Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det går för sakta!


apelsin

Recommended Posts

Hej, är ny på forumet och här följer en kort presentation; 44-årig hästtjej som älskar fjällen och som har bestämt sig för att åka Öppet Spår!

Har åkt en del skidor men främst i fjällen, löptränar och varje dag blir det en tur på pållen.

 

Nu till problemet; efter att ha flyttat till den södra delen av vårt land inser jag att här krävs det rullskidor! Har inköpt dessa och provåkte idag 8,6 km på den usla tiden 51 minuter! Skäms!

Varför går det så sakta? Har inget problem med orken, tvärtom kändes det inte jobbigt alls men det berodde väl på den lusiga farten. Misstänker att min teknik är mkt. dålig.

Det var inget kul! Måste man åka rullskidor?

Älskar löpningen, inget problem att springa långt och helst i terräng. Är det vettigt att springa med stavar?

Hoppas på tips och råd. / Apelsin

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för rullskidor? Märke och eventuellt rullmotstånd?

Och hur åker du, stakar eller diagonalar?

Nu är det ju inte optimalt att åka med tanke på att det rullar trögare ju kallare temperaturnålen visar, verkar som alla börjar nu och jag som just lagt rullskidorna på hyllan.

Sedan beror det även mycket på underlaget, slät fin asfalt jämfört mot trögrullad beläggning där det ser ut som sjöstensplattor på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Hej apelsin!

Jag började också med rullskidor nu i höst och det gick trögt i början. Balansen och tekniken var urusel, men nu går det bättre. Övning ger färdighet. Det svåra är att bromsa ...

 

Om det inte är kul efter några försök är det kanske dags att göra någonting annat. Det ska vara kul att träna, tycker jag. Rullskidor är så likt skidor som det kan bli på barmark så det är utmärkt träning. Ge det en chans:)

 

Springa med stavar är också bra. Skidgång med långa steg och älglufs (eller älghufs) är utmärkt träning. Det står lite om det här och instruktionsvideo:

http://hjarnfysik.blogspot.com/2010/08/alglufs-och-skidgang.html

Link to comment
Share on other sites

Om det var första gången är inte 6 min-fart dåligt - även om det är likt snöskidåkning är det ändå inte samma sak. Ge rullskidorna en chans, åtminstone en gång/vecka, så att du lär dig att behärska rullskidåkningen hyggligt. (du borde ha nytta av din ridning med tanke på balansen)

 

Vintrarna i södra Sverige är opålitliga, gångna vintern var med största sannorlighet ett undantag, och därför är rullskidor ett måste under snöfria delar av vintern. Anledningen är att man inte vill förlora det man tränat upp på snö och då är rullskidorna hjälpmedlet att uppehålla sin snöstandard. All träning är inte kul tex tycker jag att skidgång i slalombacke är "ett nödvändigt ont" jag kör det max 2 ggr/månad

Link to comment
Share on other sites

Jag bedriver själv ett projekt för att få upp farten på rullskidorna. Det finns såklart en mängd tips och teorier men för mig handlar det just nu om att öka stak-frekvensen. Dvs staka oftare.

 

Man kan se att många bra tjejer har en klart högre frekvens i stakningen än män i samma tidsklass. För att kompensera styrkan. Fick själv uppleva detta på E18 loppet då jag ett tag hängde på loppets damtvåa och upplevde att hon stakade 4 tag på mina tre.

Link to comment
Share on other sites

det finns inget som kan utmana rullskidor när man pratar om stakningen.. Du får mycket styrka och bra balans. Att det inte går så fort kan mycket bero på tekniken och framför allt ingen vana.

Att gå och löpa med stavar är ett utmärkt sätt att träna! Det gäller lite mer om styrkan (du gör långa och inte så ruskigt snabba steg och när du löper till en tuff uppförsbacke då får du mycket styrkan i överkroppen.. Det gäller också om rätt tekniken, du bör vrida benet som "frånskjuts", inte böja benet i knäet, använda stavar på rätt sätt (det liknar sig mycket till klassisk stil). Men det är bara en del av träningen. Du kan cykla som utmärkt är för att få bra uthållighet (som behövs mycket på just Vasan), du kan styrketräna men rullisar är det bästa sättet tycker jag. Du kan eventuellt byta hjulen för snabbare. Det finns olika modeller - snabba tävlingshjul som går lätt som ingenting men som man får ingen styrka från träningen eller långsammare ev. mycket långsamma.

Link to comment
Share on other sites

Ett vanligt "fel" som nybörjare gör är att köpa billiga Everest skidor på Stadium. Dessa skidor dödar effektivt åkglädjen, speciellt om man är arm- och konditionssvag.

