Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dubbla knogar!


globe86

Recommended Posts

Hej,

det ser ju ut som den utskurna delan av remmen precis bakom den extra knogen trycker ganska mkt, dvs du får inte så jämt tryck fördelat på handen. Om jag vore Vasa elelr Lars-Erik skulle jag ge mig ut på en extra runda, för detta är resultate avett stort nötande.

 

Det enda sätt att bli av me det är att inte nöta nått mer. prova limma ett tunn liggunderlag (finns supertunna billigt på tex jyst)på insidan, eller försök hitta en annan modell. Kanske en med några år på nacken?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Willie: Jag har provat att ha remmarna på massa olika sätt! Har provat olika märken också! Det jag funderar på nu är att gå ner på storlek SMALL och se om det kan bli bättre!

 

Björnen: Ska prova att mixtra lite med remmarna och skära ut om det inte löser sig på annat sätt! Tex en storlek mindre till... Har ej provat "vanliga" remmar... Är inte de typ bara vanliga snören? Klarar man av att maxstaka på sådana ?

 

 

Deas: Hehe japp är ju där det blir mest tryck oavsett om jag kör SWIX, OnEWAY, Skigoo eller Madshus remmar...

 

Oki oki ska försöka mixtra lite! Menar du att jag ska sätta liggunderlaget mot på kontrollremmen där knölen är eller att sätta den på andra sidan för att få mer jämt fördelat?

 

Ska även prov storlek small som sagt! Är det vätska eller brosk i knölarna ? Har ju lika på båda sidor? Även om de nu inte blir bättre är de bara att "nöta" på ändå och äta smarta? Inget som blir "farligt eller skadligt på nå vis?

Link to comment
Share on other sites

Det har ju stakats ganska fort med vanliga remmar tidigare så helt odugligt kan det väl inte vara.

Liiite tjockare än snören.

Du får pröva nu på stakmaskinen för den har denna typ av remmar, dock ostoppade.

 

http://www.altiusguns.com/catalog/images/swixstrap.jpg

 

http://www.altiusguns.com/catalog/images/exelBiath1.jpg

 

http://www.skinnyskis.com/Images/products/Products/Accessories/Straps/Oneway_Strap_medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ett par nya Madshus Remmar storlek M på stavarna nu! Återstår bara att testa! Efter att snösäsongen har jag kunnat konstatera att "vanlig" skidåkning med mycket frånskjut och diagonal och lite stakning funkar relativt bra ! Men direkt jag börjar brutalstaka är de kört! På mina intervaller förra veckan trodde jag knogen skulle gå och värka sönder! Eller inte knogen heller utan strax nedanför ! Måste försöka ta en bild eller nåt...

 

Provade remmarna lite smått i garaget och de såg mörkt ut! Funderar på om jag ska beställa ett par till och då storlek S! Undra om det kan vara något för mig... Eller blir de på tok för smått och bortkastade pengar ? Nu börjar motivationen tryta när varje staktag blir en plåga!

Frugan har storlek S. (På remmarna alltså) Har testat med min hand där (storlek 7-8) och det kan nog bli rätt tight. Prova med Madshus eller Swix skidskytterem istället. Funkar ju för Björndalen.

Link to comment
Share on other sites

Willie: Jag har provat att ha remmarna på massa olika sätt! Har provat olika märken också! Det jag funderar på nu är att gå ner på storlek SMALL och se om det kan bli bättre!

 

Björnen: Ska prova att mixtra lite med remmarna och skära ut om det inte löser sig på annat sätt! Tex en storlek mindre till... Har ej provat "vanliga" remmar... Är inte de typ bara vanliga snören? Klarar man av att maxstaka på sådana ?

 

 

Deas: Hehe japp är ju där det blir mest tryck oavsett om jag kör SWIX, OnEWAY, Skigoo eller Madshus remmar...

 

Oki oki ska försöka mixtra lite! Menar du att jag ska sätta liggunderlaget mot på kontrollremmen där knölen är eller att sätta den på andra sidan för att få mer jämt fördelat?

