Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor - 2:or eller 3:or?


Hedjoh

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderar på att skaffa skaterullskidor men är lite fundersam på vilka hjul som man ska satsa på. Det är andra året jag kör klassiska rullskidor (Swenor carbonfibre med 2:or) och i fjol körde jag en hel del inlines med stavar vilket var roligt men det blev mest 4:ans växel eftersom det gick så fort. När jag kör 2-milspass på mina Carbonfibre ligger jag mellan 3.00-3.20/km och kör i stort sett bara stakning.

 

De rundor jag kör är väldigt flacka och jag vill kunna köra en hel del på 3:ans växel vilken jag behärskar dåligt på snö. Gillar mina Swenor och kan även tänka mig såna skaterullskídor. Har sett i andra inlägg att man ska satsa på längre skidor >600 mm för att få mer skidlik känsla.

 

Ser fram emot råd från er som har erfarenhet!

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Det är ej så stor skillnad mellan 53cm och längre stommar för skidlik teknik. Mitt råd är köp lite mer lättrullande gummihjul (inte täv) men lätt rullat så du orkar åka på ett bra sätt. En 53 cm stomme är smidigare. Det är då även lätt att bara köpa till tävhjul om du någon gång skulle vilja prova att tävla.

Mest för pengarna får du om du köper Eagle-sport XT-skate samma stomme som tävskidan. Det som skiljer är lackeringen.

Om du däremot föredrar riktigt tungrullat och lite längre stomme som tyvärr är lite dyrare men mycket bra. Då rekommenderar jag Marwe.

Marwe kanske inte den skönaste skidan men den har mycket bra stänkskydd och enda skidan på marknaden som har mycket bra skydd för lagren.

Link to comment
Share on other sites

Flacka rundor och 3:ans växel, då behöver du lite trögare hjul. Jag har i höst kört med tröga bak och 2-or fram. Det går ganska sakta, men man får köra mycket i 3:an.

 

Trögheten skiljer en del mellan olika hjultillverkare. Origanalhjulen på mina Pro-Ski var 3-or runt om, och det gick bra. Sedan bytte Pro-Ski hjultillverkare, och de tröga hjulen blev ännu trögare. Dessa nyare med alufälg kör jag på nu, men jag skulle inte palla att köra på tröga runt om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...