Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det drar åt vänster


mollino

Recommended Posts

Avverkade min jungfrufärd på rullskidor för några timmar sedan. Utöver lite bambi-känsla i början så kom jag hyfsat snabbt in i tekniken.

 

Men. Blev mäkta irriterad över att höger skida drog åt vänster hela tiden. Tänkte att det kanske var något fabrikationsfel och förberedde mig för att gå tillbaka med skidorna imorgon. Men så bytte jag skidor (höger till vänster och tvärtom) och hade förväntat mig att vänster ben nu skulle dra åt vänster. Så blev det inte utan det var fortfarande höger ben som åter igen drog vänster.

 

Alltså. Jag ser det inte som ett materialfel, utan ett teknikfel. När jag stakar på avslappnat så vill höger ben dra vänster (inåt).

 

Vad gör jag för fel och hur ska jag bli kvitt det?

 

Tacksam för alla tips.

/ Möllinö

Link to comment
Share on other sites

Precis samma sak hände mig. Det enda jag gjorde var att åka mer. Efter att ha åkt några gånger börjar man lära sig att styra skidan rakt framåt, det går liksom av sig själv nu. Tycker inte att jag gör något annorlunda utan jag har väl helt enkelt lärt mig att åka bättre. Så kör på! :)
Link to comment
Share on other sites

Precis så är de för mig också. Gjorde som du och bytte plats på rullskidorna men de blev inte bättre av de. Om jag anstränger dig så går de bättre men de är helt klart bristande teknik. De är nog bara att nöta på så blir de bättre med tiden/milen.
Link to comment
Share on other sites

Jag lånar denna tråd då jag har liknande problem men ändå inte.

Köpte ett par Swenor fiberglas förra veckan och har nu kört tre pass på dem. Även min högra skida vill dra kraftigt åt höger och jag tänkte också på att det kanske är tekniken som är bristfällig. Jag har dock vid dessa träningspass skiftat på skdorna och till skillnad mot trådskaparen så går då mina rullskidor perfekt. Detta måste ju innebära att den ena skidan är felinställd (troligtvis bakhjulet) varför jag, utan resultat, testade att göra som Swenor tipsar om på sin hemsida. Kanske jag slår för försiktigt med hammaren? Är det någon som kan tipsa lite om detta problem så skulle jag vara tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...