Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klassiskt utan valla?


Glattnos

Recommended Posts

Hittar inga trådar om just detta, om det redan finns så länka gärna!

Jag åker ju bara skate nu men jag skulle vilja börja åka klassiskt mest för träningens skull, jag får så ojämna ben när jag skate:ar hela tiden =)

 

Vad finns det för alternativ på skidor? Mitt stora problem är att jag inte vill valla skidor, i alla fall i nuläget. Jag vill alltså ha ett par skidor med fäste, vad är det bästa/värsta man kan ha i vallningsfritt?

Har sett att man kan ha ruggat i vissa fören. Kan man ta vilka skidor som helst och lämna in på slipning och ruggning? Sen åka på dom i alla fören?

 

Sen undrar jag lite över pjäxor också. Jag skulle hellre köpa en Combi-pjäxa typ "Salomon S-Lab Skiathlon" än en ren klassisk-pjäxa. Hur är det resonemanget, funkar Skiathlon-pjäxor lika bra? Anledningen till det är ju att då kan jag leka lite skiathlon i vinter, plus att om det går trögt, är bakhalt eller jävlas så kan jag ju skate:a hem =)

Link to comment
Share on other sites

Orkar du inte lära dig valla så finns det tejp som fungerar hyfsat mellan -25 till +5 grader.

 

Sen är det inte så svårt att valla som många tror. Det är inte en sån exakt vetenskap som vallafabrikanterna vill göra sken av. Min bror körde på samma valla som han la på i tunneln när det var -10grader med gott resultat.

 

Själv använder jag mig av 3-4 burkar som täcker spannet -20 till +2 grader. Om det är varmare än 2 grader gäller klister och är det kallare än -20 grader stannar man inne.

Link to comment
Share on other sites

MrT: Okej, tack för svaret! Jag funderade lite på tejp, hur är tejp jämfört med valla när det gäller fästet? Bättre eller sämre?

Jag glid-vallade mina skate-skidor förut, märkte väldigt lite skillnad mellan olika vallor och fören plus att jag tyckte det var dyrt och tog lång tid, så nu har jag slutat valla, sicklar bara.

 

Hur är det med Zero-skidor? Är det fäste även när det inte är runt 0 grader?

 

Jag tar gärna emot svar från flera.

Link to comment
Share on other sites

Tejpen är enkel och fungerar bra i olika temperaturer, så om du verkligen inte alls vill lägga någon tid på vallning så är det bästa alternativet.

 

Mitt tips är dock att försöka lära sig valla med några få burkar. Mr T har helt rätt när han säger att det inte är så svårt som det kan verka. Köp tre burkar så klarar du dig i de allra flesta fall:

- Swix blå kallvalla V40, fungerar från några minusgrader ner till -15.

- Swix lila flourvalla VR45, fungerar från ca -1 till -8

- Skigo HF Röd, fungerar kring nollan och ner till ca -3

 

Det räcker rätt bra i de allra flesta fall. Ok, burkarna kostar en del men det gör tejpen också, och även om du åker mycket kommer burkarna räcka 5-10 år.

Link to comment
Share on other sites

Hittar inga trådar om just detta, om det redan finns så länka gärna!

Jag åker ju bara skate nu men jag skulle vilja börja åka klassiskt mest för träningens skull, jag får så ojämna ben när jag skate:ar hela tiden =)

 

Vad finns det för alternativ på skidor? Mitt stora problem är att jag inte vill valla skidor, i alla fall i nuläget. Jag vill alltså ha ett par skidor med fäste, vad är det bästa/värsta man kan ha i vallningsfritt?

Kanske testa Peltonens nya nanogripskidor?

http://www.peltonenski.fi/2010_2011/en/nanogrip_cl_race.html

 

Peltonen lanserade i fjol en klassisk vallningsfri skida som gick åt som smör i solsken i Finland. Hela belaget är behandlat så det samtidigt är glid o fästyta. Belaget skall varken vallas för glid eller fäste, endast tvättas med vallaväck ibland. Det är ingen tävlingsskida eftersom de glider 5-10% sämre än "vanliga" skidor, det är främst en modell för (icke-tävlings)motionärer och söndagskidåkare. Enligt Peltonen fungerar skidorna i alla fören (har dock hört att skidorna inte riktigt håller måttet när det blir kallt ner mot -15 grader.)

