Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En skidtunnel i Västerås


peleki

Recommended Posts

Det finns långtgående planer på att bygga en skidtunnel i Västerås, för den som har missat det. Jag tycker att det skulle vara fantastiskt kul att få ett skidspår året om i Mälardalen. Vad tycker ni?

 

Om ni gillar idén, stöd dem på Facebook, så ökar kanske chanserna att få igenom bygget. Adressen är:

http://www.facebook.com/pages/Ja-till-Vasteras-Skidtunnel/160667237303571?v=wall

 

/Pelle

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det varit långgående planer på skidtunnlar lite varstans i södra och mellesta Sverige, men sen blir det tyst och projektet läggs i malpåse. Ex. Hässleholm, Landvetter, Eksjö mfl.

 

Det är inte utan att man börjar misströsta, blir det någonsin någon mer skidtunnel än Torsby.:/

Link to comment
Share on other sites

har hört "rykten" att dylika projekt är svåra att få lönsamhet i, så därför byggs de generellt med ngn form av bidrag, typ EU-stöd. Därför hamnar de oftast inte där det finns folk (som åker i dem)

Jag finns i Torsby och jag är väl folk! Och jag åker mycket i den.! ;)

Link to comment
Share on other sites

har hört "rykten" att dylika projekt är svåra att få lönsamhet i' date=' så därför byggs de generellt med ngn form av bidrag, typ EU-stöd. Därför hamnar de oftast inte där det finns folk (som åker i dem)[/quote']

Jag finns i Torsby och jag är väl folk! Och jag åker mycket i den.! ;)

Ja inte gör de någon vinst på dig som utnyttjar den så. ;)

 

Tror det är bra för Torsby så länge det inte blir någon mer, men ska jag gissa är det nog större risk/chans med en tunnel i Norge innan det blir någon mer i Sverige.

Kanske blir det då denna norska friluftsmiljardär som lägger upp slantarna?

Ja ni ser vad han har på mössan. :)

Länk till bild av norsk miljardär

Link to comment
Share on other sites

Har du varit i Torsby Carl A? Om du varit det så hade du insett att det är en hel del folk som åker där. Det verkar som om ni Tokholmare är avundsjuka på att det finns folk som ser till att det blir mer verkstad än snack. De finns bland annat i Torsby ;)

Jag var i Torsby i juli och då gled vi runt i det närmaste ensamma i betongröret. Och visst är vi Stockholmare avundsjuka, inget snack om den saken!

Link to comment
Share on other sites

Tror att ytterligare en eller två tunnlar snarare skulle öka än minska intresset för "sommarskidåkning" i Torsby. Värre för Torsbys del vore nog om det byggdes en i Oslotrakten.

Nu har jag ju begåvats med turen att bo relativt nära (dock har jag inte lika stor tur som bjorn12) till den för närvarande enda svenska skidtunnel, så jag tycker att den ligger bra där den ligger.

Sedan är det ju rätt skönt att glida omkring i det närmaste alldeles ensam ibland Ekis :P

Link to comment
Share on other sites

jo, avundsjuk som den är jag. - ska försöka låta bli att göra detta till en regionalpolitisk debatt, men man kan inte säga att tunneln i Torsby finns på "marknadens villkor" - som väl vore fallet om det skulle byggas en i Tokholm (eller, ?). Missförstå mig ej; jag unnar er verkligen en tunnel - och jag är uppväxt inte långt från Torsby och har själv tagit stor del av aktiviteter som inte skulle funnits om "marknaden" fått styra. Jag bara beklagar mig att det inte finns en tunnel i Tokholm, typ.

 

Lida, tror jag på när jag åker där. - synd dock om de inte lägger den så man kan åka kommunalt till den.

 

Jag kommer i sinom tid åka i tunneln i Torsby.

Link to comment
Share on other sites

Ekis, de ska ju bygga en tunnel på "gångavstånd" från dig...

 

http://www.lida.nu/aktuellt/sthlm-skicenter/

Jovissr, det är ju bara den där detaljen att någon ska casha upp 200 mille, annars är den ju sågott som färdig. Från början skulle den vara klar 2010..men det känns tveksamt just nu. :-)

 

Ingen skulle bli gladare än jag om det blev verklighet men jag tror det först när jag ser det. Förövrigt går det sl-buss till Lida. Dock inte lika smidigt som till tex Rudan.

Link to comment
Share on other sites

Västerås KAN få en skidtunnel, står det, först skall 80 miljoner hostas upp. Det kända ordspråket "Man skall inte ropa hej förrän man bäcken är över" gäller även här och när allt är klart och spaden är satt i jorden, skall jag givetvis gratulera. (även om jag helst sett den legat på närmare resavstånd) Tills dess avvaktar jag och ser vad som händer.

 

(ps. om vanliga människor inte kan stava är OK, men en journalist borde veta att det heter 'enda' i stället för 'ända' skidtunnel osv)

Link to comment
Share on other sites

Det ska väl inte behövas någon mer skidtunnel från svealand och norrut? Med en riktigt bra konstsnöanläggning som sköts smart och rätt är jag övertygad om att man kan hålla åkbara spår 4 månader/vinter även en skitvinter i Västerås!! Här i Borlänge började man spruta redan i oktober och nu har man redan en kortare slinga färdig sedan en vecka som är tillräckligt tjock för att hålla hela vintern..... Det är "bara" att välja en vind- och solskyddad slinga i nordläge och utnyttja alla köldknäppar under senhösten! En skidtunnel är möjligtvis motiverad i Götaland och möjligtvis i Stockholm. Personligen har jag inget behov av att stå på snö före oktober månad...
Link to comment
Share on other sites

Det ska väl inte behövas någon mer skidtunnel från svealand och norrut? Med en riktigt bra konstsnöanläggning som sköts smart och rätt är jag övertygad om att man kan hålla åkbara spår 4 månader/vinter även en skitvinter i Västerås!! Här i Borlänge började man spruta redan i oktober och nu har man redan en kortare slinga färdig sedan en vecka som är tillräckligt tjock för att hålla hela vintern..... Det är "bara" att välja en vind- och solskyddad slinga i nordläge och utnyttja alla köldknäppar under senhösten! En skidtunnel är möjligtvis motiverad i Götaland och möjligtvis i Stockholm. Personligen har jag inget behov av att stå på snö före oktober månad...

Håller med till 100%, mycket lättare och billigare att få till en riktigt vass konstsnöanläggning. Det borde inte vara några problem att ha en slinga 1 december - sista mars även i Stockholm en normaldålig vinter om man har tillräckligt många kanoner med bra effekt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...