Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur välja bra klisteskidor?


Lagerbej

Recommended Posts

Köpte förra året ett par enligt ski-selectorn på Bromma Skidsport "extrema kallföreskidor"

nu känner jag att det kan vara på plats att lägga komplettera dessa med en "klister skida"

frågan är då som följer:

 

Vilka kriterier skall jag uppge till personalen som skall hjälpa mig prova ut dessa, samt vilken egen kontroll bör jag beakta dvs hur ser jag under provningens gång att detta är ett bra spann för mig för just klister, mitt mål är att ha 2 olika modeller som inte gör anspråk på varandra, skall bla åka Marcialonga, Vasaloppet samt långloppscupen i vinter,

 

PS Finns det något skidmärke som är av större intresse än de andra när man har fria händer att välja "Warm skida"

Link to comment
Share on other sites

Se till att du får en skida med klisterspann, dvs att det är lite höjd på det så att du får plats med tjockt klister under. Om spannet är kort eller långt spelar ingen större roll, även om klisterspann generellt är kortare, höjden är det viktiga. Akta dig lite för Fischers RCS Plus som inte längre har klisterspann, deras klisterskida heter S-track numera (carbonlite modell) Atomic är ganska lätta att hitta klisterskidor hos. Salomon lika så. Madshus så länge det är en klisterspanns konstruktion.
Link to comment
Share on other sites

Se till att du får en skida med klisterspann, dvs att det är lite höjd på det så att du får plats med tjockt klister under. Om spannet är kort eller långt spelar ingen större roll, även om klisterspann generellt är kortare, höjden är det viktiga. Akta dig lite för Fischers RCS Plus som inte längre har klisterspann, deras klisterskida heter S-track numera (carbonlite modell) Atomic är ganska lätta att hitta klisterskidor hos. Salomon lika så. Madshus så länge det är en klisterspanns konstruktion.

precis, fischers cold och plus har samma spannkonstruktion numera 812 så det är väl bara belaget a5 mot 28 och kanske strukturen som skiljer dom?. softtrack har 902 spannkonstruktíonen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...