 

Skidorna blev alltså succé i Finland ifjol och jag har för mig att över 90% av alla skidor som Peltonen tillverkar i år är nanogripskidor.

Link to comment
Share on other sites

Tejp fungerar bra i de flesta fören och är nog det du ska satsa på. Den går lite trögt vid nysnö och kallgrader samt fäster lite sämre när det är riktigt isigt eller blankt i spåren. Men den sitter ju bra många träningspass innan du behöver fundera på att lägga på ny. Nackdelen är väl att du aldrig kommer att lära dig valla... Själv slutade jag med tejp av just den anledningen.

Ruggat och Zeroskidor går inte i alla fören. Bäst vid nysnö och runt nollan. Ger inget fäste på isiga och blanka spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för allas engagemang, men jag tänker INTE valla några skidor denna vinter, kanske jag gör det nästa vinter men inte nu.

Många snöar in på vallning istället för frågorna jag ställde: Vallnings-fri skida och Skiathlon-pjäxa till klassisk åkning?

 

Frazzi: Tackar! Där kom nog svaret, det verkar ju vara precis vad jag behöver. Nått som man kan ta på och bara nöta utan att fundera på glid och fäste. 5-10% sämre glid gör ju inget, det är ju bara att dra ifrån 5-9% på tiderna om man vill jämföra sig mot någon(mot sig själv stämmer det ju ändå). Låter nästan för bra för att vara sant, men jag tror att det blir ett par sådana om ingen annan kommer med ett lysande förslag.

 

Jag är fortfarande intresserad va vad ni vet om Zero-skidor som "alroundskida". Tappar dom fästet helt om det blir -12 grader eller är det bara sämre glid?

 

Sen combi-pjäxa, någon som har "Salomon S-Lab Skiathlon" eller liknande och kan ge en liten recension om hur den fungerar vid klassisk åkning jämfört med en klassisk-pjäxa.

Link to comment
Share on other sites

Det FINNS vallningsfria skidor som inte alls är så pjåkiga, men de säljs nästan inte alls i Sverige o hittas inte i affären. Precis som med skidor man vallar, gäller det att ha ett spann som passar. Fischer RCR crown Vasa t ex.
Link to comment
Share on other sites

Hur kan du få ojämna ben i skejt, byter du inte sida ibland ? tex om spåret lutar så att det är lägre till vänster och högre till höger så kör väl de flesta "höger" dvs avslutar med högerskidan i skären. Lutar det tex åt andra håller, så blir det automatiskt att man byter, även på slätan för att få omväxling.
Link to comment
Share on other sites

Volevodin: Jo jag byter naturligtvis "häng-sida" med jämna mellanrum. Vad jag menade med ojämna är att jag får starka lårmuskler mm på utsidan(abduktormuskler)men ganska veka muskler på insidan av benen(addktormuskler). När man skatear så trycker man ju ifrån hårt åt sidan(abduktion) och sen blir det ju en väldigt mjuk rörelse när man pendlar tillbaka benet(adduktorerna behöver inte jobba så hårt). Vid klassisk åkning har jag fått för mig att tillbaka pendlingen av benet sköts med adduktorer på insida lår och ljumske, liknande som vid löpning, samt att frånskjutet sker mer rakt bakåt så hela låret är med mer då.

Egentligen tror jag att du vet mer om det än mig, jag hade bara förklarat lite slarvigt =)

 

Jag åkte enbart skate hela förra vintern, som enda träning. När snön smälte bort så såg jag en annons "spring en mil, vinn en bil" och tänkte: Aha, jo nu när jag har åkt skidor i vinter så borde jag ju orka springa en mil. Så då gjorde jag det, orken fanns och det gick ganska lätt, men på slutet av milen så gick benen utåt av sig själva! Alltså skate-musklerna stod ju mot ljumsk-musklerna i varje löpsteg och på slutet så gav ljumsk-musklerna troligtvis upp så benen åkte ut. Inte nog med det, jag gav mig ju fan på att spurta sista 500 metrarna. Kunde knappt gå efter målgång, fick linka. Sen hade jag ont i vänster "insida lår" halva sommaren.