 

Ska även prov storlek small som sagt! Är det vätska eller brosk i knölarna ? Har ju lika på båda sidor? Även om de nu inte blir bättre är de bara att "nöta" på ändå och äta smarta? Inget som blir "farligt eller skadligt på nå vis?

Jag skulle nog sätta underlaget där du har knölen. Ett alternativ är ju att bygga upp runt knölen med liggunderlag så du inte får nått tryck.

Jag skulle tro, utifrån bilderna, att det inte är vätska utan en slaggs ärrvävnad. Om man röntgar så kommer det inte synas speciellt mkt, dvs det innehåller ingen förbening eller så. Brosk bildas det aldrig..

Link to comment
Share on other sites

Willie: Jag har provat att ha remmarna på massa olika sätt! Har provat olika märken också! Det jag funderar på nu är att gå ner på storlek SMALL och se om det kan bli bättre!

 

Björnen: Ska prova att mixtra lite med remmarna och skära ut om det inte löser sig på annat sätt! Tex en storlek mindre till... Har ej provat "vanliga" remmar... Är inte de typ bara vanliga snören? Klarar man av att maxstaka på sådana ?

Inte direkt snören. De är väl någon cm breda. Jag körde med sådana tills ifjol och har väl inte märkt någon större skillnad. Har du tänkt dig att maxstaka hela VL? Det är väl bara om du ser Vasa på upploppet som det blir aktuellt.

 

Deas: Hehe japp är ju där det blir mest tryck oavsett om jag kör SWIX, OnEWAY, Skigoo eller Madshus remmar...

 

Oki oki ska försöka mixtra lite! Menar du att jag ska sätta liggunderlaget mot på kontrollremmen där knölen är eller att sätta den på andra sidan för att få mer jämt fördelat?

 

Ska även prov storlek small som sagt! Är det vätska eller brosk i knölarna ? Har ju lika på båda sidor? Även om de nu inte blir bättre är de bara att "nöta" på ändå och äta smarta? Inget som blir "farligt eller skadligt på nå vis?

Min kommentar råkade komma mitt i ditt inlägg, ber om ursäkt, ska aldrig försöka med något nytt. ;) Den börjar med "Inte direkt snören."

Link to comment
Share on other sites

Globe: Jag skulle ha lättat 1-2 cm på kontrollremmens infästning i staven så att du kan stoppan in din hand längre i kontrolremmen.

 

På mina stavar kan jag trä in händerna så att hela tummbasen är genom hålet och kardborreremmen är runt handleden och inte som i ditt fall mer runt själva handen.

 

Lite svårt att förklara med ord men detta borde lösa ditt problem med tryck på pekfingrets mcp-led.

/phanton

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte att du kan ha så små remmar! Jag har också storlek 8 i handskar och har verkligen inga stora händer snarare tvärtom. Jag får nätt o jämnt in händerna i kontrollremmarna o då har jag large (L) på dessa. Har både Oneway o SWIX.

 

På bilden ser det ju ut som du inte får in handen ordentligt i remmen.

Småpojkar....små händer...;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du bör följa Phantons råd. Tills du blir av med smärtan, prova följande:

När du vrålstakar kan du som omväxling (mot förnuftet) greppa runt staven. Om du bara låter remmarna ta belastningen, vill gärna handleden vikas uppåt lite. Detta gör att trycket på knogen blir än hårdare.

Jag har själv stl. 10 i handskar ock L på remmarna. Släpp loss remmen så du får handen

längre in och dra fast runt handleden ;)

Link to comment
Share on other sites

Annars får du skaffa sådana här, det som Lars-Erik eventuellt tänkte ha som ett av sina "hemliga vapen". ;)

På så vis slipper du alla möjliga konstiga kontrollremmar.

Frågan är om de håller för brutalstakning à la globe. :/

 

http://www.kuzmin.se/prshop/img/p/17-70-thickbox.jpg

Link to comment
Share on other sites

Haha oki fränt :D Jag provade mina SWIX igen och drog dom ändå bak runt handleden... Såg inte ut som de skulle bli nå tryck då mot knölen... Men de va ju dom ja hade när de uppstod...De måste ha glidit... Ska prova dom igen och verkligen DRA ÅT så långt bak de bara går!

