Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ideal struktur för olika förhållanden


glidaren

Recommended Posts

Har ett par skidor med originalstrukturen på. De har gått bra i fören runt nollan men inte lika bra i kallare fören. Funderar nu på att slipa om skidorna till en fin struktur. Har riller så jag kan trycka in fiskbensmönster igen. vAD TYCKER NI ÖVRIGA OM ORIGINALSTRUKTUREN FISKBEN?

Kan vi inte med samlade erfarenheter skapa en tabell över idealstrukturer för olika fören?

 

Ex -15/-10, -10/-15, -5/-2, -2/0, 0/+2, +2/+5 skilj också på nysnö/finkornig, kornig snö

Jag kan iofs prata med min skidslipare men inte säkert han har bäst koll.

Skriv vilken slipare ni har, strukturnamn samt vilka förhållanden ni tycker den funkar bäst i.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska komiskt...de flesta har en rak riller och en riller " fiskben ", men stenslipar helt andra strukturer. De känns inte som en enad grupp, dvs stenslipare resp rillertillverkare. För min del som stenslipare är det absolut det viktigaste vilket " djup " man har strukturen.
Link to comment
Share on other sites

På mina Fischer rcs är det en ganska djup fiskbensstruktur från fabrik. Ser mkt djupare ut än vad jag kan åstadkomma med riller. Så du menar att det är viktigast hur djup strukturen är. Menar du då grund struktur i kallare/torrare och djupare i blötare?

Kanske inte går att generalisera så. Jag har märkt att det är viktigt att avbruten riller anpassas till snöstrukturen speciellt i lösare fören. För grov rill där snön kan packa upp = broms

Det snackas ju krysstruktur och rak och allt möjligt. Kan inte du berätta lite mer om det?

Link to comment
Share on other sites

Djupet är beroende på hur mycket " vattenhalt" det finns i snön.. eller om man vill säga luftfuktigheten kontra + grader. Skulle tro att dina Fischer har ett djup på 4 hundradelar, vilket man slipar mestadels åt skidor som ska gå i hög luftfuktighet..När man slipar för låg luftfuktighet så är man på ca 1 hundradel....om det inte är fin sugande snö, då behövs en lite grövre struktur. Sedan kan de vara delade meningar vilket typ av mönster man ska ha, men de har en mindre betydelse.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...