other sites

Det var dåligt med gensvar tycker jag! :)

 

I varje fall så hade jag velat ha magnetiska fartreducerare inbyggda i bakhjulen som är proppstyrda av en tumratt/vred på staven/stavarna.

 

Proppstyrd = ju mer du skjuter på vredet desto större bromsverkan

 

Sedan hade det väl då behövts någon form av säkerhetssystem utifall den trådlösa länken bryts.

Så där skulle det kanske fungerat med en hederlig gammal broms som man skjuter på hjulet med hjälp av vaden.

 

Och med magneter i hjulen så behöver man inte olika hjul för olika rullmotstånd utan kan bara enkelt justera eftersom man vill, perfekt för tunga stakintervaller eller om man vill diagonala i nedförsbacken.

Link to comment
Share on other sites

sådan här broms har jag:

 

http://www.xc-elitesports.com/product_info.php?cPath=29_32&products_id=1165&osCsid=1ca04f4ae5d0ac5e084a46c7b3a87688

 

och sådana hära speed-reducers:

 

http://www.xc-elitesports.com/product_info.php?cPath=29_32&products_id=1161&osCsid=1ca04f4ae5d0ac5e084a46c7b3a87688

 

---

 

på ett par aero 150 xl.

 

iofs de enda rullskidor jag åkt på, och har dessutom inte åkt särskilt mycket. men jag är kanonnöjd.

 

det är inga problem att justera speedreducern under färd; bara det inte går särskilt fort och är bra underlag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...