Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor på röd grus/sand


globe86

Recommended Posts

Vad tror ni om att köra rullskidor på röd grus/sand eller vad man ska kalla det... Det som brukar ligga på löparbanor! Typ gamla löparbanor om ni förstår vad jag menar!

 

Brukar springa intervall där och man kan få jäkligt bra kontroll på tid och längd på intervallerna + att man får starta på samma ställe hela tiden eftersom de går runt runt! Måste va bra balans träning i kurvorna också!

 

Men tror ni det sliter på rullskidorna att åka på sådant underlag? Ska man kanske skaffa sig ett par billiga everest och köra eller tror ni Fiberglassen håller bra om man tvättar direkt efteråt ?

 

 

/Globen

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om att köra rullskidor på röd grus/sand eller vad man ska kalla det... Det som brukar ligga på löparbanor! Typ gamla löparbanor om ni förstår vad jag menar!

 

Brukar springa intervall där och man kan få jäkligt bra kontroll på tid och längd på intervallerna + att man får starta på samma ställe hela tiden eftersom de går runt runt! Måste va bra balans träning i kurvorna också!

 

Men tror ni det sliter på rullskidorna att åka på sådant underlag? Ska man kanske skaffa sig ett par billiga everest och köra eller tror ni Fiberglassen håller bra om man tvättar direkt efteråt ?

 

 

/Globen

Bara köra med Fiberglasen, tror livslängden förkortas om du håller på och spolar in fukt i lager..., känner många mig själv t ex som kör Swenor och Elpex på grus utan problem, känner även några som kör Pro-Ski, fast då är det inte problemfritt...

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om att köra rullskidor på röd grus/sand eller vad man ska kalla det... Det som brukar ligga på löparbanor! Typ gamla löparbanor om ni förstår vad jag menar!

 

Brukar springa intervall där och man kan få jäkligt bra kontroll på tid och längd på intervallerna + att man får starta på samma ställe hela tiden eftersom de går runt runt! Måste va bra balans träning i kurvorna också!

 

Men tror ni det sliter på rullskidorna att åka på sådant underlag? Ska man kanske skaffa sig ett par billiga everest och köra eller tror ni Fiberglassen håller bra om man tvättar direkt efteråt ?

 

 

/Globen

Bara köra med Fiberglasen' date=' tror livslängden förkortas om du håller på och spolar in fukt i lager..., känner många mig själv t ex som kör Swenor och Elpex på grus utan problem, känner även några som kör Pro-Ski, fast då är det inte problemfritt...[/quote']

OKi fan va härligt ! Löparbana nästa med rullisarna!

Link to comment
Share on other sites

För att få tillräckligt med foder till kreaturen förr i tiden i norrlands inland slog bönderna myrarna med lie. Då använde de s.k. "myrskidor". Speciellt konstruerade för syftet, med längsgående hål i mitten på dem. Antagligen för att de inte skulle suga fast.

Det kanske skulle vara idé att ta upp den traditionen, men nu som träningsform. Säkert pulshöjande så det räcker. För att inte tala om den mentala biten. Jag tänker närmast på om man skulle praktisera det här under en värmebölja högsommartid iklädd endast shorts då mygg, knott och bromsar är på riktigt fint attackhumör. MVH / :P

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om att köra rullskidor på röd grus/sand eller vad man ska kalla det... Det som brukar ligga på löparbanor! Typ gamla löparbanor om ni förstår vad jag menar!

 

Brukar springa intervall där och man kan få jäkligt bra kontroll på tid och längd på intervallerna + att man får starta på samma ställe hela tiden eftersom de går runt runt! Måste va bra balans träning i kurvorna också!

 

Men tror ni det sliter på rullskidorna att åka på sådant underlag? Ska man kanske skaffa sig ett par billiga everest och köra eller tror ni Fiberglassen håller bra om man tvättar direkt efteråt ?

 

 

/Globen

Bara köra med Fiberglasen' date=' tror livslängden förkortas om du håller på och spolar in fukt i lager..., känner många mig själv t ex som kör Swenor och Elpex på grus utan problem, känner även några som kör Pro-Ski, fast då är det inte problemfritt...[/quote']

Syftar du på mig och pro-ski :) De tar nog lika mycket skada av att köra på asfalt om det är blött ute som grusvägarna, har inte orkat byta lagret än men köpt dem i alla fall (men de rullar på fortfarande)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...