Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rossignol


Lagerbej

Recommended Posts

diskussioner angående skidmodeller handlar till 90% om atomic eller fischer..

 

Hur karaktäriserar man t.ex ett Rossignol spann , peltonen, karhu ? oavsett belag, där förstår man ju att man på många sätt får det man betalar för...

 

ska på skidprovning imorgon , då skulle vill man ju gärna vilja veta vad man har för "gris i säcken skida" liggande på takräcket på väg hem :)

Link to comment
Share on other sites

Karhu kan jag iaf svara lite för. Skidorna är lite en Fischer imitation, kanske lite högre spann på kallföresskidorna. Ganska döda, inte nå pilbågsaktiga. Klassiska klisterskidorna har ett vanligt klisterspann inga konstigheter. Dom som jag har är lika bra som vilket annat märke som helst.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Rossignol, inte de senaste oranga modellerna utan de röda och jag är helnöjd med skidorna speciellt ett par går bra. Det är framför allt de klassiska skidorna som gått bra de senaste åren, men till denna säsong skall de ha förbättrat skateskidorna så att de går bättre uppför.

Pölder ha åter tagit in dem i sitt sortiment, vilket tyder på att årets modeller håller måttet.

Link to comment
Share on other sites

Håller måttet.....Ross har alltid under de senaste 10 åren hållt måttet, se bara på hur många medaljer som tas på Ross i de stora mästerskapen och kvalitén är precis lika jämn som för andra större märken. Problemet i Sverige måste ligga hos generalagent/återförsäljarna. Jag köper skidor i Norge och där är Ross riktigt stort. Att något finns hos Pölder säger ingenting om kvalitén, var det inte han som lanserade Germina för några år sedan som nån form av kingarnas kingking nykomling, ja det är ju ett riktigt höjdarmärke eller hur ;-)
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag håller med dig fullständigt att generalagenten Bios verkligen inte bidragit till att ge märket den status det förtjänar i Sverige. Som jag tidigare skrivit finns Rossignol bara som en bisak på hemsidan, resten handlar om fiskeutrustning. Det är synd att märket inte tagits över av en annan generalagent med större intresse.

 

Tills för några år sedan var Rossignols skejtskidor väldigt höga, tjocka och hårda och gick bara bra i hårda underlag, där det svarade emot, i lösare underlag grävde de ner sig. På senare år har skejtskidan anpassats mot de andra märkena, men har väl inte utmärkt sig förrän i slutet på gångna säsongen, då elitåkarna började köra på årets modell. Vill minnas att i Trondheim gick Ross-åkarna som spjut, väl så bra som Fischeråkarna.:)

 

OK, Pölder gör väl sina felsatsningar också, när han har så stort sortiment (även om han kanske inte medger det) Germina var definitivt en sådan, jag och en bekant köpte varsitt par och de var nästan omöjliga att åka på, stack iväg hela tiden. Min kompis slängde dom på soptippen med orden "Det sämsta skit jag åkt på" och mina rönte ett liknande öde.:(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...