Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grus på cykelbana - hur illa sliter det hjulen?


Inge_Rull

Recommended Posts

Hej!

 

Är det någon som vet om utslängt grus på cykelbanan sliter illa på hjulen?

 

Vad jag hört så samlar man upp sådant grus och återanvänder det flera gånger varför gruset blir ganska "vasst", vilket kan vara problem för cyklister och fler punkteringar på hjulen.

 

Är det problem också för rullskideåkarens hjul.

 

mvh, Inge

Link to comment
Share on other sites

Det är ju solida hjul på (de flesta) rullskidor så det är väl om det blir lite hack då i gummit men har inte direkt märkt det. Är det söligt så är risken att det dras in smågrus/sand i lagren.

 

Stora problemet tycker jag är att det kan ta tvärstopp när en sten dras upp mellan hjul och stomme och kilar sig, inget man vill ska hända i för hög hastighet...

 

Link to comment
Share on other sites

Använder man luftfyllda däck som jag så är resultatet en komfortabel resa på cykelvägarna trots gruset, och inga tvärstopp men risk för just punkteringar på vass grus. Hade dubbelpunktering i våras under en tur - men två reservhjul med mig. Nu har jag Roadstar/Black Armada däck (dvs samma som sitter på på Powerslides olika crossinlines) som är mycket tjockare - vi får se hur det går när gruset läggs ut.
Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört så samlar man upp sådant grus och återanvänder det flera gånger varför gruset blir ganska "vasst", vilket kan vara problem för cyklister och fler punkteringar på hjulen.

Tvärt om har jag hört. Man återanvänder inte gruset eftersom de vassa kanterna nöts ner när gruset används. Man vill ha vasst nykrossat grus för bästa effekt mot ishalka.

 

Jag har kört mycket på grusade vägar. Det är ett irritationsmoment, men jag tror inte att det skadar hjulen. Glaskross har jag däremot haft som har skuit sönder ett hjul (gick dock bra att använda ändå, trots ett stort hack).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...