 

Därav min ide om att åka lite klassiskt i vinter med. Har även tränat upp benen med gummiband mm så att jag numera inte har några problem att springa en mil. Är betydligt mer eftertänksam nu när jag tränar =)

 

Angående mina frågor så tror jag att det blir:

Skidor "Peltonen Nanogrip" (kanske, väntar fortfarande på fler förslag)

Pjäxa "Salomon S-Lab Skiathlon"

 

Jag tar gärna emot synpunkter och råd.

Link to comment
Share on other sites

Aln: Verkar vara en häftig skida "Fischer RCR crown Vasa". Men jag hittar den bara på utländska e-butiker. Jag antar att det viktigaste oavsett vilken skida jag väljer är att jag får hjälp med att hitta ett par med rätt spann. Då är ju "Fischer RCR crown Vasa" så gott som utesluten. Eller kan man chansa och beställa från utlandet?
Link to comment
Share on other sites

Volevodin: Jo jag byter naturligtvis "häng-sida" med jämna mellanrum. Vad jag menade med ojämna är att jag får starka lårmuskler mm på utsidan(abduktormuskler)men ganska veka muskler på insidan av benen(addktormuskler). När man skatear så trycker man ju ifrån hårt åt sidan(abduktion) och sen blir det ju en väldigt mjuk rörelse när man pendlar tillbaka benet(adduktorerna behöver inte jobba så hårt). Vid klassisk åkning har jag fått för mig att tillbaka pendlingen av benet sköts med adduktorer på insida lår och ljumske, liknande som vid löpning, samt att frånskjutet sker mer rakt bakåt så hela låret är med mer då.

Egentligen tror jag att du vet mer om det än mig, jag hade bara förklarat lite slarvigt =)

 

Jag åkte enbart skate hela förra vintern, som enda träning. När snön smälte bort så såg jag en annons "spring en mil, vinn en bil" och tänkte: Aha, jo nu när jag har åkt skidor i vinter så borde jag ju orka springa en mil. Så då gjorde jag det, orken fanns och det gick ganska lätt, men på slutet av milen så gick benen utåt av sig själva! Alltså skate-musklerna stod ju mot ljumsk-musklerna i varje löpsteg och på slutet så gav ljumsk-musklerna troligtvis upp så benen åkte ut. Inte nog med det, jag gav mig ju fan på att spurta sista 500 metrarna. Kunde knappt gå efter målgång, fick linka. Sen hade jag ont i vänster "insida lår" halva sommaren.

 

Därav min ide om att åka lite klassiskt i vinter med. Har även tränat upp benen med gummiband mm så att jag numera inte har några problem att springa en mil. Är betydligt mer eftertänksam nu när jag tränar =)

 

Angående mina frågor så tror jag att det blir:

Skidor "Peltonen Nanogrip" (kanske, väntar fortfarande på fler förslag)

Pjäxa "Salomon S-Lab Skiathlon"

 

Jag tar gärna emot synpunkter och råd.

Själv tror jag inte det hjälper så mycket ur löpsynpunkt att köra klassiskt. Jag åker 80% klassiskt och känner mig som en nybörjare varje vår när jag ska dra igång med löpning igen och kan inte springa 5km utan att få en sjuk träningsverk. Har iofs aldrig upplevt att benen åker utåt.

 

Skidor: Hellre en vanlig klassisk skida och tejp än en vallningsfri av den enkla anledningen att den dagen du känner att du vill börja valla så behöver du inte köpa någon ny skida.

 

Pjäxor: När det gäller pjäxor har jag själv kört med en äldre(4 år gammal tror jag) Salomon combi sko. För hög för att vara skön att åka klassiskt med och för mjuk för att vara skön att åka skate med. Har du redan en skatesko du är nöjd med? Köp en klassisk pjäxa.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer. Köp hellre en bra, vanlig skida och lägg på tejp än att köpa en vallningsfri. Fortsätter du att åka klassiskt är det mycket troligt att du kommer vilja börja valla och ha bättre glid. Då kan du bara ta bort tejpen istället för att behöva köpa helt nya skidor.
Link to comment
Share on other sites

Trors att jag nämnde RCR Crown håller jag med om att tejp är en smidig lösning som funkar för det allra mesta. Är man inte så noga kan man lägga tunt, tunt gult klister på tejpen om det är regnblöta plusgrader, o täcka med tunt lager kallburk när det blir kallt igen, så slipper man valla om fäste på väldigt många mil.
Link to comment
Share on other sites

HW: Jag kan tänka mig att klassiskt kanske inte är idealisk träning för löpning, men nog borde det väll träna benen jämnare än skate?

