Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skillnad i styvhet mellan Swix stavar


Willie

Recommended Posts

Den allmänna uppfattningen, både på forumet och bland återförsäljare jag talat med är att CT2 är en bra stav som är lätt, har bra pendel och är mycket styv. CT5 betecknas ofta som extremt mjuk i jämförelse.

 

Hittade info på Swix hemsida om deras stavar. Någon som kan förklara den minimala skillnaden i "stiffness" mellan Swix stavar? Enligt uppgifterna nedan är det ju bara CT1:an som utmärker sig som styvar, resten är ju i princip likvärdiga?

 

 

Technical Details for Swix Cross-Country Poles

 

MODEL TECHNOLOGY / MATERIALS QUALITIES TARGET GROUP

 

FORCE • IPM-Monocoque.

• Uncompromising design featuring high grade materials and state-of-the-art manufacturing technology. Integrated handle/chassis.

• UHM/HM carbon fiber.

• Extremely stiff for direct power transfer

• «Force concept» basket. Stiffness: 18 mm

Weight: 59 gr/m

Strength: 80 kp

 

RC700 STAR CT1 • High grade materials and specialized manufacturing process.

• UHM/HM carbon fiber.

• Optimal combination of stiffness and strength. Stiffness: 30 mm

Weight: 59 gr/m

Strength: 63 kp

 

RC710 TEAM CT2 • High grade materials and specialized manufacturing process.

• 100% HS/HM carbon fiber.

• High stiffness and strength. Stiffness: 40 mm

Weight: 62 gr/m

Strength: 72 kp

 

RC720 CARBON CT3 • High grade materials and specialized manufacturing process.

• 80% HS carbon fiber.

• High stiffness and strength. Stiffness: 40 mm

Weight: 78 gr/m

Strength: 72 kp

 

RC930 COMP+ CT4 • Superior materials and first-class manufacturing process.

• 50% HS carbon fiber.

• High stiffness and strength. Stiffness: 40 mm

Weight: 93 gr/m

Strength: 70 kp

 

RC750 RACE CT5 • High grade materials and manufacturing process.

• 30% HS carbon fiber.

• High stiffness and strength. Stiffness: 42 mm

Weight: 110 gr/m

Strength: 70 kp

Link to comment
Share on other sites

Jag har gått från CT4 och CT3, till CT1. Just CT2 har jag däremot inte haft. Nu har jag ganska korta stavar (145cm) och är kanske ingen kraftstakare men jag har i all fall inte haft några problem att stavarna varit för mjuka. Tycker istället att skillnaden ligger i vikten, känslan och pendeln. Det är kanske lättare att motivera ett dyrt köp med att man måste ha styvare stav än att man vill tjäna några gram vikt?
Link to comment
Share on other sites

Jag har gått från CT4 och CT3, till CT1. Just CT2 har jag däremot inte haft. Nu har jag ganska korta stavar (145cm) och är kanske ingen kraftstakare men jag har i all fall inte haft några problem att stavarna varit för mjuka. Tycker istället att skillnaden ligger i vikten, känslan och pendeln. Det är kanske lättare att motivera ett dyrt köp med att man måste ha styvare stav än att man vill tjäna några gram vikt?

Säkert lättare att motivera det, men har ju hört av många att CT5 är värdelös för att den är så mjuk i jämförelse med de andra stavarna. Måste säga att jag tycker att uppgifterna från Swix hemsida förvånar, nog hade jag förväntat mig större skillnad mellan stavarna. (om uppgifterna nu stämmer)

Link to comment
Share on other sites

Hur mäter man styvheten på en stav då? T.ex. 30 mm är ju ett mått, men när sviktar det 30 mm och på vilken ledd?

Bra fråga, har ingen aning om hur man gör. Oavsett mätmetod borde ju Swix vilja visa att de dyrare stavarna är styvare än de billiga men så är ju inte fallet enligt deras egna uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Blir det inte så att en lättare stav inte behöver vara lika styv "dynamiskt" som en tyngre stav. Eftersom en tung stav har mer massa som ska bromsas av styvheten.

Om man stakar genom att huvudsakligen "dra" i kontrollremmen så riktas ju kraften "nästan" rakt igenom staven, så statiska styvheten borde ju inte behöva vara mycket. Men "svajet" som sker vid sättningen måste ju bromsas för annars är ju inte staven rak när man trycker på. Borde inte en tung stav svajja mer än en lätt och således behöva en högre styvhet än en lätt. Huruvida styvheten vid svaj kan kallas "dynamiskt styvhet" vet jag inte, men kanske.

