Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidval i snö som strösocker


Lagerbej

Recommended Posts

Hamnade an slump bredvid Daniel Tynnel under Grotfallsrundan i vintras, och efter loppet fick vi en pratstund, då vart vi att diskutera skidval etc,

Den som åkte detta lopp minns att det var extremt mycket och extremt kall snö som inte hunnit binda sig, det vill säga det var som att åka i strösocker, detta fick till följd att det var stört omöjligt för mig ialla fall att få skidan att plana ut när man skulle trampa ner.

 

Daniel T berättade då att han trots den kalla temp valt sina mjukaste klisterskidor (så jag tolkade det i alla fall), och han berättade att det i sådana här tillfällen var bra att ha en mjuk skida som var lätt att få ner i snön ( hans skida var märkt med Plus #3

 

Detta har etsat sig fast på mitt minne, då detta är ett ganska vanligt scenario när man som jag oftast åker varvslopp,

 

Hur skall jag beskriva mina krav för skidhandlaren om jag vill ha en skida för detta scenario ?

Link to comment
Share on other sites

Du måste vara en vass åkare om du av en "slump" hamnar bredvid Tynnel. Det jag möjligen ser av honom är ryggtavlan vid starten :)

 

Din fråga är inte lätt och jag delar inte riktigt din beskrivning av "socker" snö. För mig är "sockersnö" när det är/har varit plussgrader och snön har blivt till små "iskulor" som oformligt gör sitt bästa för att förstöra din dag. Det du beskriver (åkte inte Grottfallsrundan) verkar mer vara nysnöförhållanden med kall nysnö.

 

I det kalla nysnöförhållandet skulle jag försöka hitta en skida med långt och mjukt spann. Dock är det en lite annan skidteknik som krävs. För egen del har jag en teknik som bättre kommer till sin rätt i välpreppade hårda spår. Vid nysnö och mjuk måste man vara mer "mjuk" i sin åkstil. Likt en dansare grasiöst ta sig fram, typ. Inte Axel Teichman stil.

 

I det jag menar vara sockersnö kan jag tänka mig att Tynells teori om mjuka klisterskidor är mer rätt. Högt och kort spann med ett relativt mjukt slutspann kanske !?

Link to comment
Share on other sites

Måste kanske sticka in att vi parkerade våra bilar bredvid varandra :)

 

Du har ju helt rätt i din beskrivning av snö typen jag åberopade, exakt den där jobbiga kalla nysnön som var så vanlig i vintras....

 

Vill man här ha en skida utan markant slutspann?

Längd på 0,1 spann ? </> 40cm

Link to comment
Share on other sites

Ju mjukare det är desto mindre roll bör spannet spela. Fästvallan lär ta i alla fall, så då borde det vara bättre att valla tunnare/hårdare och längre. För länge sedan när alla spår var väldigt mjuka, fanns det inga fäst eller glidzooner..., åker du turskidor i lössnö är det helt normalt att valla fäste hela vägen till spetsen.

Såmjuka skidor utan hårt slutspann borde vara bäst när det är mjukt, inbillar jag mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte grotfallsrundan i vintras och hade helgrymma skidor, superglid och ändå fäste, föret kan beskrivas som att det har snöat 50cm sen drar man ett spår utan preparering under och tävlar 2varv på, skitlöst helt enkelt ändå inte helt nysnö men dåligt preparerat. Paret som gick bra för mig var ett par fischer rcs plus med rätt låg spannhöjd och dom är lätta att få fäste på, spretar lite i topparna oxå. i sånt före ska man inte ha för hård skida som borrar ner sig i snön och blir svår att få fäste på. Men inte så ofta det är sånt före, inte på vasaloppet iaf.

Samma skida går dåligt i hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

den skidan du har stänger väl troligen plant och är låg i spannet om det är en kallföresskida, i ett sockerföre ska skidan spreta mellan spetsarna så att dom surfar lite bättre på snön, så är ofta klisterskidors spann konstruerade men i motsvarande klisterföre ska den vara högre/hårdare för att bära upp klistret. har du en ren klisterskida i den pulvriga nysnön så får du inte fast skidan vettigt, så därför tynell kör på en "mjuk" klisterskida.

Du behöver 50 par för att täclka alla fören om man ska tro på kris freemans skidpark, klart hälften skejt så 25par räcker nog:-)

http://addtheinches.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också grotfallsrundan! Hade OK glid men absolut inte bra! Fästet va däremot helt kasst!

 

Jag tycker beskrivning av socker passa bra...Fast lite större Korn... Va ju som en jäkla röra under skidorna bara... Med mina hårda atomic WC classic va de inge bra före!

 

Och sen va ju som sagt stavfästet under all kritik! Stavarna försvann ju 1 av med 5 staktag!

Link to comment
Share on other sites

den skidan du har stänger väl troligen plant och är låg i spannet om det är en kallföresskida, i ett sockerföre ska skidan spreta mellan spetsarna så att dom surfar lite bättre på snön, så är ofta klisterskidors spann konstruerade men i motsvarande klisterföre ska den vara högre/hårdare för att bära upp klistret. har du en ren klisterskida i den pulvriga nysnön så får du inte fast skidan vettigt, så därför tynell kör på en "mjuk" klisterskida.

Du behöver 50 par för att täclka alla fören om man ska tro på kris freemans skidpark, klart hälften skejt så 25par räcker nog:-)

http://addtheinches.blogspot.com/

Fasen också, jag har bara drygt 30 par! Det måste tydligen bli lite investeringar i vinter!

Link to comment
Share on other sites

En skida som spretar med andra ord, dvs sitter "relativt löst mot marken i huvud & svans" så att säga,

är att föredra i lösa förhållanden , surf -egenskaper helt enkelt.

medan man med hårda spår vill ha en skida som ligger plant, för att ha stora glidytor!

precis

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ett par skidor, "Madshus Cold" , ska åka Marcialonga 2011, om jag mot förmodan vill kasta 5000:- till branschen, vilken typ av skida bör jag satsa på?

En skida som funkar att åka på klister samt klister med kallvalla skulle jag nog satsa på särskilt om du ska åka marcialonga där är det ju nästan alltid konstsnö och klister el. klister med burkföre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...