 

Funderar på om det kan ha något att göra med att jag förut när jag stakade vinklade handlederna inåt mot varandra vilket jag nu inte gör...

 

Eftersom alla kan ha remmarna måste jag ju gjort något konstigt hela jäkla sommarn!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det kan ha något att göra med att jag förut när jag stakade vinklade handlederna inåt mot varandra vilket jag nu inte gör...

Du har inte fått senknarr av det?

Fick det när jag vinklade handleden när jag paddlade.

 

Även om det inte syns så bra på bilden ovan så är det små öglor i handskarna som man hakar på stavarna, ungefär som Leki.

På så vis slipper man kontrollremmarna, men funderar själv på hur tåliga de är.

Och istället så måste ju handskarna passa då istället.

Link to comment
Share on other sites

Oki oki ! Nej inge senknarr har jag fått bara mina knölar :D

 

Intressant de där med Kuzmin handskarna.. Men jag vetefan om de funkar ... Måste ju bli helt konstigt när man trycker på i stakningen..antar att diagonal funkar fint och stakning med frånskjut, men det blir ju långt ifrån lika mycket tryck som i stakningen då!

Link to comment
Share on other sites

Testa såna?

http://www.sportalbert.de/images/shop/11LE87441717.0.jpg?b=290&h=290http://www.sportalbert.de/images/shop/11LE635-85003.0.jpg?b=290&h=290

(Bilderna hämtade från sportalbert.de)

 

Lekihanskarna/handtaget kan vara lösningen på ditt problem, tror inte det blir nåt tryck på knogarna med dem. Dessutom kommer du att tjäna tid vid drickastationerna på Vasaloppet :o.

 

Lekihandskarna med öggla ser nog starkare ut än Kuzmins variant. Har dock ingen aning om hur hållbara de är. Det verkar iaf funka för världseliten i skidskytte, men de är ju sponsrade och behöver ju inte betala ifall de brutalstakar sönder ögglan. Handskarna är nämligen svindyra :(

 

Har själv länge varit sugen på att skaffa Leki. Tycker deras snabbkoppling är skitsmart. Har dock inte ännu blivit av, men kanske till julkapp åt mig själv..?

Link to comment
Share on other sites

Testa såna?

http://www.sportalbert.de/images/shop/11LE87441717.0.jpg?b=290&h=290http://www.sportalbert.de/images/shop/11LE635-85003.0.jpg?b=290&h=290

(Bilderna hämtade från sportalbert.de)

 

Lekihanskarna/handtaget kan vara lösningen på ditt problem, tror inte det blir nåt tryck på knogarna med dem. Dessutom kommer du att tjäna tid vid drickastationerna på Vasaloppet :o.

 

Lekihandskarna med öggla ser nog starkare ut än Kuzmins variant. Har dock ingen aning om hur hållbara de är. Det verkar iaf funka för världseliten i skidskytte, men de är ju sponsrade och behöver ju inte betala ifall de brutalstakar sönder ögglan. Handskarna är nämligen svindyra :(

 

Har själv länge varit sugen på att skaffa Leki. Tycker deras snabbkoppling är skitsmart. Har dock inte ännu blivit av, men kanske till julkapp åt mig själv..?

Vars kan man köpa leki handtagen? Tycker dom verkar kanonsmarta! och sköna!

Link to comment
Share on other sites

Vars kan man köpa leki handtagen? Tycker dom verkar kanonsmarta! och sköna!

Tror du måste beställa dem från Tyskland.

Finns t.ex. www.sportalbert.de eller dessa:

http://www.leki.de/392-Online-shops.htm

 

Swix, Skigo, Exel och One Way verkar ha portat Leki från den nordiska marknaden.

Hittade dock lite Leki här:

http://www.udenssport.se/sv/product/1768/Leki-HM-Carbon

Link to comment
Share on other sites

Hade problem med Swix-remmarna och ena knogen oxå. Bytte till One-way på Team-Sportia (200:-). One-way remmen löste problemet för mig.

Hehe, det var Oneways remmar han började karriären med.

Så kör han med det igen så är väl cirkeln sluten! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...