 

Om mitt resonemang ovan stämmer så betyder ju att tex. CT3(78 gr/m) blir betydligt mindre svajig än CT4(93 gr/m) även fast dom är lika sytv(40 mm).

 

Kan ju i så fall vara en anledning till att folk klagar på CT5(110 gr/m), visserligen 42 mm styv då men den skillnaden är ju liten i förhållande till viktskillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan komplettera TT då jag gått från CT4 - CT3 och kör nu på CT2. Skillnaden mellan CT2 och de övriga två upplever jag som enorm och det beroende på vikt och på pendel. 4:an och 3:an känns riktigt ruffiga i jämförelse och mest tycker jag det märks i skate. Kanske pga för yviga rörelser. Sedan finns det också en skillnad till CT1 i form av ännu bättre pendel och något lägre vikt men för mig så är det inte motiverat att lägga ut nästan en tusenlapp till. CT2:an är tillräckligt bra för mig.
Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen införskaffat ett par CT2 team pga stavbrott på mina andra stavar som var ett par One way daimond storm. Huvaligen vad jag saknar One way staven, betydligt styvare och skönare pendel, längd på de båda paren är 170cm. Jag upplever ju CT2 staven att vara både tung och mjuk, men jämförelsen är ju visserligen inte mot CT1 ;)
Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet varför det inte blev nån ordentlig rea på CT1 och CT2:orna ifjol? Swix har ju ändrat kraftigt på designen till i år, så det borde ju ha varit läge att rea ut de gamla.

 

Anser att stavar är alldeles för dyra med tanke på hur lätt de brister. Så köper av princip aldrig stavar till fullpris.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet varför det inte blev nån ordentlig rea på CT1 och CT2:orna ifjol? Swix har ju ändrat kraftigt på designen till i år, så det borde ju ha varit läge att rea ut de gamla.

 

Anser att stavar är alldeles för dyra med tanke på hur lätt de brister. Så köper av princip aldrig stavar till fullpris.

Det var i alla fall rea på stavar hos Stadium i Karlstad. -50% gjorde gott när jag köpte mina CT1! Just nu har Oslo sportlager rea på fjolårets CT1. 1199NOK.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet varför det inte blev nån ordentlig rea på CT1 och CT2:orna ifjol? Swix har ju ändrat kraftigt på designen till i år' date=' så det borde ju ha varit läge att rea ut de gamla.

 

Anser att stavar är alldeles för dyra med tanke på hur lätt de brister. Så köper av princip aldrig stavar till fullpris.[/quote']

Det var i alla fall rea på stavar hos Stadium i Karlstad. -50% gjorde gott när jag köpte mina CT1! Just nu har Oslo sportlager rea på fjolårets CT1. 1199NOK.

Köpte också CT1or till halva priset på stadium i våras, efter att ha läst om det här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Någon kanske redan svarat på det, men har för mig att både leki och swix mäter styvhet i stavara med en kraft av 40 Kg i stavens riktning och då se hur mycket den böjer sig. har inte fattat hur lång staven ska vara då, men rimligen är typ 150cm någon form av standard.

 

någon som vet styvheten på nya swix triac?

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever inte CT2 som särskilt styv utan tvärtom för mjuk för mig (187 cm dryga 90 kg). Jämfört med CT1, Diamond Storm eller vilken Infinity-stav som helst är känns mjuk som en bambustav. Visserligen är CT2 stark, men en mjuk stav som aldrig går av är inte särskilt kul. Nu har jag vänner som gillar CT2, så möjligen beror det på hur lång o tung man är.
Link to comment
Share on other sites

Jag upplever inte CT2 som särskilt styv utan tvärtom för mjuk för mig (187 cm dryga 90 kg). Jämfört med CT1, Diamond Storm eller vilken Infinity-stav som helst är känns mjuk som en bambustav. Visserligen är CT2 stark, men en mjuk stav som aldrig går av är inte särskilt kul. Nu har jag vänner som gillar CT2, så möjligen beror det på hur lång o tung man är.

Du är två centimeter längre än mig men vi håller nog ungefär samma vikt. Jag har aldrig upplevt CT2 staven som för mjuk även jämfört med CT1 så skillnaden sitter nog i staktekniken skulle jag gissa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...