Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallajärn för flourpulver


Lakota

Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Hej!!

 

Varför inte göra det så enkelt å köra med varmlufts pistol istället för valla-järn? Fungerar utmärkt för mig med ställbar temp. Inget kladd på något valla-järn, smidig värmning utav skidan sedan bara smälta paraffinet, (stearinet), glid-vallan. Ställer själv skidan i 45 graders lutning, och enkelt smälter glid-vallan mot de varma belagen som värmts så den rinner utmed belaget. Heller inte lika stor risk för att bränna belagen som med valla-järn.

 

;) Kör på! Ett TIPS! MvH/ John

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har kommit fram till att mitt gula Tokojärn inte håller måttet när det ska på valla med högflourklossar /pulver. Belaget har tagit stryk o slipningen inför nya sesongen blev på gränsen till vad som var möjligt.

Har kollat in ett Star järn för 1800pix Swix säljer ett för 4ooo Någon som har ett som går snabbt att dra över belaget med flourklossar o som inte kostar flera tusen??

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Du kanske lär bränna belagen med den värmen! Kolla vad polypropenplasten klarar, eller smält inte direkt på belagen utan smällt innan ist. Eller prova som jag, kör med varmlufts-pistol, fungerar så himla bra alltså. Inget kladd eller risk för att bränna belagen som med ett himla vallajärn.

 

Lycka till! ;) ;)

 

MvH/ John

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har nu köpt ett t14 järn! Som sagt stämmer ju tydligen inte displayen riktigt... Utan när man har max på displayen så är den tydligen 170/172 grader... Hur är det om man har tex 140 på displayen? Då är det tydligen 138 eller nåt? kan de stämma...ni som har järnet får gärna dela med er av eran erfarenhet!
Link to comment
Share on other sites

Hej!!

 

Varför inte göra det så enkelt å köra med varmlufts pistol istället för valla-järn? Fungerar utmärkt för mig med ställbar temp. Inget kladd på något valla-järn, smidig värmning utav skidan sedan bara smälta paraffinet, (stearinet), glid-vallan. Ställer själv skidan i 45 graders lutning, och enkelt smälter glid-vallan mot de varma belagen som värmts så den rinner utmed belaget. Heller inte lika stor risk för att bränna belagen som med valla-järn.

 

;) Kör på! Ett TIPS! MvH/ John

HAHA värsta jag hört.

Skulle vilja se dig stå och pulvra med varmluftspistolen, de skulle vara en syn för gudarna!

 

Hoppas att de hade tagit några julsnapsar för mycket när du skrev detta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...