Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur stor skillnad är det på glidet vid olika temperaturer?


Glattnos

Recommended Posts

Ni som laborerar mycket med olika vallor, strukturer och rillningar. Hur stor skillnad är det i glidet vid olika temperaturer? Om ni jämför när ni får till bästa glidet vid varje separat tillfälle.

Blir det lika bra glid vid -18 grader som vid 0 grader om man jämför? Hur stora är skillnaderna mellan tex. +5, 0, -5, -10, -15 och -20?

 

Det handlar väll om att ha ungefär lika mycket vatten under skidan, oavsett temperatur. Det är väll det man eftersträvar och lyckas man med det så borde det ju glida ungefär lika bra oavsett temperatur? Utgå från att snön är lika "gammal" vid varje tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

hejsan,

 

det går inte att svara på din fråga.. Eftersom det beror på flera saker än på temperaturen.. Luftfuktighet, sol, temperatur, även vind.. Och nu kommer det. Man måste veta vilket väder det var dagarna före testet.. Så det kan variera oerhört mycket.. Det även beror på hur hårt spåret är.. Snön vid -18 grader kan bli långsam (finkornig torr snö, gammal snö) men också ganska fort (ifall att den är grovkornig, skare eller om det finns isen i spåret..). Det finns flera olika typer snö (mer än 30).. Snabbast är så klart isen. Mycket fuktig, smutsig gammal snö vid +10 är den värsta man kan tänka sig.. osv.

Link to comment
Share on other sites

hejsan,

 

det går inte att svara på din fråga.. Eftersom det beror på flera saker än på temperaturen.. Luftfuktighet, sol, temperatur, även vind.. Och nu kommer det. Man måste veta vilket väder det var dagarna före testet.. Så det kan variera oerhört mycket.. Det även beror på hur hårt spåret är.. Snön vid -18 grader kan bli långsam (finkornig torr snö, gammal snö) men också ganska fort (ifall att den är grovkornig, skare eller om det finns isen i spåret..). Det finns flera olika typer snö (mer än 30).. Snabbast är så klart isen. Mycket fuktig, smutsig gammal snö vid +10 är den värsta man kan tänka sig.. osv.

Instämmer. Som väl alla vet så betyder ju lägre temperatur sämre glid på minussidan. Bästa glid brukar väl vara vid någon minusgrad till noll. Sedan försämras glidet ju varmare det blir. Nysnö och drivsnö ger också sämre glid och grovkornig och isig ger bättre glid. Detta är ju inga nyheter men din fråga är omöjlig att besvara med hänvisning till det som Petr skrev.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren! Men in missförstår nog frågan(för det går visst att svara på det jag undrar), dock kan jag i princip utläsa svaret ändå.

Jag vet redan hur glidet brukar vara vid olika förhållanden, men jag har enbart åkt på ovallade skidor med fabriks-slipningen(sicklade vid behov). Tycker att jag har haft hyfsat glid utom när det är under -15 grader. Har upplevt ungefär som björn12 skrev: "Bästa glid brukar väl vara vid någon minusgrad till noll. Sedan försämras glidet ju varmare det blir."

Sen tycker jag mig ha bra glid ner till runt -12 grader då det börjar bli sämre.

 

Frågan kanske skulle ha sett ut såhär: Kan man "rädda" ett "mindre bra" före med hjälp av skidans preparering?

Svaret skulle enligt era svar då bli: Nej, det är förhållandena som avgör.

 

Då kan jag ställa en till fråga: Är "vinsten" vid rätt preparering ungefär lika stor vid alla förhållanden? Jämför med det ni har som standard-preparering eller liknande. Det är ju "er känsla" jag frågar efter, inte fakta.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl i princip omöjligt att få bra glid vid -25 och detsamma lär nog gälla vid +10.

Min "känsla" är dock att störst vinst med rätt preparering har man vid blötföre, nysnö och när det är riktigt kallt. Det sistnämnda mest så att man inte åker på skidor med alltför grov struktur.

Det är oftast lättare att märka betydelsen vid tunga fören men även på ren is kan prepareringen ha större betydelse än man tror.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren! Men in missförstår nog frågan(för det går visst att svara på det jag undrar), dock kan jag i princip utläsa svaret ändå.

Jag vet redan hur glidet brukar vara vid olika förhållanden, men jag har enbart åkt på ovallade skidor med fabriks-slipningen(sicklade vid behov). Tycker att jag har haft hyfsat glid utom när det är under -15 grader. Har upplevt ungefär som björn12 skrev: "Bästa glid brukar väl vara vid någon minusgrad till noll. Sedan försämras glidet ju varmare det blir."

Sen tycker jag mig ha bra glid ner till runt -12 grader då det börjar bli sämre.

 

Frågan kanske skulle ha sett ut såhär: Kan man "rädda" ett "mindre bra" före med hjälp av skidans preparering?

Svaret skulle enligt era svar då bli: Nej, det är förhållandena som avgör.

 

Då kan jag ställa en till fråga: Är "vinsten" vid rätt preparering ungefär lika stor vid alla förhållanden? Jämför med det ni har som standard-preparering eller liknande. Det är ju "er känsla" jag frågar efter, inte fakta.

En standard preparering, är ju en struktur och spann som är optimal för -4 kanske, så vinsten blir ju störst så som HW skrivit vid extremerna, väldigt kallt, då är strukturen för grov och varmt då är strukturen för fin.

Link to comment
Share on other sites

:-) Nu förstår jag. När det är -15 grader då måste du ha en finfin struktur - inget annat glider i såna förhållanden (problemet är att ett par skidor med den här strukturen glider bara vid en sån här kyla..). Man kan ju förbättra resultatet med en lämplig valla - jag själv väljer Ski*Go grön LF (nysnö, fallande snö) eller LF graphite (äldre snö, smutsigare snö). Svaret är ja. Man kan förbättra glidet med en rätt valla i vilka förhållanden som helst.

Jag gissar att du har en universal struktur som funkar mycket bra för olika förhållanden. Glidet blir dock aldrig så bra vid -15 och torr snö även om du vallar var som helst med dina skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte, men jag har en känsla av att vid mycket varmt eller mycket kallt har prepareringen störst betydelse (försök åka med riktigt mjuk glidvalla vid -20). Vid "mittenföre" är det ju inte så långt till extremerna så skillnaderna borde bli mindre. Vid riktigt isföre är nog skillnaden minst. Men detta är bara tyckande, jag har inga hårda fakta att grunda det på. Det är sällan man försöker valla för att få så dåligt glid som möjligt så där finns inte så mycket att jämförs med. Men det var kanske inte det du var intresserad av ;) .
Link to comment
Share on other sites

Jag tackar alla för svaren! Nu har jag fått reda på det jag undrade =) Det går alltså "snabbast" från 0 grader och ner till några minus, plus is. Och det går i extremlägen oftast att förbättra glidet "ganska rejält" med rätt skid-preparering.

precis! :-) fast isen går snabbast..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...