Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

RCS vs RCS Carbonlite


Skogstokig1

Recommended Posts

Det finns många trådar om dessa skidor men jag har inte hittat någon som talar om hur skidorna skiljer sig åt (förutom vikten då förstås). Är den ena mer lättåkt än den andra? Tänker då i första hand på Classic-modellerna.

TP skriver på sin hemsida att Carbonliten "Kan vara svår att få fäste på om du har lite sämre teknik" - något som inte nämns för den enklare RCS. Vad jag har förstått så är Carbonmodellen lite styvare i konstruktionen men detta behöver ju inte automatiskt vara en nackdel. Kanske måste man vara extra stark för att "klara av" Carbonskidan eller kan även en amatöråkare ha glädje av den - förutom pryl-faktorn ;-)

Vidare så får jag känslan av att den "enklare" RCS är mer hållbar ... men det kanske jag fått om bakfoten ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det påstås att belagen till rcs resp carbomliten förvisso tas från samma "belagsrulle", men till carbonliten tas belagen mitt inne i rullen; där det skall vara som bäst. - sedan påstås oxå, tror jag, att kvalitetskontrollen är bättre på carboniten.

 

klart du ska ha carbonlite; det är du värd! - det tyckte iaf jag att jag var

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara om det är värt den extra pengen om man inte är elitåkare. Tror att det är mer mentalt. Man känner sig helt enkelt bättre, vilket inte behöver vara fel.

Det är förstås alltid en skön känsla när man vet att felet inte sitter i utrustningen men om nu de finare prylarna är svårare att hantera (för en icke-elitåkare) så finns risken att effekten blir den motsatta = man känner sig sämre än man egentligen är, och då har man nog bitit sig själv i tummen :P

Link to comment
Share on other sites

Bita sig själv i tummen är inte så bra :)

Jag funderar också på ett par nya klassiska. Även jag väger mellan toppskidan och skidan under i pris och kvalitet. Svaret i mitt fall brukar bli den dyrare men jag har börjat fundera på om det är värt det.

Själv har jag precis börjat åka/sova/äta Skidåkning och jag ville ha nåt att växa in i för att slippa behöva byta skidor om nåt år.

Min tanke var att köpa Carbonliten men det blev istället "vanliga" RCS Classic Plus.

Såhär i efterhand var det nog bra att det blev så. Rund tusenlappen extra är det knappast värt om man nu inte rör sig i absoluta toppen bland åkare. När man dessutom läser här och var att Cl-skidan är mer svåråkt än den vanliga så känns det mer och mer rätt. Det är tillräckligt svårt att få fäste på den skida jag köpt ;) Träning - träning - träning :P ... men Új vilket gliiiid :D

Link to comment
Share on other sites

Bita sig själv i tummen är inte så bra :)

Jag funderar också på ett par nya klassiska. Även jag väger mellan toppskidan och skidan under i pris och kvalitet. Svaret i mitt fall brukar bli den dyrare men jag har börjat fundera på om det är värt det.

Själv har jag precis börjat åka/sova/äta Skidåkning och jag ville ha nåt att växa in i för att slippa behöva byta skidor om nåt år.

Min tanke var att köpa Carbonliten men det blev istället "vanliga" RCS Classic Plus.

Såhär i efterhand var det nog bra att det blev så. Rund tusenlappen extra är det knappast värt om man nu inte rör sig i absoluta toppen bland åkare. När man dessutom läser här och var att Cl-skidan är mer svåråkt än den vanliga så känns det mer och mer rätt. Det är tillräckligt svårt att få fäste på den skida jag köpt ;) Träning - träning - träning :P ... men Új vilket gliiiid :D

Japp, jag har också monsterglid på mina nya RCS!

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigare att det enskilda paret är rätt än om det är RCS eller Carbonlite!

 

Nu ska väl Carbonlite vara "noga utvalda" och torde då vara jämnare i kvalitén, men tillåt mig att tvivla. Jag kan dock inte säga att jag känner någon skillnad mellan RCS eller Carbonlite mer än att det givetvis är en skön känsla att blicka ut över de svarta spetsarna :)

 

Jag kan däremot känna skillnad mellan RCS och RCR så jag är av den bestämda uppfattningen att man ska köpa topmodellen av det skidmärke man väljer om man har några som helst ambitioner om att träna längdskidåkning. Tjaffs om att det skulle vara svårt att åka på och att få fäste delar jag inte alls. Det är väl då bättre att tvingas till att hitta åkstilen än att nöta runt på mjukskidor som glider illa, nöter fästvalla och som lök på laxen är tunga och sega?

 

Är övertygad om att du blir mycket nöjd med dina RCS och att de kommer att skänka dig skidglädje framöver :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...