Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cyclocross eller mtb + racer?


BjörnJonsson

Recommended Posts

Lite offtopic men tänkte ändå att det borde finnas några som har kunskap samt erfarenhet om dessa alternativ! hade tänkt införskaffa mig 1 cykel eller 2 för att göra träningen mer varierad och rolig helt enkelt. Frågan som följer är ska man köpa en cyclocross (ca 20 000:- ) + racerdäck eller en mtb(11 000:- ) och en racer (14 000:- ) ! hade tänkt köra asfalt och grusväg. grusvägar finns det väldigt gott om med varierad kvalité men sämre med stigar.!

 

Kommer man om man köper en mtb att tycka den är alldeles för "långsam" och därför blir det en garagepryl? vad tror ni?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Lägg alltihop på en lätt och fin MTB! I alla fall om du inte tänkt delta i cykeltävlingar på asfalt eller ska köra ihop med någon racerklubb.

Jag började med racer för att köra Vätternrundan men köpte sedan en MTB. Racern står numera uppställt på en trainer i träningsrummet året runt. Det är ju bra att kunna värma upp lite på den men det känns lite onödigt att göra det på en Bianchi med full Dura-Ace...

Nästan oavsett vart jag ska köra så föredrar jag MTB. Även på rena asfaltsträckor för asfalten som läggs nuförtiden är så grov att racern är som att sitta på en vibrator. Och det uppskattas möjligen av tjejer. ;)

Det går väl lite saktare. Håller kanske 27-28km/h i snitt på en 9 mils asfalttur på MTB mot 31-32km/h på racern. Men vad gör det?

 

MTB ger en valfrihet att cykla överallt, asfalt, grusvägar och stigar. Och det finns massor av tävlingar att välja på om du skulle blir sugen på det. Eller om du vill testa på multisport.

 

Nu på hösten är det bara att sätta pannlampan på hjälmen och sticka ut i skogen. Hur kul hade det varit att åka efter en blöt och mörk asfaltväg på en racer?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade lite av dina funderingar också. Jag köpte en mtb och en racer till slut i början på sommaren. Nu blev det mest mtb inför cykelvasan (snittade lite drygt 20 km/h). Jag tycker nog att jag kan hålla bra fart med den på asfalt, ligger mellan 25 - 28 km/h på längre sträckor.

 

Mitt råd är i så fall att köpa en MTB först och se om inte det räcker. Mtb:n tränar överkroppen och balansen också om du hittar några dåliga stigar. Det finns väldigt många begagnade till bra pris, både racer och mtb på Blocket.

 

TT hann lite före mig! (Det var lyxigt med en Bianci med Dura-ace som motionscykel!)

Link to comment
Share on other sites

MTB är hur roligt som helst.Jag köpte en FELT cykel från blocket för 5000 kr.

Eftersom jag har en liten grabb så brukar han få sitta bakom...

Eller så sticker jag ut i skogen på ställen som jag inte trodde gick att cykla uppför...

Min racer cykel står i förrådet för de mesta.

Link to comment
Share on other sites

okej ! Ja isf får det nog bli både och! :) Är sugen på mtb men även kunna samköra med den enorma hög racercyklister som existerar i Storuman (Ferry bland andra)! Vad tror på för mtb då? http://www.merida.se/birkebeiner-speed-d.168121.no.html

 

Bra köp?

 

Även sugen på trek 6300 (cykelvasa cykeln)

 

Vet ju att man bör satsa iaf på shimano 105 komponenter till racern.. vad gäller vid mtb? för mig känns det ändå som 25k är ett tak och att jag gärna lägger lite extra krut på racern. typ en merida 904 road race!

Link to comment
Share on other sites

Nja, säger jag om den Meridan. Ingen bra gaffel och för tung.

Tycker att Shimanos SLX komponenter verkar rätt ok med tanke på priset. En Rockshox eller ännu hellre Foxgaffel är väl inte fel heller.

Du får en ny Scott Scale 35 med carbonram, Foxgaffel och SLX-komponenter för drygt 15k på rea nu. (Såg den på blocket).

 

Lägger du 25k på MTB får du en Scott Scale 10 och då hänger du med Ferry fast han har racer. :)

Link to comment
Share on other sites

Du får nog lägga på 25 för att få en scale 10...;)

 

Har själv en scale 30 som jag är grymt nöjd med...fick pynta 20 för den...;)

 

35:an är ett bra val... Du får en bra ram som du kan "växa i"...

Sedan är det bara att byta komponenter allt efter som dom slits...

Link to comment
Share on other sites

Som gamal ärrad cykelhandlare ger jag mig in i leken :)

 

Tankar vid inköp av 1st cykel:

 

Om din ambition är att hänga med racercyklister som tränar på asfalterade vägar är valet en racercykel och inget annat. Varför åker landsvägscyklister med racercyklar? Jo för att de är bäst på landsvägen helt enkelt.

 

Om du vill ha en allroundcykel som där du blandar landsväg med grusväg och kanske större stig är onekligen en Cyclecross en coolt val. Ute i Europa har hårda män sedan urminnes tider kört stenhårt i lera, regn och rusk. När det inte gått att cykla har man slängt upp cykeln på axeln och kutat av fan. En fin cyclecross är nära en racer på landsväg (med sådana hjul) och den funkar kanon på grusväg och större stig.

 

Om du köper en MTB får du en cykel om tar dig ut i skog och mark. En träning som är väldigt lik längskidåkning vad gäller pulsbelastning. Du kan cykla landsväg men du kommer bli ohjälpligt efter en racercyklist men det funkar. En MTB är för terräng helt enkelt.

 

Tankar vid 2st cyklar:

 

Rätt enkelt svar, 1 racer och 1 MTB. Är onekligen en svårslagen kombination även om Cyclecrossen är ett coolt val.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...