Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Däcket lossnar från fälgen!


Pask

Recommended Posts

köp nytt är det bästa. Men om du vill måste du först blästra fälgen lägga på rätt sorts lim innan alu. börjar oxidera därefter trycka på gummit.

 

Genom att alltid köra slut på däcken kommer du att få sämre teknik. Nya hjul ger bättre teknik. Snålheten bedrar visheten.

 

Billiga bra gummiskate hjul har Eagle-sport. ring importören 0761-644870 där får du mest för pengarna

Link to comment
Share on other sites

Hej Pask!

 

Jag skulle avfetta ordentligt med IPA (isopropanol) eller helt ren alkohol (ej T-röd då det lämnar rester efter sig) och testa med ett kontaktlim av bra kvalitet.

 

Aluminiumoxiden är inget du skall försöka ta bort, den kommer tillbaks igen så snabbt att du aldrig hinner limma så limmet måste bita i oxidskiktet.

 

Annars kan ett samtal till Loctites tekniska support säkert ge dig förslag på någon av deras produkter. Har hjälpt mig flera gånger både privat och i jobbet.

 

Mats E :-)

Link to comment
Share on other sites

Mina klassiska skidor har jag lagat med Liqui Sole och Sho Goe, då ena skidan hade snedslitna hjul på insidan. Liqui sole är riktigt slitstarkt, men härdar långsammare och vill därför rinna. Shoe Goe rinner inte alls, bara att dra på och försöka få jämt innan det börjar härda. Som ytskikt la jag ett tunt lager Ligiu sole, dock lite halt vid regn i början, men det slits snart till.

 

Varför köpa nytt, om de gamla hjulen inte är utslitna, prova att laga innan du slänger dem.:)

Link to comment
Share on other sites

köp nytt är det bästa. Genom att alltid köra slut på däcken kommer du att få sämre teknik. Nya hjul ger bättre teknik. Snålheten bedrar visheten.

Varför får man sämre teknik av att köra på slita hjul? Jag tycker att körning med hjul som är nerslitna är mer likt skidåkning på snö. Nya hjul är ju väldigt toppiga och svåra att hålla balansen på. Ett par skejtskidor är ju åtminstone 40 mm breda, ett par nya hjul har ju inte mer än kanske 5-6 mm understödsyta.

 

Dessutom är det resursslöseri. Bättre att spara på sina pengar och på jordens resurser genom att slita ut sina prylar innan man slänger dem.

 

Jag skall testa med kontaktlim.

Link to comment
Share on other sites

Testa du olika lim något kommer att säkert att fungera, lycka till.

Tänkte bara att köpa lim mm och det skiter sig så kan det vara billigare till slut att köpt nytt som fungerar direkt.

Det jag menar med att man sabbar tekniken är att dåliga hjul ger dåligt grepp och är ofta lite sneslitna som i sin tur gör att det blir ett bra skär. Jag tycker personligen att bra hjul gör att tekniken liknar mer skidtekniken bättre än att bråka med utrustningen.

Det kan stämma om du åker på gamla snorlosker till skatskidor på vintern. Men bra vinterskateskidor är som att åka skate racehjul. Men det är upp till varje person att avgöra vad den tycker är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Det jag menar med att man sabbar tekniken är att dåliga hjul ger dåligt grepp och är ofta lite sneslitna som i sin tur gör att det blir ett bra skär. Jag tycker personligen att bra hjul gör att tekniken liknar mer skidtekniken bättre än att bråka med utrustningen.

 

Det kan stämma om du åker på gamla snorlosker till skatskidor på vintern. Men bra vinterskateskidor är som att åka skate racehjul. Men det är upp till varje person att avgöra vad den tycker är bäst.

Ja, då har vi lite olika erfarenheter på detta område. Jag växlar sida på rullskidorna inför varje träningspass, så att hjulen blir jämnt slitna (hade vi nu haft en bildfunktion här på Skidforum kunde jag illustrerat med ett foto!). Nya hjul har en toppig profil, ungefär som den spetsiga sidan av ett ägg. Slitna hjul har en flackare profil, som äggets trubbiga ände eller ännu plattare. Det gör att det är lättare att hålla balansen på ett par slitna hjul.

 

Att det skulle vara skillnad i grepp på nya och slitna hjul har jag aldrig märkt, inte på träningshjul av gummi i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...