Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor


Anders_L

Recommended Posts

Hej mitt namn är Anders och skall börja träna på rullskidor inför klassikern och framför allt Vasan. Jag undrar om det är någon som har bra tips och råd till en nybörjare på rullskidor. Jag har inte köpt några skidor än och tar gärna emot tips och råd angående vad för typ och märke man skall köpa.

 

Även tacksam för tips och råd om rullskidor träning.

 

/ Anders L

Link to comment
Share on other sites

Hej mitt namn är Anders och skall börja träna på rullskidor inför klassikern och framför allt Vasan. Jag undrar om det är någon som har bra tips och råd till en nybörjare på rullskidor. Jag har inte köpt några skidor än och tar gärna emot tips och råd angående vad för typ och märke man skall köpa.

 

Även tacksam för tips och råd om rullskidor träning.

 

/ Anders L

Jag var i din situation i våras. Köpte ett par Elpex Wasa 610, Swix CT5, och Salomon RC Carbon. Allt har funkat jättebra! Hade jag inte vägt 96 kg så hade jag kanske köpt ett par Swenor fiberglass istället, men jag är nöjd med Elpexen. Har ju inget att jämföra med heller i och för sig.

 

Vad gäller träningstips så säger jag staka på så mycket du orkar och se till att ha vassa stavspetsar! Tekniken kommer mer och mer för varje mil=)

 

KÄMPA PÅ!

Link to comment
Share on other sites

Hej mitt namn är Anders och skall börja träna på rullskidor inför klassikern och framför allt Vasan. Jag undrar om det är någon som har bra tips och råd till en nybörjare på rullskidor. Jag har inte köpt några skidor än och tar gärna emot tips och råd angående vad för typ och märke man skall köpa.

 

Även tacksam för tips och råd om rullskidor träning.

 

/ Anders L

Här ska du få tio råd för nybörjare:

 

1. Hitta en bra väg att åka på. Helst utan branta backar och trafik. Slät asfalt är också trevligt.

2. Använd hjälm.

3. Skaffa stavspetsar avsedda för rullskidsåkning och håll dem vassa. De är gjorda av hårdmetall så du behöver sliptrissa med diamant alternativt diamantbryne.

4. Prioritera att lära dig staka på rullskidorna. När du lärt dig det kan du börja staka med frånskjut och eventuellt diagonala.

5. Lär dig bromsa genom att ploga med skidorna. Bromsa i tid!

6. Köp inte trögrullade skidor till att börja med. Går det för tungt är risken att du tröttnar.

7. Använd handskar och tejpa händerna om du ändå får blåsor.

8. Ska du ut i trafiken så skaffa en reflexväst.

9. Är det mörkt så går det att åka med en bra pannlampa, typ orienteringslampa.

10. Försök få någon kunnig att hjälpa dig med tekniken.

 

Kör hårt och lycka till med Klassikern

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...