Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips angående skidutrustning?


Lilli77

Recommended Posts

Jag har tänkt mig att denna kommande vinter lära mig att åka skidor, både långskidåkning och i backar. Men eftersom jag inte vet någonting alls om detta område så skulle jag vilja ha tips på allt jag behöver införskaffa. Allt ifrån kläder till skidor...mm... Någon som vill ge mig råd?
Link to comment
Share on other sites

Målet är att helt enkelt kunna ta mig fram med skidorna smidigt, och att kunna ha det skoj i backen. Utflykter mm. Alltså en liten men trevlig fritidsaktivitet, att kunna fördriva vintern på ett roligt sätt än att sitta hemma och uggla.

Men samtidigt för motionens skull.

Link to comment
Share on other sites

Tusan, här fick vi något att bita i. Ett par skidor som lätt glider/fäster fram i spåren och som när andan faller, på likt Dr Jekyll och Mr Hyde, byter skepnad till ett par vassa utförsskidor :)

 

Nej, tyvärr Lilli77, sådan skidor finns inte. Kanske om du med längdskidor menar turåkning utemed en fjälled och med utförsåkning menar att du på slutet av denna tur ska ta dig ner till stugan. Annars blir det till att införskaffa dubbla uppsättningen och ett "omklädningsbyte"mellan de olika aktiviteterna.

Link to comment
Share on other sites

Utför:

Jag föreslår att du hyr utförsutrustning och ser om det är något att fortsätta med. Särskilt om du inte bor precis vid en backe och kan åka där jämt.

Beg. på blocket finns också men det säljs en hel del gammalt skräp som inte är något att ha. Skidor hyr jag fortfarande men har egna pjäxor.

Skidskola tycker jag är ett måste för att komma igång med någorlunda teknik. Hjälm!

Betr kläder så är det som med alla friluftsaktiviteter att bomull ska undvikas och att vind-/vattentätt andasmaterial ytterst är bra.

 

Längd:

Beror på ambitionsnivå. Vallningsfria skidor med reducerat glid finns, ett annat alternativ för fästet är vallatejp som ska vara ok i de flesta fören. Billiga skidpaket för en liten fjälltur finns i de flesta sportaffärer till vintern. Brukar även gå att hyra på skidorter till väldigt rimlig peng men längdutrustning för en fjälltur emellanåt är inte så dyrt. Bra skidor, stavar, pjäxor för träning/tävling kostar mer men är inte tokdyrt ifall du vill ha bättre prylar än lågprispaketen.

På klädsidan så är det väldigt beroende av hur du ska åka. Gäller det fjällturen med kaffetermos så funkar nog samma kläder som du åker uför i. Ska du däremot ut och träna så får du klä dig tunnare, ung. som om du skulle ut och löpträna, annars blir du för varm.

Link to comment
Share on other sites

Du vill nog ha en lite bättre vallningsfri turskida. Dvs som andra skrivit är det svårt att kombinera väldigt skilda egenskaper i en skida, men det är det närmaste man kan komma. Bra vallningsfri skida glider sämre än en bra vallad skida, men gör att du slipper lägga tid, pengar på att valla (och lära dig valla). En turskida är lite tyngre o långsammare för snabb motionsåkning, men fungerar bra för skogsturer och motionsåkning utan krav på hastighet. Samtidigt är den inte styv o bred nog för åkning i preparerade backar (där man dessutom behöver stålkanter), men den duger gott för att åka på tur upp och ner för backar o berg.

 

En bra vallningsfri turskida, o så hyr du skidor om du ska åka i preparerad slalombacke. Undvik de billiga paketen hos sportkedjorna, gå till en butik som satsar på friluftsliv och/eller skidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...