Sen så var det inte träningsvärk jag fick utan jag skulle kalla det för en "lättare skada".

Pjäxa: Okej, men det finns ju flera olika Combi-pjäxor, vissa kanske är bättre än andra? Men det är klart, jag kanske skulle satsa på en klassisk sko istället.

 

Skidor: Jaha, nu blev det svårt igen. Många förespråkar tejp. Men jag gillar tanken med Peltonen Nanogrip fortfarande. Funkar jämt lixom, bara att tvätta dom, precis som mina skate-skidor.

Link to comment
Share on other sites

HW: Jag kan tänka mig att klassiskt kanske inte är idealisk träning för löpning, men nog borde det väll träna benen jämnare än skate?

Sen så var det inte träningsvärk jag fick utan jag skulle kalla det för en "lättare skada".

Pjäxa: Okej, men det finns ju flera olika Combi-pjäxor, vissa kanske är bättre än andra? Men det är klart, jag kanske skulle satsa på en klassisk sko istället.

 

Skidor: Jaha, nu blev det svårt igen. Många förespråkar tejp. Men jag gillar tanken med Peltonen Nanogrip fortfarande. Funkar jämt lixom, bara att tvätta dom, precis som mina skate-skidor.

Ja, lägger du till klassisk åkning så aktiveras benmusklerna lite annorlunda en vid skejt så det kan knappast vara en nackdel om man är ute efter en allsidig träning.

Har du redan en skatepjäxa som funkar så känns en combi sko onödig. Varför ska du ha en sådan då?

Jag har för dålig koll på vallningsfria skidor funkar i alla fören men om du gillar att åka skidor så kanske du en dag också bestämmer dig för att du vill köra något lopp eller kanske att du nog ändå borde prova på att valla och då är det inte så kul med ett par vallningsfria. Men visst, vill du absolut inte under några omständigheter valla så är det nog ett par vallningsfria du ska ha. Tejpen funkar kanon men i nysnö och när det är mycket skräp i spåret gillar jag den inte.

Link to comment
Share on other sites

Skidor: Jaha, nu blev det svårt igen. Många förespråkar tejp. Men jag gillar tanken med Peltonen Nanogrip fortfarande. Funkar jämt lixom, bara att tvätta dom, precis som mina skate-skidor.

Jag önskar att jag hade testat Peltonen Nanogrip skidorna som jag tipsade om. Då hade jag kunnat berätta mer om dem åt dig och kanske rekommendera dem. Men de jag pratat med som åkt på dem har varit nöjda.

 

Jag har själv funderat på att sälja mina Ross klisterskidor som jag aldrig använder och köpa ett par Nanogrip i stället. Åker skate mest för att det är så enkelt med skidorna, skulle vilja ha det lika enkelt på klassiskt. Men det som stör mig med nanogripen är att de lär gå trögt när det blir kallt.

 

Skidor: Hellre en vanlig klassisk skida och tejp än en vallningsfri av den enkla anledningen att den dagen du känner att du vill börja valla så behöver du inte köpa någon ny skida.

Enligt Peltonen håller Nanogripbeläggningen i ca 2000km och efter det kan skidan användas helt som vanligt. Dvs stålsicklas, stenslipas, vallas, tejpas osv... Så fast man köper skidan och inte gillar nanogripfunktionen kan man stålsickla/stenslipa bort den och använda skidorna som vanligt förutsatt att de är rätt utprovade för din vikt.

 

Läste också nånstans att man kan stålsickla bort nanobeläggningen från hälen och bakåt för att få bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

HW: Jag tyckte att det skulle vara kul att träna Skiathlon, alltså göra skidbyte snabbt(visst kan man göra skid- och pjäx-byte men det blir ju inte samma sak). Tänkte att om det inte var så stor skillnad på att åka med Combi-sko mot Klassisk-sko så hade jag helst valt en Combi. På OS och WC har dom ju Combi-skor på Skiathlon, så det kan ju inte vara fel(dom kan ju inte ha en tävlingsform som det inte finns material till).

