Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp ang stav problem


rull4win

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett dilemma inför helgen. Har precis kört sönder mina skejt stavar efter en sämre vurpa och har således inte några bra skejtstavar till helgen.

 

Mina 2 alternativ är:

 

1. Köpa ett par CT5or som blir i rätt längd osv, men sviktar mycket och är tunga

 

alt

 

2. använda mina CT1 Star som jag har när jag kör klassiskt. Styva, lätta men inte tillräckligt långa för skejt om man jämför med formeln 0,9*kroppslängd.

 

vilket alternativ skall jag välja?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle välja CT 5:orna. Eller ännu hellre något bra "fjloårsreaalternativ" i rimlig prisklass. Swixremmarna har du ju redan, eller?. Att åka skejt med för korta stavar är ingen höjdare. Jag upplever även att jag använder benen mer i skejt och inte lägger lika stort tryck på stavarna som jag gör när jag stakar i klassisk stil. Detta är dock bara en upplevelse och jag kan ha fel.
Link to comment
Share on other sites

jo håller på att kolla på det, var ute och provade med de klassiska och de kändes ok, försökte jämföra tider på sträckor ja åkt innan men kom inte fram till något, hade en backe som ja åkt i tog ca 55 sek med skejt stavar, den tog typ 59 sek med klassiska men då hade ja lätt medvind när ja körde med skejt stavar.

 

CT5or böjs som spagetti när ja e ute och trycker med dem, men det kanske upplevs som att förlusten i effekt är större än vad den egentligen är?

Link to comment
Share on other sites

Pengar är problemet, så jag har CT5or i skate längd samt CT1or i klassiskt längd, vilket tror ni ger bäst resultat?

Jag skulle köra på de klassiska stavarna. Tycker det är helt omöjligt att få något flyt med CT5or i skate. Men ta med dig båda och prova!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...