Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Behöver hjälp -slöa atomic!!


snabben

Recommended Posts

Hej, behöver lite hjälp här..

 

Inför förra säsongen köpte jag ett par finfina (som jag tyckte då) Atomic World Cup.

Körde diverse tävlingar, mest långlopp, men fick aldrig till glid värt namnet. I början antog jag att det var jag som var sämre tränad, men har nu insett att det helt enkelt MÅSTE bero på skidorna. Jag tappar konstant placeringar i nerförsbackar, och hela vasan såg jag bara en massa ryggar som rörde sig sakta framåt..

 

Spannet har jag kollat tusen ggr, och det tycks stämma. Personen som provade ut skidorna är dessutom mycket kompetent, och honom litar jag fullt på. Kan det vara så enkelt att de är ett "måndagsex"?

Skulle de kunna vara skeva, och isåfall, hur ser man det?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så kan jag se att belaget blir gråvitt bakom hälen och delvis även framför fästvallan. Allt mer vitt för varje år. Nu är de stenslipade med ny struktur... hoppas det hjälper för mig..

 

Oavsett stenslipning eller stålsickling så verkar det som om nytt belag behöver komma fram, och strukturen bör vara anpassad så skidan inte suger i snön.

 

Här kommer min fråga, har du vita belag? Hur mycket borstar du? Hur mycket struktur har du?

 

Fästvallningen, har du testat att korta zonen kortare än spannmätningen säger?

Om din teknik räcker till och spannet tillåter det så kan du korta en del utan att tappa allt fäste...

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag är ju inget vallaproffs, men jag använder maskinborste och riller. Tycker jag brukar få till en väl så bra vallning, som när jag låtit någon butik eller liknande göra jobbet. Normalt kör jag på ungefär 70-80 % av min fästzon, mest kortat i bak.

 

Jag har även provat att åka utan fäste, iof i nysnö, så då gick det ju segt ändå...

Kanske ska testa lite mer av detta, och jämföra med mina Madshus. Måtte bara snön komma tidigt i år!

Link to comment
Share on other sites

Kan vara strukturen!

Din vikt påverkar ju till viss del vilken struktur du ska ha...

Jag har ett par Fischer som glider "läskigt" snabbt i snabba, branta utförs men känns helt döda på platten.

 

Min analys är att det va en för grov struktur i den fören jag tävlade i fjol.

Link to comment
Share on other sites

Hej, behöver lite hjälp här..

 

Inför förra säsongen köpte jag ett par finfina (som jag tyckte då) Atomic World Cup.

Körde diverse tävlingar, mest långlopp, men fick aldrig till glid värt namnet. I början antog jag att det var jag som var sämre tränad, men har nu insett att det helt enkelt MÅSTE bero på skidorna. Jag tappar konstant placeringar i nerförsbackar, och hela vasan såg jag bara en massa ryggar som rörde sig sakta framåt..

 

Spannet har jag kollat tusen ggr, och det tycks stämma. Personen som provade ut skidorna är dessutom mycket kompetent, och honom litar jag fullt på. Kan det vara så enkelt att de är ett "måndagsex"?

Skulle de kunna vara skeva, och isåfall, hur ser man det?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Har du testat att stålsickla dem?

Link to comment
Share on other sites

Var inne och fick dem uppmätta idag, och till min förvåning var fästzonen sjukt lång!

Framkanten var 45-50 cm fram, och jag tror det optimala är väl runt 30-35? Kan detta ha negativ inverkan på glidet? Jag tänker mig att jag liksom inte har någon glidzon kvar att glida på...

Link to comment
Share on other sites

Var inne och fick dem uppmätta idag, och till min förvåning var fästzonen sjukt lång!

Framkanten var 45-50 cm fram, och jag tror det optimala är väl runt 30-35? Kan detta ha negativ inverkan på glidet? Jag tänker mig att jag liksom inte har någon glidzon kvar att glida på...

Låter som du varit baktung då ni mätt spannet, eller som om den som mätt haft en baktung dag...

 

Att mäta spann är ingen exakt vetenskap, i vart fall inte så snart man tar ut den prydligt mätta skidan i spåret. Snö har en tendens att inte vara lika jämn och fin som underlag du mäter på, och skidåkare har likaledes en tendens att inte stå helt upprätt hela tiden. Man får helt enkelt anpassa storleken på den yta man fästvallar till snön, och även till det egna behovet av fäste - kan man leva med ett å annat tjuvsläpp kan det ge bättre glid i stakningen.

 

Jag har också ett par Atomic som jag tycker glidit lite dåligt. I mitt fall la jag dels för tjockt med valla, dels smetade jag ut vallan över för stor yta. Exprimenterade lite olika, och har tagit in fästzonen både framtill och baktill, mest framtill. I riktigt kallt och kärvt före då det är lätt få fäste och om det är mest flack åkning har jag numera förmodligen hälften så lång fästzon som uppmätts vid köp av skidan.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara 2 saker som är fel:

1) fel spann...ev kan du åtgärda genom att flytta zoner...be till gud att de inte är "för mjuka bara"

2) ej slipade...du måste slipa Atomics toppskidor, de är hårda i "längstutytan" när de kommer från fabrik...du kan aldrig åka på en Atomic o få till den utan att slipa den...BIG PROMISE

Link to comment
Share on other sites

På din beskrivning verkar det som de är extremt framspannade. Har du testat var spannet slutar där bak, framför klacken, eller ?

Synd att det inte är NIS på skidorna, då hade du enkelt kunnat flytta fram bindningen maximalt, nu måste du montera om, ifall du skall flytta fram bindningarna. Jag monterade om ett par skidor (för långa) och det blev väldigt bra efteråt med bindningen längre fram. Nu är de lättare att få fäste på utan att glidet försämrats, snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...