Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reservstav på ryggen i Vasaloppet?


Vasa

Recommended Posts

Tittade på den här videon:

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb,k103230,3,f,109412

 

Är det vanligt med folk som kör så, alltså med stav på ryggen?

 

Blir det i vägen för bakomvarande?

Tänker då speciellt i starten och första backen.

 

Är det någon här på forumet som prövat?

Kanske är i vägen för sig själv, och irriterar?

Link to comment
Share on other sites

Tittade på den här videon:

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb,k103230,3,f,109412

 

Är det vanligt med folk som kör så, alltså med stav på ryggen?

 

Blir det i vägen för bakomvarande?

Tänker då speciellt i starten och första backen.

 

Är det någon här på forumet som prövat?

Kanske är i vägen för sig själv, och irriterar?

Vad jag vet är det bara Staffan Larsson som kört med reservstav. Men t ex Ahrlin körde ju bara stakning på skateskidor häromåret, utan att få bättre glid än Jörgen Aukland.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet är det bara Staffan Larsson som kört med reservstav. Men t ex Ahrlin körde ju bara stakning på skateskidor häromåret, utan att få bättre glid än Jörgen Aukland.

Jo men staven kan ju gå av även om man diagonalar, tänkte jag.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte du testa med en stav på ryggen i år Vasa !? När jag tittar "bakåt" så kan jag lättare hålla koll på en stav som sticker upp i folkmassan :D

Jag lovar att hålla uppe en stav och flagga med "globe86" på när jag har åkt i mål, duschat och står i publiken och väntar på din målgång! :D

Link to comment
Share on other sites

Tittade på den här videon:

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb,k103230,3,f,109412

 

Är det vanligt med folk som kör så, alltså med stav på ryggen?

 

Blir det i vägen för bakomvarande?

Tänker då speciellt i starten och första backen.

 

Är det någon här på forumet som prövat?

Kanske är i vägen för sig själv, och irriterar?

Har du med extra bindning, pjäxor, glasögon, tights ifall de går sönder också?

 

tror att det är bättre att ha fokus på träningen och den utrustningen som man måste ha, om de inte är i specifika fall som de med Staffan med knäpaj tex.

Link to comment
Share on other sites

Har du med extra bindning, pjäxor, glasögon, tights ifall de går sönder också?

 

tror att det är bättre att ha fokus på träningen och den utrustningen som man måste ha, om de inte är i specifika fall som de med Staffan med knäpaj tex.

Sannolikheten är väl dock att staven ryker lättast, hade faktiskt ett hål i röret efter årets lopp. Är ganska invecklat där i början av backen med trugor under skidor osv.

Det är väl inte för inte som de står och delar ut reservstavar i början.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte du testa med en stav på ryggen i år Vasa !? När jag tittar "bakåt" så kan jag lättare hålla koll på en stav som sticker upp i folkmassan :D

Jag lovar att hålla uppe en stav och flagga med "globe86" på när jag har åkt i mål' date=' duschat och står i publiken och väntar på din målgång! :D[/quote']

Haha glöm de ;) Så lätt kommer de då inte bli:D

Link to comment
Share on other sites

Kan inte du testa med en stav på ryggen i år Vasa !? När jag tittar "bakåt" så kan jag lättare hålla koll på en stav som sticker upp i folkmassan :D

Ja, och så kan han fästa en stor flagga vid den också. Men tänk om du får se hela ekipaget försvinna mot Mora FRAMFÖR dig!

Angående stavbrott vid diagonal, Vasa, så är det väl inte riktigt lika allvarligt när man har fästvalla. Det går ju att hacka sig fram skapligt med fäste och en stav men det är värre att bara staka med en stav såvida man inte använder Gundes uppfinning. Fast du kanske klarar av det, dels lär ju original-Vasa ha åkt med en stav och dels verkar det som det är tillräckligt med stake/stakning i dig för att köra enstavigt till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Man vet aldrig, nästa goda idé från FIS kanske blir stakning med bästa arm och byte tills sämsta arm. Jag tror att du ska specialträna detta, Globen, det kan bli ditt hemliga vapen. Tänk på att det går betydligt snabbare att springa en mil, då man bara använder ett ben åt gången, än att hoppa jämfota samma sträcka, då ju båda benen används samtidigt! Detsamma borde gälla för armarna.
Link to comment
Share on other sites

Angående stavbrott vid diagonal, Vasa, så är det väl inte riktigt lika allvarligt när man har fästvalla. Det går ju att hacka sig fram skapligt med fäste och en stav men det är värre att bara staka med en stav såvida man inte använder Gundes uppfinning. Fast du kanske klarar av det, dels lär ju original-Vasa ha åkt med en stav och dels verkar det som det är tillräckligt med stake/stakning i dig för att köra enstavigt till Mora.

Speciellt på Vasan så kör man väl lite på gränsen när det gäller fästvalla, så tror det blir jobbigt att ta sig fram med bara en stav, trots min beryktade överkropp. ;)

 

Kommer nog prova detta (extrastav) någon gång under vintern, men på Vasan blir det troligen "mainstream". :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En i klubben kör alltid aluminiumstavar till toppen av första backen där frugan stod med CT1orna. Tror mer på det än en extra stav om jag skulle kunna få den servicen:). Med ett par aluminiumstavar behöver man inte frukta något i starten, bara snärta lite lätt på sina medtävlares stavar när de försöker trängas...
Link to comment
Share on other sites

En i klubben kör alltid aluminiumstavar till toppen av första backen där frugan stod med CT1orna. Tror mer på det än en extra stav om jag skulle kunna få den servicen:). Med ett par aluminiumstavar behöver man inte frukta något i starten, bara snärta lite lätt på sina medtävlares stavar när de försöker trängas...

Problemet där blir ju om du missar frugan eller frugan missar dig. :D

 

Möjligen då ett ytterligare alternativ är att ha aluminiumstavar i backen och kolfiberstavarna på ryggen dit uppe på något fyndigt vis och häva aluminiumrören i skogen uppe vid toppen.

 

Men kanske är stavarna mer utsatta på ryggen än i nävarna...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...