Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

GAMLA Salomonpjäxor


Kekke

Recommended Posts

Jag hittade ett par gamla Salomon längdskor anno Gunde i rätt storlek på en loppis. 30 spänn tyckte jag var perfekt för att slippa köra med fin-skorna på rullskidorna. När jag kommer hem och ska prova så passar de inte i bindningen (salomon av den typ som fäster i en pinne på pjäxan). Pinnen passar men det finns inget urtag i sulan, bara ett smalt styrspår, pjäxan står rätt upp. Är det någon idé att gå loss med dremmeln på sulan eller finns det något billigt ex av dessa bindningar någonstans? Kommer de då att passa i samma hålbild på rullisarna? Eller ska jag bara glömma alltihop?

 

Kom igen nu ni som varit med ett tag!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag vet vilken typ av bindning du menar, har själv ett par sådana pjäxor och bindning på ett par gamla Fischer RCS.

 

Om det ska löna sig så bör du nog hitta bindningarna på samma loppis... eventuellt leta gamla skidor på miljöstationer eller blocket.

Skulle tro att det inte blir så billigt till slut om du inte hittar dem lokalt...

Jag letar just nu ett par sådana pjäxor i en storelk större, nu får tårna vika sig för att det ska fungera men det är det värt när man måste köra med fulskidor :)

Själva bindnngen har ingen platta (på mina skidor) bara en taggig hälplatta på några kvadratcentimeter så det är fram och bak och inget emellan.

 

Jag kör mina "finpjäxor" som rullskidspjäxor också, de blir visserligen skitiga men det kan jag skölja av. Har fungerat i min träning de senaste 4 åren... sammanlagt kanske strax under 100 mil per år med både snö och rullskidor.

Skönt att ha inkörda pjäxor... ett par år har det inte varit mer än ca 10 snömil innan Vasaloppet p g a brist på t o m konstsnö där jag bor....

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du har dom låga gulröda skorna med bygel som skjuter ut framför tårna.

För en tid sen slängde jag vad som fanns kvar av detta, både skor och bindningar.

Dom är mer instabila på rullskidor, risk att skon vrider sig ur styrspåret.

Att fräsa om styrspåret är samma som att skrota skorna...

 

Har du detta, är mitt råd: Släng grejorna och skaffa beg. nyare modell av Salomon profil.

Kan ev. hittas på blocket

 

edit; knappen hann före...

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett par gamla Salomon längdskor anno Gunde i rätt storlek på en loppis. 30 spänn tyckte jag var perfekt för att slippa köra med fin-skorna på rullskidorna. När jag kommer hem och ska prova så passar de inte i bindningen (salomon av den typ som fäster i en pinne på pjäxan). Pinnen passar men det finns inget urtag i sulan, bara ett smalt styrspår, pjäxan står rätt upp. Är det någon idé att gå loss med dremmeln på sulan eller finns det något billigt ex av dessa bindningar någonstans? Kommer de då att passa i samma hålbild på rullisarna? Eller ska jag bara glömma alltihop?

 

Kom igen nu ni som varit med ett tag!

Jag har ett par Salomonbindningar modell 80-tal liggande. Det är den typen som har en metallplatta med ett hål i som sticker rakt upp 1,5 cm. Man sätte fast skidskon genom att trä bygeln som sticker ut framtill på skon runt denna metallplatta och sedan fälla en plastbygel bakåt över tån på skon. Bakåt på bindningen, det som hamnar under skosulan, finns en avlång upphöjning som passar i ett styrspår på skosulan. Om det är denna typ av bindningar du letar efter så kan du få dem. Hör av dig bara.

Själv letar jag efter gamla Rottefella NNN bindningar 80- eller 90-tal, om det någon som har några liggande.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett par gamla Salomon längdskor anno Gunde i rätt storlek på en loppis. 30 spänn tyckte jag var perfekt för att slippa köra med fin-skorna på rullskidorna. När jag kommer hem och ska prova så passar de inte i bindningen (salomon av den typ som fäster i en pinne på pjäxan). Pinnen passar men det finns inget urtag i sulan' date=' bara ett smalt styrspår, pjäxan står rätt upp. Är det någon idé att gå loss med dremmeln på sulan eller finns det något billigt ex av dessa bindningar någonstans? Kommer de då att passa i samma hålbild på rullisarna? Eller ska jag bara glömma alltihop?

 

Kom igen nu ni som varit med ett tag![/quote']

Jag har ett par Salomonbindningar modell 80-tal liggande. Det är den typen som har en metallplatta med ett hål i som sticker rakt upp 1,5 cm. Man sätte fast skidskon genom att trä bygeln som sticker ut framtill på skon runt denna metallplatta och sedan fälla en plastbygel bakåt över tån på skon. Bakåt på bindningen, det som hamnar under skosulan, finns en avlång upphöjning som passar i ett styrspår på skosulan. Om det är denna typ av bindningar du letar efter så kan du få dem. Hör av dig bara.

Själv letar jag efter gamla Rottefella NNN bindningar 80- eller 90-tal, om det någon som har några liggande.

Hittade ett par bindningar till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med sådana pjäxor till rullskidorna i 15 år (de var gamla redan när jag köpte dem). Nu är de dock på väg ut, hela sulan släpper från ovandelen.

 

MEN, härom dagen kom min svärfar och gav mig ett par nästan oanvända sådana gamla Salomonpjäxor som han hade hittat på vinden. Så nu kan jag åka i 15 år till...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...