När det gäller Peltonen Nanogrip så har jag fattat det lika som Frazzi, att skidan i princip är en vanlig skida med en Nanogrip-beläggning från fabrik.

Från Peltonens hemsida:

 

"Nanogrip™ is a synthetic liquid material that is applied onto the whole length of a ski base.

Nanogrip™ is a glide wax and a grip wax at the same time and it is applied onto the ski already at Peltonen factory."

 

Alltså den dagen jag kommer på att jag vill börja valla så är det bara att sickla skidan och valla. Finns väll inga "jättefördelar" med att köpa en "vanlig" skida och tejpa?

Link to comment
Share on other sites

I och för sig kan jag ju hitta två fördelar med tejp:

Man kan sätta på tejp igen om man inte gillar att valla(går ju med Peltonen Nanogrip också iofs.)

Man kan välja vilka skidor(märke/modell) man vill.

 

Om jag ska ha ett par skidor att tejpa så kan jag ju köpa en topp-skida från början(var kanske det vissa "tejp-förespråkare" menade).

Link to comment
Share on other sites

Glattnos: OK, det var en bra förklaring, nu fattar jag. Jag tror också att det är bra att blanda klassiskt och skejt, precis som du säger så blir benen mer allsidigt tränade samt att det är lättare att hålla tryck på syreupptagningen i klassiskt än i skejt, speciellt om det går lätt.

 

Jag har en jämn konkurrent, som bara tränar och tävlar i skejt. När det blir en skejttävling där det hänger efter mycket pga terräng och före brukar jag slå honom för det mesta. En bra blandning är nog aldrig fel.

 

Fördelen med en kombipjäxa är att man kan ställa upp i skiathlontävlingar, om man får lust, ganska kul faktiskt.

 

Däremot tror jag inte heller att det hjälper att köra klassiskt, om du kör igång direkt med ett hårt 10 km-lopp direkt efter skidsäsongen. Börja löpträningen i slutet av säsongen 1 ggn/vecka och trappa upp succesivt, när snön smältit, fast efter första löppasset har man alltid kraftig träningsvärk. Vill man få en mjuk övergång kan man plana ut skidsäsongen med rullskidor, om det blir barmark snabbt.

Link to comment
Share on other sites

HW: Jag tyckte att det skulle vara kul att träna Skiathlon, alltså göra skidbyte snabbt(visst kan man göra skid- och pjäx-byte men det blir ju inte samma sak). Tänkte att om det inte var så stor skillnad på att åka med Combi-sko mot Klassisk-sko så hade jag helst valt en Combi. På OS och WC har dom ju Combi-skor på Skiathlon, så det kan ju inte vara fel(dom kan ju inte ha en tävlingsform som det inte finns material till).

När det gäller Peltonen Nanogrip så har jag fattat det lika som Frazzi, att skidan i princip är en vanlig skida med en Nanogrip-beläggning från fabrik.

Från Peltonens hemsida:

 

"Nanogrip™ is a synthetic liquid material that is applied onto the whole length of a ski base.

Nanogrip™ is a glide wax and a grip wax at the same time and it is applied onto the ski already at Peltonen factory."

 

Alltså den dagen jag kommer på att jag vill börja valla så är det bara att sickla skidan och valla. Finns väll inga "jättefördelar" med att köpa en "vanlig" skida och tejpa?

Alltså, klart det funkar att åka klassiskt med en combi sko. Inget tvivel om det. Hur stor skillnaden är får du nog testa själv men jag tyckte den var stor nog för att rata min combisko. Har heller inget intresse av skiathlon tävlingar då det knappast finns någon sådan på motionsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Däremot tror jag inte heller att det hjälper att köra klassiskt, om du kör igång direkt med ett hårt 10 km-lopp direkt efter skidsäsongen. Börja löpträningen i slutet av säsongen 1 ggn/vecka och trappa upp succesivt, när snön smältit, fast efter första löppasset har man alltid kraftig träningsvärk. Vill man få en mjuk övergång kan man plana ut skidsäsongen med rullskidor, om det blir barmark snabbt.

Vill man ha en ännu mjukare övergång går det ju utmärkt att springa på vintern också. Fast det kan förstås vara mer lockande med skidor när spåren blänker i ferbruarisolen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...