 

Om det är så att du köpt dessa skidor så är mitt råd att du tvättar av dem, går tillbaks till affären och byter upp dig till en dyrare skida. Köper du en skida som kostar 1000-1500 kronor mer kommer du få mer nöje av dina skidpass.

Link to comment
Share on other sites

Ett vanligt "fel" som nybörjare gör är att köpa billiga Everest skidor på Stadium. Dessa skidor dödar effektivt åkglädjen, speciellt om man är arm- och konditionssvag.

Vad fan ska man åka på då?!? :D hehe. Att aktivera rygg, mage och ben kräver ju mer teknik :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och goda råd!

Det är klart att jag ska ge rullskidorna en chans. Man får inte vika ned sig bara för att det går dåligt i början!

Vasa; jag åker på Pro Ski C2. Gillar dom skarpt, ska bara lära mig att åka lite bättre. Jag stakade hela vägen när jag provade. Underlaget var gång/cykelbana med massor av löv och kvistar.

Johan R; Som sagt, klart jag ska ge rullskidorna en chans. Men det där med älglufs såg MKT intressant ut! Klart i min smak.

Volevodin; Ja, det var första gången jag åkte nånsin. Ridningen ger precis som du säger bra balans (speciellt om man som jag oftast sitter på mera fartfyllda hästar) och även superbra bål-styrka. Lite arm muskler har man ju fått också efter 35 års mockning..

bestefar; jaha, då är det bara att staka på!

Petr; jag ska testa att löpträna med stavar. Jag förstår att uthålligheten är viktig. Har inga problem att springa ca 20 km, men när det gäller löpningen kanske jag ska testa att vara ute längre i tid istället för att stirra mig blind på sträckan?

 

Nu blir det sova och sen upp och släppa ut pållarna!

Link to comment
Share on other sites

Var ute idag och körde. Ca 1 min/km långsammare än i somras och då anser jag formen bättre nu än då. Så blöt asfalt, löv, sand och temperatur o.s.v. har stor betydelse för hur långsamt det går. Så bry dig inte allt för mycket om att det går långsamt. Viktigast är att få ordning på tekniken.

 

Verkar som om de flesta börjar åka rullskidor på senhösten. Mycket roligare att köra på sommaren enligt mig. Jag har börjat köra mer skidgång och stavlöpning.

Link to comment
Share on other sites

Håller med! Härliga sommarkvällar när de börjar svalna lite gentemot värmen på dagen är helt underbart att staka sig fram på! Stavfästet biter bättre vilket jag tycker är väldigt viktigt! Förstör otroligt mycket när man slinter med stavarna! Så håll dom vassa med en diamantslip från Biltema för ca 70 kr :D
Link to comment
Share on other sites

Var ute idag och körde. Ca 1 min/km långsammare än i somras och då anser jag formen bättre nu än då. Så blöt asfalt, löv, sand och temperatur o.s.v. har stor betydelse för hur långsamt det går. Så bry dig inte allt för mycket om att det går långsamt. Viktigast är att få ordning på tekniken.

 

Verkar som om de flesta börjar åka rullskidor på senhösten. Mycket roligare att köra på sommaren enligt mig. Jag har börjat köra mer skidgång och stavlöpning.

jag håller absolut med dig.

Det kändes som om jag hade klister under mina skidor... trodde jag hade blivit sjuk eller något sist jag var ute.

 

gick så otroligt sakta!

 

Under sommaren var det otroligt kul att köra!

Link to comment
Share on other sites

Att det går trögare, långsammare och tyngre ju kallare det blir har man ju märkt,

men hur mår hjullagren när det kryper ner under nollan och vi har -minus grader?

Slits de fortare?

De borde kanske snarare må bra då de får kylning? I varje fall är det nog inte minusgrader inne i hjulen när du åkt en liten bit.

Annars är det regn/blöta och om det kommer in sandkorn/smuts innanför metallbrickorna som förstör lagren.

Är det riktigt kallt ska du nog inte hoppa på skidorna då metallen blir sprödare.

Link to comment
Share on other sites

3 Negativa saker med rullskidåkning just nu.

 

1.Svårt att få fäste (bakhalt)

2.Riktigt svårt att få fäste med stavarna.....

3.Hjulen rullar sämre.Tiderna blir sämre

 

3 Positiva saker just nu med rullskidor

1.Temperaturen kläderna blir inte lika svettiga.

2.Snart vinter inte många pass kvar på rullskidorna.

3.Hårdare träning går inte så fort nerför.Längdskidorna blir lätta att åka på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...