Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snö i Luleå...


deas

Recommended Posts

Är det någon som kan ge en RIKTIg rapport från ormberget. Hur ser det ut, vilka spår kan man åka? Är det klassiskt eller skate som gäller?

 

/Slö

Jag har nu åkt tre kvällar i rad 17.5-21 km. Jag åker enbart på bortre slingan på 5.4 an, dvs ett varv är 3.5 km. Jag åker in Hagaviksvägen där man kan köra ända fram till spåret med perfekta förhållanden för parkering. Det betyder start i nedersta delen av theH backen. JAG tycker att det är närmast perfekt att åka klassiskt i förhållande till att det inte är mer snö. Jag har inte märkt något genomslag men skulle ändå inte åka på finskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Var ute idag och körde en 25 kilometer i dagsljus. Spåren är OK för den snömängd som finns men dom är absolute inte BRA. Då det är så lite snö så gräver stavarna upp sten och grus. Där vi har skottat är det bättre. Den snö som skottats in är dock "socker" snö dvs den binder inte ihop med den gamla snön. Med ett par gamla skidor och rullskidstrugor funkar det dock helt ok. Ta det bara lungt i zinksundet. Där finns det gått om sten, håll till vänster där är det bäst förhållanden tacka vare en plogkant.
Link to comment
Share on other sites

Var ute idag och körde en 25 kilometer i dagsljus. Spåren är OK för den snömängd som finns men dom är absolute inte BRA. Då det är så lite snö så gräver stavarna upp sten och grus. Där vi har skottat är det bättre. Den snö som skottats in är dock "socker" snö dvs den binder inte ihop med den gamla snön. Med ett par gamla skidor och rullskidstrugor funkar det dock helt ok. Ta det bara lungt i zinksundet. Där finns det gått om sten, håll till vänster där är det bäst förhållanden tacka vare en plogkant.

Jag undviker att åka ner till zinksundet av denna orsak (häligt att kunna skylla på detta för att undvika den tunga uppförsbacken efter zinken...) så på den 3.5 km. slinga jag nu mest åker är det minst sagt OK men som speedzone säger känns det lite sockrigt i spåret. Det går även bra att åka ner till Hertsön och till skjutbanebacken så det finns tom en del att välja på.

Första gången jag åkte fick jag sällskap av JanH och hans sällskap hade tydligen positiv inverkan på mig, det ryggont jag inledningsvis kände av gick nästan över efter några km. åkning med honom. Ett mirakel. Tyvärr har jag då och då känning av detta så det blir kanske att besöka deas klinik. Han fixar det garanterat.

Link to comment
Share on other sites

Var igår kväll och inspekterade vattenledningen som skall förse konstsnöspåret på ormberget med vatten. Man har fortfarande inte lagt ner något rör i vattnet nere vid viken samt att inga pumpstationer har installerats. Vi kan ju fetglömma att dom kan börja spruta imorgon. Det är minst 1-2 veckor kvar innan dom kan börja.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kul med nytt spår på Hertsö-berget!

 

Påminner om en svunnen uppväxttid då Luleå Gjutraren drog egna spår på det berget pga att Ormbergsspåren ansågs så platta att det inte var lönt att köra tävlingar på dem.

 

Nu i dessa seedningsloppstider med tokplatta banor som ideal framstår ju Ormbergsspåren som rejält kuperade :-)

 

Det är alldeles oavsett ett fantastiskt fint spårområde och dessutom lättillgängligt. Var och kollade lite på byggnationerna när jag var uppe på besök i somras, skall bli kul att provåka de nya spåren!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...